Byggahus.se

bygga hus

1. A
    Medlem Nivå 1
  2. A
    Medlem Nivå 1
  3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Räkna med minst tvåmiljoner så blir du inte besviken om det blir billigare.:)

4. A
    Medlem Nivå 1
    2 miljoner???:eek: det är ju bara en plans ville.plus det är inte så stort. vad är det som gör att de kostar så mycket??

5. A
    Medlem Nivå 1
    kommer ju inte se lika exclusivt ut som det på bilden men samma form allafall

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja precis, hur stort är det?
    (Eller ska ditt bli?)

Kan du kanske ge lite mer info också.
    T.ex. om du vill veta pris för endast material, eller en del eller all arbetskostnad.
    Bygglov, KA, utsättning, VA-anslutning, el och andra byggherrekostnader.

Annars är det väl ungefär som att fråga
    "Vad kostar en bil?"
    eller
    "Hur mycket väger en fisk?"

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Det är inte enbart brädor och spik du skall köpa innan huset står färdigt.

Skulle det kännas bättre om jag sa att det kostar en halv miljon och sen kommer du att hamna på två miljoner innan du har huset helt färdigt?

8. A
    Medlem Nivå 1
    vet ju ungifär vad mark,el,och vatten kommer att kosta att dra fram, sen vet jag inte riktigt hur stort det kommer att bli men inte stort, ska rita huset snart dåjag får tid. går arkitektur inriktningen på teknik programmet, så att måla de å se hur stort det blir ä inga problem. tänk er kanske 10 x 8/7 METER lär huset ligga på sen terassen blir nån meter ut från själva huset.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men man kan mycket förenklat påstå att det kostar 20.000 - 30.000:- / kvm att bygga ett nytt hus i en ganska normal standard. Och då är ungefär hälften material och hälften arbetskostnad.
    Det går att få detta att slå åt båda håll genom att välja enklare eller exklusivare och genom att vara om sig och kring sig och leta billigt, begagnat osv, eller att vara lat och inte kolla runt alls.
    Jag byggde själv för en materialkostnad på ca 6-7000:-/kvm. (För några år sedan, det är dyrare nu).
    Uppåt finns nästan ingen gräns om man vill lägga obegränsat med pengar.

Detta är kostnad för själva huset. Det tillkommer en hel del runt ikring sen.
    Bygger man litet/billigt så kommer dessa runtikring-kostnader bli en väldigt stor andel av totalkostnaden.

10. A
    Medlem Nivå 1
    okej, tack men arbetskarft kan vi utesluta för att jag kan till viss del bygga mycket sen har min farsa byggt hela vårt hus då han köpte ett begagnat för 200 k och det ligger nu på ca 3,5 miljoner, och han hjälper gärna till att bygga ett nytt hus plus att detta är inte stort så inga problem här. ( skryter inte )

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja räkna med åtminstone runt en miljon för material, så vet du åt vilket håll det lutar, och det blir inte så stor risk att det blir besvikelse sen. Du får inte exklusivt top notch material och så för detta, men du har åtminstone råd med en massa glaspartier och en standard som kan ge en rätt god känsla av lyx.

Snålar du ner till 1/2 miljon är det mycket stor risk att slutresultatet kommer kännas billigt. Jag har känslan att du vill undvika det.

Det är mycket svårt att ge bättre gissningar än så.

12. I
    Medlem · Nivå 13
    Lite OT kanske, men finns det verkligen glaspartier med så bra isolervärde så att det kan vara tillåtet att bygga ett hus för permanentboende med det utseende som i bilderna i TS inlägg?

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det kan vara lite krångligt, helt klart på gränsen, eller ev omöjligt.

Men det går att trixa sig förbi det också. Bygg själva huset (både i bygglov som i verkligheten) mycket mindre, låt en av väggarna som upplevs som innervägg i bygglovet (och i verkligheten) vara en välisolerad yttervägg.
    Kalla hela rummet innanför det glasade partiet för vinterträdgård eller inglasat uterum, så undantas den byggnadsdelen från energiberäkningen.
    Då räknas det förvisso som biyta sen också, men det torde inte vara något praktiskt problem.

Sen måste den del som (i bygglovet) utgör själva huset ha minst ett badrum, ett sovrum och ett kök, allt handikappanpassat.
    Ville man egentligen ha köket inom den glasade ytan så kan man sätta in ett trinettkök som kök i bygglovet och under "slutbesiktning", för att sen ta bort det efteråt.
    (Men jag tror inte man får ta bort möjligheten att bara ställa tillbaka trinettköket, utan bygglov för den åtgärden, man förändrar ju användningen då.)

14. I
    Medlem · Nivå 13
    Jojo, men om man sedan värmer upp hela byggnaden till normal rumstemperatur så har man på ett otillåtet sett tagit sig runt det regelsystem som finns.

Edit: det otillåtna är alltså att kalla ett rum för ett uterum trots att man har för avsikt att inte använda det som ett uterum utan som ett vanligt fullt tempererat rum.

Redigerat 4 mar 2015 11:21
  15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja och ...

;)