2 479 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Bygga in apparatdosor utan kabelskarvar
Ja om inte både råspont och gips var klart så hade det varit enkelt men dosorna skulle sättas dit för framtida behov. Matningen till dosorna gjordes fel av elektrikern och det upptäcktes för sent. Är det bara för framtida omdragning man inte ska göra det eller finns det ett krav på att ta fram apparatdosan även om det inte är någon skarv i den? För hur ofta matar man om tråd i ett hus? Jag vet ju dessutom exakt var alla dosor sitter.
Möjligtvis om man sätter ett doslock över dosan innan gipset men man gör inte så. Det finns mycket som är tillåtet men inte särskilt smart för det. Glöm det!E Erwings skrev:
/edit
Vi skrev samtidigt.
Du skriver att råspont och gips är klart men i första inlägget frågar du om man kan gipsa över dosan? Det tolkar jag som att du åtminstone har gipsningen kvar där dosan sitter. Då är det enkelt att ta ur en liten fyrkant i råsponten runt dosan så du kommer åt att skarva slangen så den blir hel istället för att gå genom en dosa. Den nya gipsen kommer täcka ditt hål i råsponten. (Om du vill kan du lägga 3 min extra på att trä in några korta reglar bakom och skruva tillbaka råsponten igen.)
Om råspont och gips redan sitter över dosan tar du ut en fyrkant i gipset och en lite mindre fyrkant i råsponten under. Då är det bara att använda råsponten under och skruva tillbaka gipset när du är klar.
Redigerat:
Att du vet precis var dosorna sitter just nu när du är igång och jobbar med det är inte konstigt. Men hur bra är minnet om några år när det är dags för "framtida behov"?
Eller om det råkar borras eller skruvas så en ledare skadas och behöver bytas. Kanske av en ny ägare efter en försäljning.
När vi flyttade in var nästan varenda doslock intapetserat, några var relativt enkla att hitta, men de som inte satt på självklara ställen (ovanför strömbrytarna) var riktigt luriga att hitta. Fick gå och knacka på väggen länge, skulle det suttit gips över hade det varit helt kört tror jag.
Handlar det om att doslock syns för mycket kan man ju måla dessa i samma kulör som väggen. Senast jag tapetserade tog jag spillbitar och tapetserade på doslocket, bara att passa in mönstret.
Eller om det råkar borras eller skruvas så en ledare skadas och behöver bytas. Kanske av en ny ägare efter en försäljning.
När vi flyttade in var nästan varenda doslock intapetserat, några var relativt enkla att hitta, men de som inte satt på självklara ställen (ovanför strömbrytarna) var riktigt luriga att hitta. Fick gå och knacka på väggen länge, skulle det suttit gips över hade det varit helt kört tror jag.
Handlar det om att doslock syns för mycket kan man ju måla dessa i samma kulör som väggen. Senast jag tapetserade tog jag spillbitar och tapetserade på doslocket, bara att passa in mönstret.
Är inte så orolig för att glömma då varenda apparatdosa finns dokumenterad i elschemat. Det är dessutom kontakter nära golv samt en över ett fönster som är dolt så att skruva i dessa borde vara en omöjlighet. Så frågan är ganska enkel får man dra elkabel utan skarv via en apparatdosa eller måste den öppnas upp? Vad säger regelboken? Vad som är enkelt för en eventuell nästa ägare bryr jag mig inte om ej heller vad som är enkelt för en elektriker utan endast vad som är lagligt. Ibland är form viktigare än funktion helt enkelt.
Vågar inte svara på vad regelboken säger av den enkla anledningen att jag aldrig behövt titta efter. Branschstandard är att dosor ALDRIG byggs in eller döljs och jag har inte fått skäl att frångå standarden.
Oavsett så är det inte en framtidssäker lösning att dölja dom. Hur bra dokumentation och gott minne du än har så kommer en framtid där någon annan drabbas av problemet. Kan tänka att detta hamnar under dolda fel vid en försäljning. Blir dyrt att hitta dosorna i framtiden. En kostnad som nästa ägare vill ha ersättning för.
Oavsett så är det inte en framtidssäker lösning att dölja dom. Hur bra dokumentation och gott minne du än har så kommer en framtid där någon annan drabbas av problemet. Kan tänka att detta hamnar under dolda fel vid en försäljning. Blir dyrt att hitta dosorna i framtiden. En kostnad som nästa ägare vill ha ersättning för.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det efterfrågades mer citat från reglerna i en tidigare tråd, så här kommer ett till:
SS 436 40 00, 526.3
Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande
undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem
– förbindningar som är svetsade, lödda, hårdlödda eller kontaktpressade
– förbindningar som är delar av materiel som är utförd enlig lämplig produktstandard.
Förbindningar behöver vara tillgängliga för att efterdragningar ska kunna göras och
möjliggöra felsökning
SS 436 40 00, 526.3
Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande
undantag:
– förbindningar som är delar av materiel som är utförd enlig lämplig produktstandard.
Förbindningar behöver vara tillgängliga för att efterdragningar ska kunna göras och
möjliggöra felsökning
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
snabb fundering, är detta att betrakta som en vägledning snarare än lag?Bo.Siltberg skrev:
Det efterfrågades mer citat från reglerna i en tidigare tråd, så här kommer ett till:
SS 436 40 00, 526.3
undantag:
möjliggöra felsökning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det är regler som lagen via ESV's föreskrifter kräver att man antingen följer eller motiverar ett avsteg från.
Om jag tolkar detta citat rätt räcker det med att dosor med skarvar (förbindningar) är tillgängliga. Dosor med oskarvade ledare går alltså bra att bygga in trots att jag tycker det är olämpligt?Bo.Siltberg skrev:
SS 436 40 00, 526.3
undantag:
möjliggöra felsökning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Ja, en "tillförlitlig" skarv behöver inte kunna inspekteras. Men det finns en aspekt till. Det finns inga säkerhetsmässiga krav på att man måste kunna byta ut ledningar på ett enkelt sätt, men det är ju bra. Det är framför allt väldigt synd om man förstör möjligheten till att dra om ledarna i röret genom en skarv som förhindrar det.
Klicka här för att svara