Hejsan. Vi har precis köpt en gård med en stor lada på tomten. Ladan är oisolerad, omkring 100 kvadratmeter stor, eternittak, träväggar och cementplattor på marken. Eftersom det blir ett för stort projekt att isolera hela byggnaden funderar vi på att bygga en omkring 30 kvadratmeter stor isolerad ateljé inne i ladan där vi kan ha olika aktiviteter året om. Taket är tänkt att användas som loft och förrådsutrymme. Hur hade ni gått till väga? Hade ni grävt ner plintar för själva ramverket eller vågat bygga direkt på plattorna. Tänker att tjälen kan leta sig in i ladan vintertid. Har ni tankar och idéer får ni gärna dela med er av dem. Tack på förhand.

• bosj2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bosj1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på med något liknande. Ena änden på min lada är tidigare oisolerad med betongplatta. Jag har använt utrymmet till snickarverkstad i 20 års tid, men nu har jag tröttnat på att frysa på vintern så nu blir det isolering.
I mitt fall ligger plattan där och jag har ingen lust att bila upp den så den värmeförlust jag får genom plattan får jag leva med. I ert fall kanske det går att ta bort plattorna, göra någon form av gjutram och lägga isolering direkt på marken utan att gräva för att sedan gjuta?
Väggarna har jag löst så att jag slagit upp ramar mellan väggreglarna som hag sedan spikat masonit på inifrån för att skapa vindskydd. Sen reglat upp 60 cc invändigt med 45x95, isolerat med iCell skiva, på med liggande 45x45, mer icell, ångbroms, glespanel 20x70 600cc och till sist kör jag OSB.
Taket hade jag 4,4 m fri längd så där reglade jag mellanbjälklag med 45x220 i cc400 vilket inte är fullt tillräckligt för boendenormer, men kommer att vara fullgott som förrådsutrymme. Ångbroms o gles m 300cc och snart ska det på lösull (cellulosa) och något billigt golv jag hoppas kunna slänga på.
Tänk på att planera elen också. Jag beöver ha alla uttag utanpåliggande eftersom det är snickeri.
Jag kommer sätta in en luftvärmepump för uppvärmningen.

• Gilla
iljic
  • Laddar…
Toppen. Tack för svaret. Jo det enklaste kanske blir att gjuta en betongplatta och isolera. Alternativet med plintar, reglar och isolering kanske bygger onödigt mycket på höjden. Vi vill ju behålla så mycket takhöjd som möjligt. Men som sagt, bra med tipsen:-)

Är det lösa plattor?

Jag hade nog rivit loss så mycket som möjligt och jämnat av, sen lägger du cellplast och gör ett golv på. Gjuta en enkel platta eller köra golvspån direkt på isolering beroende på vilka krav ni har.

Magnus E K
100 kvadrat är väl en liten lada, inte en stor lada?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Är det lösa plattor?

Jag hade nog rivit loss så mycket som möjligt och jämnat av, sen lägger du cellplast och gör ett golv på. Gjuta en enkel platta eller köra golvspån direkt på isolering beroende på vilka krav ni har.
Just nu läser jag allt jag kommer över för att få inspiration och idéer. Vi ska försöka göra bygget så billigt som möjligt, använda återbruk och så vidare. Inser att det kostar en massa med att gjuta en platta. Kanske blir det att gjuta plintar och bygga ett regelverk och kanske isolera med något fiffigt och billigt material. Jag vet att det enklaste vore att köra till närmsta byggvaruhus och handla där. Men ekonomin finns inte riktigt där, samt att det vore kul att kunna nyttja så mycket återbruk som möjligt. Har en god vän som är en fena på att söka upp gamla hus som ska rivas och hjälpa till med demontering för att kunna ta vara på reglar och annat byggmaterial.
Och ja, plattorna är lösa men ligger i en slags lutning för avrinningen kan jag tänka mig.

Magnus E K Magnus E K skrev:
100 kvadrat är väl en liten lada, inte en stor lada?
Ha ha. För en som bott i stan hela livet och nu köpt gård är 100 kvadratmeter lada stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.