Har blivit med radhus och nu ska det byggas trall, ska ligga på marksten och har försökt göra en ritning. Har jag missat något, ska jag ha tjockare trall eller grövre reglar eller räcker detta? Vill ha så lågt det bara går. Det är 60 cm mellan skruvreglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du behöver in med betydligt fler marksten om du ska ha sådär klent regelverk.Swedishoyster skrev:
Sen ser jag inte heller poängen med regeln i mitten, låt skruvreglarna gå hela vägen istället, det blir mindre jobb (och bättre).
Ja regeln i mitten tar jag gärna bort om det funkar, ska jag gå upp till 45x120 regel då? Eller är det bättre att ta stadigare trallvirke?
Normalt så klarar en 45*145 max 2 m i spännvidd, dvs mellan upplag.
Går du ner en storlek till 45*120 så kan du dra av 30 cm. (1,70 alltså)
Och går du upp till 45*170 så kan du räkna med 2.30.
Jag skulle nog tagit 45*120 och lagt en marksten under varje, på mitten.
Går du ner en storlek till 45*120 så kan du dra av 30 cm. (1,70 alltså)
Och går du upp till 45*170 så kan du räkna med 2.30.
Jag skulle nog tagit 45*120 och lagt en marksten under varje, på mitten.
Vill du ha låg bygghöjd så in med flera markstenar. Det blir lite jobbigare att väga av men slutresultatet blir bättre. 4 längs varje spikregel känns bra om du använder 45x95.
Marksten brukar man kunna få gratis eller väldigt billigt på blocket. Utseendet har ju ingen betydelse för din tillämpning.
Marksten brukar man kunna få gratis eller väldigt billigt på blocket. Utseendet har ju ingen betydelse för din tillämpning.
Det där blir riktigt bra.
Vill du ha lägre så tror jag att du klarar dig fint med 45x95 också. Åtminstone om du använder markstenar i den där storleken. Ser ut som 50x50cm marksten, och i så fall blir spännvidden som längst bara 80cm vilket 45x95 klarar fint.
Vill du ha lägre så tror jag att du klarar dig fint med 45x95 också. Åtminstone om du använder markstenar i den där storleken. Ser ut som 50x50cm marksten, och i så fall blir spännvidden som längst bara 80cm vilket 45x95 klarar fint.
Tack för svaren, börjar närma sig nu, det är för övrigt 40x40 marksten. Skulle det bli lika bra att gå ner till 95x45 regel och ta 34x145 trall istället för 28x120? Eller ska jag vara nöjd med denna ritning?