553 läst ·
9 svar
553 läst
9 svar
Bygga inneväggar - vertikal regel mot bottenregel -> passning av ytor
Goddag,
Så jag har ett litet hemmaprojekt - bygga rum.
Jag skall regla upp en innervägg med en öppning på ca 2700x2005 mm för glasvägg. Takhöjden är ca 2390-2400 och det blir till att bygga en överliggare ovan glaspartiet tyvärr. Hade velat ha glaset från golv till tak för mer ljusinsläpp till det angränsande vardagsrummet.
Min utmaning blir lite krångligare att förklara.
Här befinner jag mig i en tankeloop jag inte kommer loss från:
Själva glasväggen är snedställd i vinkel mellan de två korta innerväggarna jag bygger och de löper parallellt i förh till varandra med en offset på ca 1m. Se bild.
Och jag har ett problem. Min hjärna hänger inte riktigt med i hur jag skall kapa vertikalreglarna (45x90) som skall stå ytterst på bottenregelarna (45x90)? Bottenregelns kortsida är kapad i 30grader som på bilden.
1. Hur skall jag lägga vertikalregeln på min geringssåg och vilken vinkel skall jag kapa ytan på den med för att vertikalregeln skall passa ståendes på bottenregeln utan att någon del sticker ut när jag skruvar fast reglarna i golv och tak osv? Hjälp!
Så jag har ett litet hemmaprojekt - bygga rum.
Jag skall regla upp en innervägg med en öppning på ca 2700x2005 mm för glasvägg. Takhöjden är ca 2390-2400 och det blir till att bygga en överliggare ovan glaspartiet tyvärr. Hade velat ha glaset från golv till tak för mer ljusinsläpp till det angränsande vardagsrummet.
Min utmaning blir lite krångligare att förklara.
Här befinner jag mig i en tankeloop jag inte kommer loss från:
Själva glasväggen är snedställd i vinkel mellan de två korta innerväggarna jag bygger och de löper parallellt i förh till varandra med en offset på ca 1m. Se bild.
Och jag har ett problem. Min hjärna hänger inte riktigt med i hur jag skall kapa vertikalreglarna (45x90) som skall stå ytterst på bottenregelarna (45x90)? Bottenregelns kortsida är kapad i 30grader som på bilden.
1. Hur skall jag lägga vertikalregeln på min geringssåg och vilken vinkel skall jag kapa ytan på den med för att vertikalregeln skall passa ståendes på bottenregeln utan att någon del sticker ut när jag skruvar fast reglarna i golv och tak osv? Hjälp!
Eftersom sågytan på den liggande regeln blir större regelns bredd på 90mm så behöver du en större regel som stående. Borde räcka med 120mm.
Sen behöver du klyva den med rätt vinkel så den passar. Det går med en bra cirkelsåg.
Ställ regeln på som på bilden och rita av under så får du rätt vinkel.
Sen behöver du klyva den med rätt vinkel så den passar. Det går med en bra cirkelsåg.
Ställ regeln på som på bilden och rita av under så får du rätt vinkel.
Fantastiskt enkelt!
Större regel såklart! Hahaha
Grannen har en bordssåg.
Tack!
Större regel såklart! Hahaha
Grannen har en bordssåg.
Tack!
Den ena väggen sticker ut ca 70cm.maah skrev:
(Botten/toppreglar = 70cm (skurna i vinkeln vi talade om tidigare)).
Behöver jag på en 70 längd sätta en vertikalregel på halva längden? Tänker att Gipsskivan kan bli lite vobblig utan den regeln?
Japp. Gipsvägg 13mm.
Då gör jag så.
Tack för hjälpen!
Då gör jag så.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara