Vadför skulle inte det huset vara tillåtet? Detta hus ligger i stockholmsområdet:
http://www.jrn.se/index.php/projekt/overby/
http://www.jrn.se/index.php/projekt/overby/
Jag ställde ursprungligen frågan om det var möjligt att bygga ett hus enligt Boverkets regler som ser ut på detta sätt. Jag är skeptisk till att det skulle gå, men visa mig gärna vilka glas som har ett U-värde som är så bra så att det blir möjligt!
Edit: det är inte alls uppenbart att JRN har lyckats.
Edit: det är inte alls uppenbart att JRN har lyckats.
Visst är det så, allt (det mesta) går med fet plånka och mycket vilja. Men jag skulle nog skriva fritidshus i ansökan men ändå försöka uppfylla så mycket som möjligt av de tillgänglighetskrav(handikapp) och övriga bestämmelser som finns för permanentboende. Då den dagen kommer man/hen/den/det vill sälja bostaden skall det gå så smidigt som möjligt och passa en bred marknad, som mäkklarn sa...ninjaharry skrev:
Det går nog bra att bygga med stora glaspartier som på bilden. Man kan få rejält lågt U-värde på glaset och med så mycket glas i föhållande till karm får hela fönstret relativt lågt U-värde. Men det blir nog dyrt, eftersom allt troligtvis måste specialbeställas.
Men det går att bygga till en låg kostnad om du börjar samla material redan nu och inte har för bråttom in i bygget. Dammsug Sverige på blandare, köksdetaljer, panel, isolering, dörrar, allt möjligt som du kan använda. Kolla alla ta till vara sajter, aktioner, blocket etc. Är du händig och har bra öga (eller känner nån eller vill betala nån med bra öga) så kan ett nytt hus byggt med diverse äldre material och detaljer bli ruggigt bra. Det passar också stilen du verkar vara ute efter. Sök på "West coast modern" och scrolla genom alla mästerverk från 40, 50 och 60-tal.
Men det går att bygga till en låg kostnad om du börjar samla material redan nu och inte har för bråttom in i bygget. Dammsug Sverige på blandare, köksdetaljer, panel, isolering, dörrar, allt möjligt som du kan använda. Kolla alla ta till vara sajter, aktioner, blocket etc. Är du händig och har bra öga (eller känner nån eller vill betala nån med bra öga) så kan ett nytt hus byggt med diverse äldre material och detaljer bli ruggigt bra. Det passar också stilen du verkar vara ute efter. Sök på "West coast modern" och scrolla genom alla mästerverk från 40, 50 och 60-tal.
En stor del som många underskattar (även jag) är väll allt det byråkratiska typ bygglov, KA, Nybyggnadskartor och allt vad det heter. Det är ju ett par hundra tusen som försvinner i annat än material/arbete.
Klicka här för att svara