18 021 läst ·
61 svar
18k läst
61 svar
Bygga in berget i garaget som vägg
Skaffa spränglicens och lämplig utrustning bara så fixar du det under 100k garanterat, granit är lättskjutet med (relativt)
Fast diamantwiresågat är ju iof colare, tänk vilka väggar! Där kan grannarna slänga sig i väggen med sitt biltemaklinker
Fast diamantwiresågat är ju iof colare, tänk vilka väggar! Där kan grannarna slänga sig i väggen med sitt biltemaklinker
Sprängde gjorde jag i lumpen, men då var inte tanken att man inte skulle anväda sakerna efteråt.Tossegubbe skrev:
Hur "fint" kan man spränga? Är det genomförbart på ett mindre schackt utan att det ser ut som mindre olycka?
Sökte runt lite på internet och tydligen finns det en teknik där man borrar hål runt, en bit ut från schacktet. I dessa hål sprutar man in fin cement som sedan tätar springor. Då verkar man inte behöva behandla den synliga delen av berget.
Om jag går tillbaks tilll ursprungsfrågan, hur gör man för att täta taket mot berget?
Dvs man använder bergväggen som gavel.
Fräser man ut ett spår i berget och fäller in en plåt med tätningsmassa?
Dvs man använder bergväggen som gavel.
Fräser man ut ett spår i berget och fäller in en plåt med tätningsmassa?
Till mina platta tak använde jag en armerad EPDM gummimatta som varmsvetsades (varmluftspistol). Kanske kan använda samma teknik till tätning mot berget.raveper skrev:
Gummimattan var helt otrolig, tyvärr var den 3mm tjock (mjuk) annars hade jag nog haft den till badrum som tätning. Den tål singel istället för trall om man vill.
Redigerat:
Mja nog kan man väl spränga ganska exakt med rätt kunskap och utrustning men det beror såklart på förusättningarna med.pbengtsson skrev:
Jag såg när dom tog upp ett "dörrhål" i 40cm armerad betong med en RSV-laddning men det blir ju skillnad med ett massivt berg.
16mm hål väldigt tätt och klenhålsdynamit skulle nog jag testat isf men frågan är om inte sägning blir billigare iaf? och definitivt snyggare!
Plåt låter mer sansat.
Lönnvägg planeras utifall att jag sågar upp berget (jag skall ta reda på om det är rimligt). Annars får batmobilen bli en Zündapp och skurkarna får åka Puch Dakota.
Lönnvägg planeras utifall att jag sågar upp berget (jag skall ta reda på om det är rimligt). Annars får batmobilen bli en Zündapp och skurkarna får åka Puch Dakota.
Det jag funderar på med sågning är om etableringskostnaden är den stora och sågningen den varierande.Tossegubbe skrev:Mja nog kan man väl spränga ganska exakt med rätt kunskap och utrustning men det beror såklart på förusättningarna med.
Jag såg när dom tog upp ett "dörrhål" i 40cm armerad betong med en RSV-laddning men det blir ju skillnad med ett massivt berg.
16mm hål väldigt tätt och klenhålsdynamit skulle nog jag testat isf men frågan är om inte sägning blir billigare iaf? och definitivt snyggare!