Hej!
Jag avser bygga en vägg med träreglar, panel och pardörrar i min källare. Väggen ska även ha 2st frostade fönster i polykarbonat. Jag överväger mellan två olika alternativ och önskar lite input.
Bakgrund.
Källaren är drygt 80 kvm och jag avser sätta upp en vägg för en del som blir drygt 30 kvm. Väggar, tak och golv är av betong. Just där jag tänker bygga väggen finns en avlastning av, vad jag gissar, tidigare bärande vägg. Avlastningen består i ganska maffiga stålbalkar: i taket 2st parallella I-balkar (17 cm höga och tillsamman 40 cm breda med 8 cm glipa mellan) och under den vertikala balkar (40x20 cm). Balken till höger är delvis målad vit. I övrigt är det de vinröda delarna som syns på bilden.
Se bild på öppningen i källaren där jag vill ha en vägg.
Till min fråga: ska jag bygga min vägg enligt alternativ 1 eller alternativ 2.
Alternativ 1 - fäster konstruktion i stålbalkar (se bild)
väggen byggs mellan/omsluts av stålbalkar. Därmed fästs väggens reglar i stålbalkarna. Eventuellt kan man fästa med balkklämma upptill då balkarna har fläns. I de vertikala balkarna antar jag att man borrar och skruvar. Estetiskt kommer man se stålbalkarna från båda hållen. Finns risk att borra/skruva i balkarna?
Alternativ 2 - fäster konstruktion i betong (se bild)
väggen byggs framför/bredvid stålbalkar och fästs i betong runt om (tex med betongskruv). Väggen kommer stå i direkt anslutning till stålbalkarna men inte fästas i dem. Estetiskt kommer man se stålbalkar utifrån men inte inifrån rummet. Finns nackdelar att borra i tak eller väggar?
Jag avser bygga en vägg med träreglar, panel och pardörrar i min källare. Väggen ska även ha 2st frostade fönster i polykarbonat. Jag överväger mellan två olika alternativ och önskar lite input.
Bakgrund.
Källaren är drygt 80 kvm och jag avser sätta upp en vägg för en del som blir drygt 30 kvm. Väggar, tak och golv är av betong. Just där jag tänker bygga väggen finns en avlastning av, vad jag gissar, tidigare bärande vägg. Avlastningen består i ganska maffiga stålbalkar: i taket 2st parallella I-balkar (17 cm höga och tillsamman 40 cm breda med 8 cm glipa mellan) och under den vertikala balkar (40x20 cm). Balken till höger är delvis målad vit. I övrigt är det de vinröda delarna som syns på bilden.
Se bild på öppningen i källaren där jag vill ha en vägg.
Till min fråga: ska jag bygga min vägg enligt alternativ 1 eller alternativ 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1 - fäster konstruktion i stålbalkar (se bild)
väggen byggs mellan/omsluts av stålbalkar. Därmed fästs väggens reglar i stålbalkarna. Eventuellt kan man fästa med balkklämma upptill då balkarna har fläns. I de vertikala balkarna antar jag att man borrar och skruvar. Estetiskt kommer man se stålbalkarna från båda hållen. Finns risk att borra/skruva i balkarna?
Logga in
Skapa konto
Alternativ 2 - fäster konstruktion i betong (se bild)
väggen byggs framför/bredvid stålbalkar och fästs i betong runt om (tex med betongskruv). Väggen kommer stå i direkt anslutning till stålbalkarna men inte fästas i dem. Estetiskt kommer man se stålbalkar utifrån men inte inifrån rummet. Finns nackdelar att borra i tak eller väggar?
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Funderar om det är en dålig idé att borra och skruva i bärande stålkonstruktioner..
Vad har man för typ av skruv för att fästa reglar i stålbalkarna?
Har inte så mycket erfarenhet av murning…
Nåja alla är inte stenhuggare till hjärtat, håller med om att det är bäst för en fuktig källare men är inte det enklaste med alla installationer och sedan få det snyggt putsat.tommib skrev:
Dessutom så är det två små snuttar TS har med både fönster och dörr.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden