Visst är det gediget med råspont eller plywood i väggarna. OSB är inget problem om man använder det rätt, samma med plywood. Tyvärr efterföljs inte monteringsanvisningarna av oss i branschen. Detta beror till största del av okunskap. Råsponten är stabil visst men trä rör sig. Dunkar man ihop råsponten för hårt vilket 9 av 10 gör så är risken stor för problem.
Personligen så skulle jag överväga råspont i väggarna men förmodligen strunta i det. Det finns ingenting absolut ingenting med råspont som är bättre en plywood eller osb i en vägg.
Möjligtvis i en yttervägg som inte har plast som diffusionsspärr. Då är råsponten hyffsad som diff-spärr, förutsatt att bakomvarande konstruktion är diffusions öppen iofs.

Men om man använder sig av råspont så rekommenderar jag å det varmaste att iaf klämma på en riktig gipsskiva a la 13mm och inte 6 mm renoveringsgips. Dels är 13 mm gips styvare = bättre ljud isolering inte mycket men det hjälper. 6 mm gips känns kexigt och just lite nödlösning. Har monterat denna gips i otaliga badrum direkt på putsad yta då funkar det ok. Har även använt den för att göra välvda tak i tex takkupor men då i flera skikt. Men visst det finns inget som säger att det inte funkar men det öär dumt å chansa:-)

mr Z skrev:
Personligen så skulle jag överväga råspont i väggarna men förmodligen strunta i det. Det finns ingenting absolut ingenting med råspont som är bättre en plywood eller osb i en vägg.
Möjligtvis i en yttervägg som inte har plast som diffusionsspärr. Då är råsponten hyffsad som diff-spärr, förutsatt att bakomvarande konstruktion är diffusions öppen iofs.
Det finns en sak som är bättre med råspont, mer "quality time" med hammaren ;) Sen har jag lite dålig koll på vad plywood och OSB släpper ur sig för kemikalier ??? Inte lika illa som spånskiva hoppas jag.

Rätt material på rätt plats, har INTE plast i ytterväggarna och ja, ett jäkla behagligt inne klimat ;D

Emissonerna från OSB och plywood finns ju. Men inte illa som spån... Nu brukar inte det vara något bekymmer iofs... Och att spika är ju kvaliytets tid:-) tur jag har lagt hammaren på hyllan har spikat för många spik. Nästa gång jag skall spika dröjjer tills man flyttar till hus. Och jag hoppas det tar tid.

mr Z skrev:
OSB är inget problem om man använder det rätt, samma med plywood. Tyvärr efterföljs inte monteringsanvisningarna av oss i branschen. Detta beror till största del av okunskap.
Vad är rätt sätt om man sätter upp OSB under gipsen?

Matti skrev:
Vad är rätt sätt om man sätter upp OSB under gipsen?
Att man har 2-3 mm i skivskarvarna på OSB. ävrn plywood skall ha detta mellan rum... Brukade köra med en tumstockstjocklek funkar bra:-) å smidigt dessutom

mr Z skrev:
Då är råsponten hyffsad som diff-spärr, förutsatt att bakomvarande konstruktion är diffusions öppen iofs.
:o Kan det vara möjligt, att råsponten är difftät? ??? Förklara gärna hur isf. ;)

Den blir det diffusions tätaste skiktet i konstruktionen. Den är inte tät men tätast det är en markant skillnad. Nu har jag inga exakt siffror men plast har 5000*10^3 i Z värde typ i diffusions värde vilket är isortsett tätt trä har väl runt 500*^3 vilket är ok. Men jag förespråkar plast. Av den enkla anledningen att vi genererar så mycket, mycket mera fukt idag än fär 50 år sedan.....
Forza diff- spärr av plast!

mr Z skrev:
Men jag förespråkar plast. Av den enkla anledningen att vi genererar så mycket, mycket mera fukt idag än fär 50 år sedan.....
Forza diff- spärr av plast!
OK, jag kanske missuppfattade dig i det tidigare inlägget. :-/ Jag tolkade det, att man inte skulle ha plast utan råspont istället. ;)

Immobil skrev:
OK, jag kanske missuppfattade dig i det tidigare inlägget. :-/ Jag tolkade det, att man inte skulle ha plast utan råspont istället. ;)
SÅ kan man ju se det men det är att tänja på den goda smakens gränser :D

Ursäkta att jag snor denna tråd. Jag har själv skruvat en 12mm spån bakom all gips i huset(med förskjutna skarvar). Helt och hållet pga att spån kostar enbart 59kr per skiva. Vad är det som spånet avger som är ohälsosamt? Att skruva i spånet har jag inte haft några problem med. Jag vet även att ett antal nybyggda fiskarhedenvillor i området använder spån bakom gipsen. Har jag byggt en giftvilla? :-[
/ Tommy

ClasseClas
Jag har också dubbelskivor, spån o gips, och lever fortfarande!

Spånskivorna är från Byggelit och har en helt annan kvalitet än de onödigt porösa sladderskivor som Byggmax nasar.

Lite propaganda från Byggelit som är väl medveten om spånskivans miljörykte:

"Fråga: Innehåller spånskivor mycket formaldehyd, är det farligt ?

Svar: Det är tyvärr en utbredd missuppfattning att spånskivor emitterar (avger) stora mängder formaldehyd. Några känner dessutom inte till att formaldehyd är ett mycket, mycket vanligt ämne som i små mängder finns i den fria luften överallt. Det finns t. ex. i varierande mängd i naturträ, i tyger, färger, frukter, tvålar, schampo, lim, klister, papper o s v. Tobaksrök emitterar stora mängder formaldehyd, ja praktiskt taget finns detta ämne i hela vår omgivning. Spånskivor är en av de mest kontrollerade produkter som finns i detta avseende. Sanningen är att det låga emissionsvärdet som Kemikalieinspektionen kräver för den svenska marknaden är 0,13 mg per m3 luft i inomhusluften. Byggelits produktion står under kontinuerlig kontroll genom avtal med Statens Prov- och Testinstitut, SP, angående formaldehydinnehåll och emission. För att säkerställa att våra produkter alltid skall klara de lägsta värden, måste vi ha fullständig produktionskontroll hela tiden. Den genomsnittliga emissionen från Byggelits spånskivor, är avsevärt lägre än det tillåtna gränsvärdet och är i närheten av vad vanligt obehandlat naturträ avger. Byggelits spånskivor är SVANENMÄRKTA. "

Sant, inte sant? Välj själv!

Macke202 skrev:
Tjenare,

Jag ska bygga en enkel mellanvägg mellan två sovrum med träreglar o gips.
Min fråga är om det räcker med 45x45 reglar eller om det måste vara kraftigare trä? Den kommer inte att vara bärande på något sätt utan ska bara hålla uppe gips o tapet.
JAg kidnappar den här gamla tråden och fyller på med en fråga angående om man skall ha plast i mellanväggar?

Jag har en snickare (från Polen) som påstår att det är en bra idé att sätta plast under gipsen på båda sidor av mellanväggen. På alla byggen han varit på i Norge och Sverige så har man byggt så. Anledningen är att förhindra att isoleringen kryper ut genom väggen och förorsakar hosta och etc när den svävar omkring i luften.

Låter ju vettigt, men risk kan väl finnas att man stänger in fukt som sen orsakar mögel?
Dvs att man spikar i väggen, punkterar plasten, fukt letar sig in och sen inte kommer ut.

Eller man kanske skall sätta ngn slags icke-difftät plast eller sån där vindskyddsfolie?

Kommentarer?

Det var fan det dummaste jag har hört....

Vad blir nästa grej? Att man skall köra primer och tätskikt på alla väggar om man nångång i framtiden skall bygga våtrum där?

Redigerat:
Nej, inte ska det vara plast i mellanväggar, och inte "kryper isoleringen ut". Det där har han fått alldeles om bakfoten.

Gipsplattorna tätar alldeles utmärkt i sig själva.
Där det kan vara aktuellt med plast i innerväggar är om man sätter enbart panel. Denna kan ju röra sig en del av ändrad fukthalt och då blir det springor in till isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.