maskeradeproggaren
Skulle behöva lite råd och tips angående nytt stugbygge.

Området är Östra stranden i Halmstad där maxmåtten är 26m2 och nockhöjd max 4.5 meter där brutet sadeltak är möjligt och då vi vill ha loft är detta nog ett krav.

Jag har kollat med en byggare som byggt stugor där och han sa att man får räkna med 1,5-1,6Msek. Då är det totalentreprenad med lösvirke.

Kan man få ner kostnaden genom att välja en modulbyggd stuga? För/nackdelar med detta?

Hur ska man tänka med grunden. Betong, plintar? Underlaget är sand.

Hallå,
Låter som ett ypperligt projekt att ge sig på själv. Oavsett låter 1.5 miljoner sjukt dyrt. Kolla med fler byggare.

Platta bygger ju absolut minst så ska du få in loft på 4.5 m är det nog melodin.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Okej bra att veta att 1,5-1,6 är för mkt iaf, tack.

Förvisso har jag inte tummen i handen men att ta på sig att bygga något från scratch blir nog för övermäktigt. Kanske ska man försöka hitta en byggare som är ok att man är med och tar vissa moment? Vet inte hur snickare normalt ställer sig till detta?

Hur river man smidigast den gamla stugan? Eller smartast att leja bort?

Jag har för mig att det är rätt vanligt att hus på sand står på plintar för att det ska vara lättare att räta upp huset om det sätter sig? En snabb koll på Maps streetview visade väldigt lågt liggande hus. Men har du pratat med någon som bor där? Helst i ett lite nyare bygge?

maskeradeproggaren
Jag har snackat med några som bor där och byggt nytt och tror de flesta haft betonggrund och rekommenderat detta. Har kommunen godkänt detta tidigare så måste de väl godkänna för mig också va?

Ett alternativ har jag förstått är blockgrund. Dvs som med plintar fast man packar underlaget och helt enkelt lägger block istället. Vet inte hur bra detta är, verkar lite obeprövat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.