Lånar också tråden lite.

Har rivit ut alla golv i bottenplan på sutteränghus då det luktade om isolering. Allt är torrt å fint utom de gamla borttagna spikreglarna som var nedtryckta i plattan.

Väggarna är isolerade med en luftspalt mot betongen och har stått så i 55 år utan någon fukt eller något mögel pånde teäreglar som är synliga åtminstone. Tagit upp ett par hål i gipset på insidan och isolering är fin samt även masonitskiva som håller borta isolering från betongvägg. Betongen är luftad original med vp rör ca 1 m mellanrum högst upp på vägg utifrån.

Nu ska de snart montera nivellgolv samt byta inpregnerad syll på innerväggar så frågan är om det är värt att bygga om ytterväggar mot betongen eller bara låta det vara då det uppenbarligen fungerat i 55 år.

Annars ska jag riva alla de väggarna och reglar upp med plåt och skivor o skippa isolering. Då blir det kallt innan jag dränerar och isolerar med typ isodrän i framtiden.

Vad hade ni gjort? Utrivet betonggolv med synliga kanaler och borttagna spikreglar i ett rum där renovering pågår, med elsladdar längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Rivet sutteränghus med blottad betongplatta och golvreglar borttagna. Byggmaterial i plastpåsar och verktyg synligt i rummet.
    Skapa konto
  • Betonggolv i sutteränghus med borttagna spikreglar, lösa verktyg och en sophög, väggar delvis rivna och elsladd ligger synlig.
    Skapa konto
  • Rivet golv och vägg i sutteränghus med synliga gamla spikreglar, isolering och betonggolv, förberedelse för montering av nytt golv och syll.
    Skapa konto
Denna låg upptryckt mellan innervägg och betongen i luftapalten och har legat där sen 70talet

• En gammal förpackning av asfaltbaserat tätskiktsmaterial, märkt "Gummifabriken Sundsvall," hittad mellan en innervägg och betong sen 70-talet.
    Skapa konto
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
P Perham skrev:
Lånar också tråden lite.

Har rivit ut alla golv i bottenplan på sutteränghus då det luktade om isolering. Allt är torrt å fint utom de gamla borttagna spikreglarna som var nedtryckta i plattan.

Väggarna är isolerade med en luftspalt mot betongen och har stått så i 55 år utan någon fukt eller något mögel pånde teäreglar som är synliga åtminstone. Tagit upp ett par hål i gipset på insidan och isolering är fin samt även masonitskiva som håller borta isolering från betongvägg. Betongen är luftad original med vp rör ca 1 m mellanrum högst upp på vägg utifrån.

Nu ska de snart montera nivellgolv samt byta inpregnerad syll på innerväggar så frågan är om det är värt att bygga om ytterväggar mot betongen eller bara låta det vara då det uppenbarligen fungerat i 55 år.

Annars ska jag riva alla de väggarna och reglar upp med plåt och skivor o skippa isolering. Då blir det kallt innan jag dränerar och isolerar med typ isodrän i framtiden.

Vad hade ni gjort? [bild]
Jag hade låtit det vara om det funkat hittills. Är väl onödigt att byta det som inte är trasigt bara för att?

Ja lite så jag känner. Blir svårare att byta väggar efter att golven är installerade dock. Men kör nog vidare på väggarna så får man skära upp någon gång framöver och kontrollera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.