Skaffa spränglicens och lämplig utrustning bara så fixar du det under 100k garanterat, granit är lättskjutet med (relativt)
Fast diamantwiresågat är ju iof colare, tänk vilka väggar! Där kan grannarna slänga sig i väggen med sitt biltemaklinker ;)
 
C
Om du bygger det, lova att vi får komma och hälsa på?
 
Tossegubbe skrev:
Skaffa spränglicens och lämplig utrustning bara så fixar du det under 100k garanterat, granit är lättskjutet med (relativt)
Fast diamantwiresågat är ju iof colare, tänk vilka väggar! Där kan grannarna slänga sig i väggen med sitt biltemaklinker ;)
Sprängde gjorde jag i lumpen, men då var inte tanken att man inte skulle anväda sakerna efteråt.
Hur "fint" kan man spränga? Är det genomförbart på ett mindre schackt utan att det ser ut som mindre olycka?
 
cheetah1 skrev:
Om du bygger det, lova att vi får komma och hälsa på?
Visst, bara ni klär ut er till Batman.
 
Det kommer nog inte bli någon trevlig arbetsmiljö med ett fuktigt berg i garaget. Det är ju inte så att man skulle lägga sig på golvet i en jordkällare direkt.
 
Sökte runt lite på internet och tydligen finns det en teknik där man borrar hål runt, en bit ut från schacktet. I dessa hål sprutar man in fin cement som sedan tätar springor. Då verkar man inte behöva behandla den synliga delen av berget.
 
Om jag går tillbaks tilll ursprungsfrågan, hur gör man för att täta taket mot berget?
Dvs man använder bergväggen som gavel.
Fräser man ut ett spår i berget och fäller in en plåt med tätningsmassa?
 
Kan kanske gå att svetsa på tjockare takpapp direkt på berget.
 
raveper skrev:
Kan kanske gå att svetsa på tjockare takpapp direkt på berget.
Till mina platta tak använde jag en armerad EPDM gummimatta som varmsvetsades (varmluftspistol). Kanske kan använda samma teknik till tätning mot berget.
Gummimattan var helt otrolig, tyvärr var den 3mm tjock (mjuk) annars hade jag nog haft den till badrum som tätning. Den tål singel istället för trall om man vill.
 
Redigerat:
Skulle nog satt plåt mot berget, vanlig takplåt typ sen någon isolering och ett innertak.

Glöm ej vändplattan för batmobilen, en lönnvägg är väl redan planerat :D
 
pbengtsson skrev:
Sprängde gjorde jag i lumpen, men då var inte tanken att man inte skulle anväda sakerna efteråt.
Hur "fint" kan man spränga? Är det genomförbart på ett mindre schackt utan att det ser ut som mindre olycka?
Mja nog kan man väl spränga ganska exakt med rätt kunskap och utrustning men det beror såklart på förusättningarna med.
Jag såg när dom tog upp ett "dörrhål" i 40cm armerad betong med en RSV-laddning men det blir ju skillnad med ett massivt berg.

16mm hål väldigt tätt och klenhålsdynamit skulle nog jag testat isf men frågan är om inte sägning blir billigare iaf? och definitivt snyggare!
 
Plåt låter mer sansat.
Lönnvägg planeras utifall att jag sågar upp berget (jag skall ta reda på om det är rimligt). Annars får batmobilen bli en Zündapp och skurkarna får åka Puch Dakota.
 
Är det någon poäng med att gjuta lite på väggen, så då får en rak slät yta att ansluta tak och väggar mot ?
Ungefär som det brukar vara i tunnelöppningar / portar till bergrum.
 
Mäster skrev:
Är det någon poäng med att gjuta lite på väggen, så då får en rak slät yta att ansluta tak och väggar mot ?
Ungefär som det brukar vara i tunnelöppningar / portar till bergrum.
Mycket bra ide, man fixar till en gjuten "hängränna" på baksidan taket som leder bort vattnet uppeifrån.
 
Tossegubbe skrev:
Mja nog kan man väl spränga ganska exakt med rätt kunskap och utrustning men det beror såklart på förusättningarna med.
Jag såg när dom tog upp ett "dörrhål" i 40cm armerad betong med en RSV-laddning men det blir ju skillnad med ett massivt berg.

16mm hål väldigt tätt och klenhålsdynamit skulle nog jag testat isf men frågan är om inte sägning blir billigare iaf? och definitivt snyggare!
Det jag funderar på med sågning är om etableringskostnaden är den stora och sågningen den varierande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.