784 läst ·
6 svar
784 läst
6 svar
liten undersökning för nybyggare
hej
ni som är i stånd att bygga nytt hus eller ni som nyligen har byggt. jag är lite intresserad av hur prosessen var när ni valde vilket hus ni skulle ha
1. vem började aktivt att leta husritningar och kolla typ av hus designmässigt (mannen, kvinnan)?
2. hur valde ni vilka husföretag som ni tittade hos?
3. varför valde ni det hus ni till slut valde?
svara på det ni känner för
jättetacksam för era svar!
ni som är i stånd att bygga nytt hus eller ni som nyligen har byggt. jag är lite intresserad av hur prosessen var när ni valde vilket hus ni skulle ha
1. vem började aktivt att leta husritningar och kolla typ av hus designmässigt (mannen, kvinnan)?
2. hur valde ni vilka husföretag som ni tittade hos?
3. varför valde ni det hus ni till slut valde?
svara på det ni känner för
jättetacksam för era svar!
1. Båda vi ritade huset själv då det skulle passa på gården efter att vi hade rivit den gamla huvudbyggnaden vi ville ha ett hus som passade in utvändigt och som passade oss invändigt alltså inget standard hus med fyra sovrum och två små badrum.
2. Det fanns inga standard hus som passade oss.
3.Det skulle vara vårt hus inte något som finns överallt.
2. Det fanns inga standard hus som passade oss.
3.Det skulle vara vårt hus inte något som finns överallt.
Jag gjorde punkt nr 2 först...skickade ut en förfrågan till ett 20-tal olika husfabrikanter om prisuppgifter på en husmodell. Redan där försvann 90% av alla företag för att de inte ens återkom med ett svar inom en vecka. Är man inte intresserad av att ta hand om en presumtiv ny kund så är man med största sannolikhet inte intresserad av att bry sig om kunderna när de väl skrivit på heller. Bland de företag som svarade tittade jag och min sambo igenom lite olika husmodeller och valde tillslut det företag som vi ansåg levererade mest hus för pengarna, och vars säljare även hade varit överlägset bäst på att förse oss med information. Därefter tittade vi igenom deras sortiment och valde det av deras hus som passade oss och den tomt vi hade tänkt köpa.
Vi bor inte i ett nybyggt hus, men som med allt vi gör så diskuterar vi fram en lösning som båda är överens om och vi skulle till största delen bygga huset tillsammans - vissa byggmoment skulle vi leja bort.
Jag behöver troligtvis inte fördjupa mej i varför det skulle bli ett betonghus.
Jag behöver troligtvis inte fördjupa mej i varför det skulle bli ett betonghus.
1. Jag letade, visade förslag - sedan plockade vi detaljer.
2. Bläddrade genom fabrikanternas ritningar/planlösningar på internet Kom fram till lösvirkeshus baserat på befintliga, modifierade planlösningar.
3. Gick med planlösningar till arkitekt, fick förslag, reviderade nån detalj, visade byggmästarn och
sen var det igång
Kändes väldigt bra att vara delaktig och vi trodde på projektet. Att det sen kunde blivit ännu
bättre är en annan femma
Kjell G
(det är ju bara andra huset, det trede lär bli "perfekt")
2. Bläddrade genom fabrikanternas ritningar/planlösningar på internet Kom fram till lösvirkeshus baserat på befintliga, modifierade planlösningar.
3. Gick med planlösningar till arkitekt, fick förslag, reviderade nån detalj, visade byggmästarn och
sen var det igång
Kändes väldigt bra att vara delaktig och vi trodde på projektet. Att det sen kunde blivit ännu
bättre är en annan femma
Kjell G
(det är ju bara andra huset, det trede lär bli "perfekt")
Klicka här för att svara