pbengtsson skrev:
"Hål i backen", stämmer nog numera, men de historier jag hört innefattar tunnlar, atomsäkra stationer m.m :-) Jisses nu skall korten synas.

Jag har inga närligande alls (ca 500m) annat än mig själv (25 meter bort).
Programmet "hemliga svenska rum" på måndag handlar om Musköbasen. Bergrum i storlek med gamla stan i stockholm.

Går att se via nätet redan nu.
http://svtplay.se/t/102776/hemliga_svenska_rum

Guzzi skrev:
Finns de som betalar oerhöra summor för fyllnadsmassor ;)
Plockade bort ca 8 ton sten när jag byggde veranda förra sommaren, sökte på Blocket och hittade en som behövde fyllnadsmassa.
Blev en sk Win-Win-lösning, hon behövde, jag ville bli av med det. klockrent.

Lycka till !

Att bygga in garaget i berget är faktiskt ingen omöjlighhet.
Har kollat upp kring wire-sågning och det kostar kanske 200.000 för 30m2 (oehört grov uppskattning +-100.000).

Skall se vad kommunen säger om bygglov m.m.

De problem som återstår att lura ut är hur man hittar en kvalitetsansvarig (hepp) samt var man gör av ett block på 6x3x5m (det sågas ut i ett stycke).

Det finns olika sätt att täta taket, ett är tunnelduk.

C
Du kan nog vara kvalitetsansvarig för ett garage själv.

cheetah1 skrev:
Du kan nog vara kvalitetsansvarig för ett garage själv.
Även då det är 10 m solid granit över?

KA gör ingenting, han kostar pengar, men dyker endast upp på ett av tie hus jag bygger..
Fasen vad avis jag blir om du slutför iden..

Redigerat:
Har själv varit "KA" (i kategorin ni just nämt :-)), men just nu känner jag att jag är på gungfly.
Vem kontaktar man för att se så att berget inte imploderar?
Hur som helst är det kul att undersöka ett komplett nytt sätt att bygga på.

Borde inte TGB/Styrud kunna ge ett utlåtande på det ? Jag tror att Tgb anlitades just för geotekniska undersökningar ibland, Missminner jag mig inte, så var dom med innan start av Hallandsåsprojektet, men drog sig ur då de ansåg att det var för dåligt berg, eller om dom bara var anlitade för att lämna en bedömning..
Så någon tunnelingenjör borde de väl ha på lönelistan ?

De få kunskaper jag har om berg säger att det är inget man chansar med.
Men jag tror att om man realiserar det hela så kommer de som skall såga att göra den bästa bedömningen. Utefter den info jag fått hitills från firmor som pysslar med detta så kan de "se" vad som är möjligt.

Att bedömma berg gör en geolog fick jag lärt mig idag. Men en tumregel är tydligen att tjockleken på täckningen (berg över taket) skall vara 1 - 1,5x bredden.

Sprängning kan göras, men är täckningen på gränsen så gör man oftast ett schakt och gjuter ett tak.

Det finns fler tätningar av tak, ett är injektering där man fyller berget med cement och lite andra kemikalier innan. Det finns tydligen också en kiselbaserad färg som tätar bra. Vill man ha rena bergsytor är injekering det bästa alternativet( ex http://www.besab.se/Page.asp?PageId=158).

Kommunen jag bor i krävde inget bygglov då reglerna för utomplans är ganska generösa här. Men jag bor i ett naturreservat och här är det inte lika enkelt. Så frågor till länstyrelsen har gjorts om undantag kan ges.

Som lök på laxen ligger garaget idag på mark som skall undersökas av arkelog innan man sätter ned spaden.

Du är alltså på gång och bygga? Skulle ju bli stencool projekttråd!

JLAINE skrev:
Du är alltså på gång och bygga? Skulle ju bli stencool projekttråd!
Nja, just nu håller jag på att ta reda på förutsättningar, men det verkar lovande. Dock tror jag det faller på naturreservatet (och det respekterar jag).

Känslomässigt är jag taggad att göra det.

Hmm rent spontant kan man ju resonera som att minsta möjliga miljöpåverkan torde vara att just såga ett hål in i berget snarare är fristående byggnad om behöver underhållas och målas mm.
Dessutom kommer den knappt att synas då det som jag förstår det eg bara blir en garageport synlig av hela bygget, denna ka man dessutom få i en neutral färg om så önskas eller tom kamoflagefärgad ;)

Aftonbladet imorgon:
Batman stoppad av länsstyrelsen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.