Hej!
Jag avser bygga en vägg med träreglar, panel och pardörrar i min källare. Väggen ska även ha 2st frostade fönster i polykarbonat. Jag överväger mellan två olika alternativ och önskar lite input.

Bakgrund.
Källaren är drygt 80 kvm och jag avser sätta upp en vägg för en del som blir drygt 30 kvm. Väggar, tak och golv är av betong. Just där jag tänker bygga väggen finns en avlastning av, vad jag gissar, tidigare bärande vägg. Avlastningen består i ganska maffiga stålbalkar: i taket 2st parallella I-balkar (17 cm höga och tillsamman 40 cm breda med 8 cm glipa mellan) och under den vertikala balkar (40x20 cm). Balken till höger är delvis målad vit. I övrigt är det de vinröda delarna som syns på bilden.

Se bild på öppningen i källaren där jag vill ha en vägg.

Till min fråga: ska jag bygga min vägg enligt alternativ 1 eller alternativ 2.

öppning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1 - fäster konstruktion i stålbalkar (se bild)
väggen byggs mellan/omsluts av stålbalkar. Därmed fästs väggens reglar i stålbalkarna. Eventuellt kan man fästa med balkklämma upptill då balkarna har fläns. I de vertikala balkarna antar jag att man borrar och skruvar. Estetiskt kommer man se stålbalkarna från båda hållen. Finns risk att borra/skruva i balkarna?
alternativ 1.png
Skapa konto

Alternativ 2 - fäster konstruktion i betong (se bild)
väggen byggs framför/bredvid stålbalkar och fästs i betong runt om (tex med betongskruv). Väggen kommer stå i direkt anslutning till stålbalkarna men inte fästas i dem. Estetiskt kommer man se stålbalkar utifrån men inte inifrån rummet. Finns nackdelar att borra i tak eller väggar?
alternativ 2.png
Skapa konto

Det är nog mer av en estetisk fråga än byggnadstekniskt. Tänk bara på att lägga syllpapp mellan träreglar och betong eller stål.

• Gilla
Mikeymikey
  • Laddar…
Funderar om det är en dålig idé att borra och skruva i bärande stålkonstruktioner..

Ingen solm helst fara, den påverkan är obetydlig.

• Gilla
Mikeymikey
  • Laddar…
Vad har man för typ av skruv för att fästa reglar i stålbalkarna?

tommib
Varför inte mura väggen istället? Då kan du också använda glasblock istället för polykarbonat.

Har inte så mycket erfarenhet av murning…

tommib
Det är typ som att bygga Lego. Jag skulle alla gånger murat en källarvägg istället för att regla upp den. Då behöver du inte fundera på fuktkänslighet osv. Dessutom är det roligt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Frerider
tommib tommib skrev:
Det är typ som att bygga Lego. Jag skulle alla gånger murat en källarvägg istället för att regla upp den. Då behöver du inte fundera på fuktkänslighet osv. Dessutom är det roligt.
Nåja alla är inte stenhuggare till hjärtat, håller med om att det är bäst för en fuktig källare men är inte det enklaste med alla installationer och sedan få det snyggt putsat.
Dessutom så är det två små snuttar TS har med både fönster och dörr.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.