Ricken skrev:
'

4.5m stod det i den lag som fanns innan PBL, iom PBL blev det 4m för brandkraven.
Ok.
Men det innebär väl fortfarande ingenting för studsmattan?
Den kan ju placeras hursomhelst utan att beakta ovanstående.

Även om jag teoretiskt kan tycka att skillnaden är marginell mellan ett uthus och en vedhög/studsmatta/bråte...
(Just ur brandskyddssynpunkt.)

llehs skrev:
Ok.
Men det innebär väl fortfarande ingenting för studsmattan?
Den kan ju placeras hursomhelst utan att beakta ovanstående.

Även om jag teoretiskt kan tycka att skillnaden är marginell mellan ett uthus och en vedhög/studsmatta/bråte...
(Just ur brandskyddssynpunkt.)
En husvagn är oxå en byggnad om den står längre än en normal semesterperiod (6v), så nog kan man få det till lovpliktigt om det bara handlar om att få grannen att flytta den.

steve5432 skrev:
En fråga, gällande tomtgränser.

Varför krävs det grannens tillåtande vid uppföranden av ex förråd, växthus etc, medans lekredskap som ex "lekborgar" modell jättestora samt studsmattor mdell jättestora kan få placeras hur nära tomtgränsen som helst, och stå ute året om och medför en för vissa mycket högre grad av olägenhet? I mitt tycke borde även dessa "byggnader" falla unde rbygglov, speciellt då de används för "störande verksamhet", om man nu kan kalla lek för det. Förr byggde ju kommunen lekplatser på lite undanskymda områden en bit bort från bebyggelse, men nu är alla kommunala lekplatser så pass eftersatta att föräldrarna tvingas bygga en lekplats på sin egen tomt, inte gärna då så långt från sin egen uteplats som möjligt bara för att slippa allt stoj. Och inte sällan blir grannen som får detta några meter från sitt eget sovrum/uteplats tillvaron störd.
Och nej, det går inte att prata med grannar om dylika saker. Senaste gången jag var hemma hos min dotters hus och skulle säga till grannens ungar att sluta hoppa för vi skulle äta middag (granne har uppfört en större studsmatta 3 meter från min dotters uteplats), slutade det med att grannen sa tilll mig att "jag gör väl för fan vad jag vill på min egen tomt". Min fru fick gå och hämta mig då hon såg hur röd i ansiktet jag blev. Detta efter jag ifrågasatte att varför han av alla ställen på deras 2000m2 stora tomt som består medtadels av gräsmatta inte kunde ställa studsmattan mot ex skogen på andra sidan. Min dotter och hennes sambo har inte sedan tidigare några bra upplevelser av denna granne, inte de andra grannarna heller.

Tyvärr finns det inte mycket att göra i dessa situationer. Men man kan ju undra i ovanstående fall varför det är okej att bygga en lekplats hur nära som helst, men ett växthus eller förråd ska ha myndigheters godkännande.Okej, olika människor har olika saker de anser som olägenheter, men borde det inte i så fall vara lika för alla. Lekredskap som i de flesta fall genererar skrik (alltså inte sandlådor och sånt) samt som håller en viss storlek (min dotter har en häck men studsmattan är högre än häcken) anser jag inte borde få placeras hur som helst i tättbebyggt område.

Steve
Det beror på hur lagtexterna är skrivna. En studsmatta är definitionsmässigt inte en byggnad, och den är dessutom inte "varaktigt placerad" (kan man ju iofs ifrågasätta i vissa fall, men den går ju att flytta). Man kan jämföra det (begreppet "varaktigt placerad" alltså) med att man inte brukar behöva bygglov för en täckställning för sin båt om man vinterförvarar den på tomten, men om man däremot tänker ställa den där i 3-4 år medans man renoverar vraket, så kan det kräva bygglov.

Om man nu ska återgå till huvudfrågan så tycker jag TS ska tänka till litegrann hur det kan gå att göra grannen nöjd. Tycker Mikael_L har bra råd som du ska lyssna på. Sätt tegel mot grannen och låt honom bestämma färg på teglet. Dra in väggen några dm och erbjud grannen att använda både gräsremsan samt väggen och se till att det absolut inte blir någon vattenavrinning på grannens tomt.

Försök att se det från grannens perspektiv också. Hur kul skulle ni tycka det var om ni bodde i hans hus med liten tomt och det sedan skullle byggas en tillbyggnad på tomgränsen med tillhörande spring för både byggande och underhåll.

llehs skrev:
Faran med att argumentera med idioter är att man lätt sänker sig till deras nivå.
Och då spöar de upp en på ren rutin...
ffs.

"Never argue with an idiot. They drag you down to their level and then beat you with experience!"

Ricken skrev:
Han ska ha 4m (4.5m om det är en GAMMAL detaljplan) från tomtgräns.
Jag tror knappast någon bryr sig om detta. De flesta skulle nog bara fnysa åt detta och sen gå sin väg. Men visst hade det varit skönt, speciellt om man har bebyggelse precis intill tomtgränsen.

Människorna på dotterns gata är lite speciella, ett annat exempel var när 8-10 barn spelade landhockey mitt på gatan med två mål vilket blockerade trafiken helt (vanlig villagata), för varje bil som kom fick de avbryta spelet, flytta båda målen låta bilen passera (vääääldigt nära vissa) och sen placera tillbaka målen och fortsätta spela. Ett antal föräldrar cirkulerade då och då för att kolla till det hela. Jag funderade i mitt stilla sinne varför man inte flyttade leken till någon av de två vändplatser som finns på denna gata (mindre genomfartstrafik), eller en asfalterad tennisplan som ligger 100 meter bort (finns inget tennisnät och ingen verkar ha spelat tennis där de senaste 10 åren). Hänsyn och logiskt tänkade är absolut en bristvara skulle jag påstå... och det gör det väldigt svårt att argumentera med dessa människor. Min dotter och hennes gubbe är tyvärr väldigt snälla människor som hellre "tiger och lider" än att gå till attack medans jag är mer av det konfliktorädda slaget. Men när prestige och "big jim" attityder går före så är det inte lätt att få argument av något slag att bita... tyvärr. Och lagen har man inte så stor nytta av såvida det inte är en altan eller växthus...

/Steve

Om du absolut vill ha den flyttad så gör an anmälan, anonymt, till kommunen om byggnad i tomtgräns. Då måste dom göra något. Förhoppningsvis så pratar dom med grannen och ber denne snällt flytta på den.

steve5432 skrev:
Människorna på dotterns gata är lite speciella, ett annat exempel var när 8-10 barn spelade landhockey mitt på gatan med två mål vilket blockerade trafiken helt (vanlig villagata), för varje bil som kom fick de avbryta spelet, flytta båda målen låta bilen passera (vääääldigt nära vissa) och sen placera tillbaka målen och fortsätta spela.
Det har väl varit standard på villagator i hela Sverige i över 50 år? Kan man inte tänka sig att köra försiktigt och hålla utsikt efter barn ska man inte flytta till ett villaområde.

Det spelar väl ingen roll att det finns en bättre plats att spela på. Ungar vill alltid spela på mammas gata.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.