v-g skrev:
Aftonbladet imorgon:
Batman stoppad av länsstyrelsen
..fann lämningar av caveman

Har fått svar från länsstyrelsen och de lämnar inga besked innan alls, utan är tydliga hur processen går till. Man lämnar helt enkelt in en ansökan om tillstånd från föreskrifterna. Sedan bedömms denna.

Jag kommer att skicka in en ansökan där jag helt enkelt redovisar det jag skulle vilja göra.

För fornminnen är det lite vanskligare, men detta skall jag ta reda på mer om.

Blocket de sågar ur, kan du gräva ner framför,
Så har du platta till den synliga delen av garaget. ;)

Mäster skrev:
Blocket de sågar ur, kan du gräva ner framför,
Så har du platta till den synliga delen av garaget. ;)
Tanken har slagit mig, kruxet är att då skall det börjas leta efter Hedenhös då jag gräver i marken 3 meter ned.

En annan ide jag har är att såga upp blocket till väggar och tak till "utsidan".

Vad jag följer detta! Undrar vad Stockholms stad skulle tycka. Man kanske kunde köra eget schakt till T-banan! :D

C
Fundera lite på premien för din sprängningsförsäkring beroende på vad du har i närheten plus besiktningen av dessa fastigheter och om någon eventuellt vill sälja en försäkring åt dig o vilken självrisk du kommer att erbjudas. Det är nästan som att försöka försäkra ett hus som redan brinner.....

Du lär inte få någon försäkring....

:cool: .cool:

Wiresågning, inte sprängning ;) Försäkring är nog ett ickebekymmer.. :)

Företaget man tar in har väl erforderliga försäkringar. Bara att köra på! Kommer bli häftigaste bygget på länge!

Problemet med ett sågat garage är väl att få till tvärhålen längst in, det kräver ju att hål motsvarande bakväggen går att såga utifrån.

Jag har tittat på en del när norrmän i "stenprospekteringssyfte" sågat stora block ur en bergsida, då borrade dom ett vågrätt hål kanske 5-6 meter rätt in i berget, sedan borrade dom ytterligare ett hål från vänster, ca 4 meter.
Sedan så byggde dom en jordramp så det gick att klättra upp på bergsknallen med borriggen, där borrades ett hål rätt ner som träffade de övriga två i mötespunkten.
Allt detta med vattenpass och lod, ingen laser eller sådant.

En vanlig klen svart vattenslang träddes igenom, ett nylonsnöre fästes i slangen och denna drogs tillbaka, sågvajern fästes i snöret och drogs m.h.a snöret genom berget och kopplades ihop.
På detta vis kunde dom såga ut stora block rätt ut ur en bergssida.
När ett skär var nästan var färdigsågat stoppade dom och bytte till en "skrotvajer" eftersom påfrestningen när man i slutet av skäret sågade i väldigt snäv radie ofta fick vajern att gå av.
Precis i slutet så sa dom "pass opp, gå undan" och precis efter så gick vajern av och piskade i toppen på en stor asp.
Vajern sa dom gick med ca 100 km/h.

Vid denna sågning så fanns en naturlig spricka i botten så blocken spräcktes loss med "plåtkuddar" kopplade till högtryckstvätt, istället för att såga loss med ett bottenskär.

Helt klart är tekniken intressant, det är lite som den magiska bananen, den med färdiga skivor innanför skalet.

Jag har inte haft någon på plats för att konkret komma fram till hur man gör, bara tagit reda på att det är möjligt. Det ovan låter logiskt, men jag fick också beskrivit ett sätt då man jobbar med 250mm hål.

Jag siter och filar på en ansökan till länstyrelsen om undantag från föreskrifterna.

Varför har denna tråden tagit stopp? Hur går det? När kan man komma och kolla hur grottan blev? :wow:

Projektet lever, men jag har just nu för lite kunskap för att ta nästa steg.
1) Det är inte komplicerat att wiresåga, men vem skall man lita på som levereantör, de flesta leverantörer verkar prioritera större projekt och det är för mig ett helt oprövat område.
2) Var gör man av det man sågat ut?
3) Håller berget ovanför?

Jag kommer att ta tag i frågan lite mer efter sommaren, men helt klart är att kostnaden kommer att ligga i planeringen och efterarbetet och inte i själva sågningen.

Jag håller tummarna för att detta projekt kommer att kunna gå att genomföra. Skulle bli mycket kul att följa.

Du nämde tre punkter som jag uppfattade som att du ser som hinder för att gå vidare.
Jag har själv noll kunskaper om ett sådant här projekt, men försöker lära mig, därför får du ha överseende med mina frågor.:)

1) Styrud som nämdes tidigare i tråden, är inte dom att lita på? Eller tycker de att projektet är för litet?
2) Kan du inte spränga sönder blocket i småbitar och sälja som fyllnadsmassa?
3) Beräkningen av om berget håller gör inte sågfirman det?

1) Dessa är absolut att lita på, men det kommer mer fimror som gör samma sak. Detta är en teknik som är mycket användbar i många sammanhang. Men priset från Styrud är bara en upskattning, det måste se objektet i detalj inan de kan mer exakt se vad de landar på.
2) Spräcka är väl det man är ute efter, men en fin granitkloss vill man inte gärna bara mala ned. En tanke är att gräva ned den framför som uppfart.
3) Vet inte, det är inte helt enkelt att beräkna berg, och jag har en annan kontakt som hjälper mig med första fundering. Men jag tror inte att dessa firmor har denna detaljkunskap.

Problemet som jag ser det är att detta inte är en "kosnument"-produkt, vilket gör att man som beställare måste var betydlig mer insatt då mycket kan gå fel. Annars tror jag priset skulle bli mycket högre. Jag tror att de som idag beställer denna teknik vet vad de ger sig in på och har mycket klart innan i form av beräkningar och logistik.

S
Går det inte att sälja blocket till något stenhuggeri?
Alternativt såga upp till ett schysst staket eller något? :) eller som du sa, vilken uppfart!!! Eller varför inte en altan med "solid granitklinkers" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.