3 511 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bygga liten takterass på friggebod
Det här är rena Åsa-Nisse-grejen, men jag kör ändå 
Det råkar vara så att man från taket på min friggebod har både vidsträckt utsikt och sol till solnedgången. Vegetation och annat gör att det egentligen bara är där som jag har det.
I framtiden kommer vi förmodligen att bygga upphöjd terass/balkong på bostadshuset, men funderar lite på vad man kan göra till dess.
Kan jag göra någonting på friggebodens tak som gör att man kan sitta där och njuta lite?
Eller finns det något annat man kan göra för att komma upp ett par meter från marken som inte är bygglovspliktigt? Lägga dit ett stort stenblock är väl inte bygglovspliktigt? Dock otympligt
Alla tips mottages tacksamt!
Det råkar vara så att man från taket på min friggebod har både vidsträckt utsikt och sol till solnedgången. Vegetation och annat gör att det egentligen bara är där som jag har det.
I framtiden kommer vi förmodligen att bygga upphöjd terass/balkong på bostadshuset, men funderar lite på vad man kan göra till dess.
Kan jag göra någonting på friggebodens tak som gör att man kan sitta där och njuta lite?
Eller finns det något annat man kan göra för att komma upp ett par meter från marken som inte är bygglovspliktigt? Lägga dit ett stort stenblock är väl inte bygglovspliktigt? Dock otympligt
Alla tips mottages tacksamt!
Redigerat:
Att befinna sig på friggebodens tak är helt ok men om du ska göra en terass behöver du förmodligen räcke så du inte trillar ner och slår dig. Problemet blir då att bygghöjden för friggeboden överskrids så jag skulle svara nej på din fråga.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Skall man vara petig så gäller nog marklov om du vill lägga ut en sten som är högre än 50cm.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men måste ett räcke verkligen ingå i byggnadshöjden? Om det byggs så att det skulle räknas som spalje ifall det var på marken?
Klicka här för att svara