3 458 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Bygga hus tillsammans på mark som den ene fått i gåva?
Hej!
Jag har fått en tomt i gåva av mina föräldrar, med avsikten att min man och jag ska bygga hus tillsammans. För att finansiera husbygget behöver både min man och jag gå in som låntagare, och det är min man som har den högre inkomsten av oss båda.
Jag önskar dock på något sätt säkra att jag får stå kvar som ägare av tomten, och hitta en lösning som gör att jag har möjlighet att ha kvar huset och tomten om vi skulle skilja oss, eftersom jag har en känslomässig koppling till platsen. Samtidigt måste det så klart bli rättvist för min man också, så att han får en rimlig ekonomisk kompensation vid en eventuell skilsmässa.
Hur ska vi gå tillväga? Någon mer som är/ varit i samma situation?
Jag har fått en tomt i gåva av mina föräldrar, med avsikten att min man och jag ska bygga hus tillsammans. För att finansiera husbygget behöver både min man och jag gå in som låntagare, och det är min man som har den högre inkomsten av oss båda.
Jag önskar dock på något sätt säkra att jag får stå kvar som ägare av tomten, och hitta en lösning som gör att jag har möjlighet att ha kvar huset och tomten om vi skulle skilja oss, eftersom jag har en känslomässig koppling till platsen. Samtidigt måste det så klart bli rättvist för min man också, så att han får en rimlig ekonomisk kompensation vid en eventuell skilsmässa.
Hur ska vi gå tillväga? Någon mer som är/ varit i samma situation?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Hur har du fått tomten, är det i form av enskild egendom? Om inte så är den i praktiken bådas även den om ni är gifta.
Vad gäller en eventuell bodelning i framtiden så har var och en i första hand rätt till det som är deras eget, så är tomten din (även om den inte är enskild egendom utan din man har rätt till halva värdet) så kan man nog se det som att du kommer ha förtur till fastigheten. Å andra sidan ska du ha råd att köpa ut din man ur huset i framtiden också, vilket kanske blir svårare.
Jag tror helt enkelt att det kommer att bli svårt för dig att i praktiken säkra att du kan ha kvar huset vid en framtida skilsmässa.
Vad gäller en eventuell bodelning i framtiden så har var och en i första hand rätt till det som är deras eget, så är tomten din (även om den inte är enskild egendom utan din man har rätt till halva värdet) så kan man nog se det som att du kommer ha förtur till fastigheten. Å andra sidan ska du ha råd att köpa ut din man ur huset i framtiden också, vilket kanske blir svårare.
Jag tror helt enkelt att det kommer att bli svårt för dig att i praktiken säkra att du kan ha kvar huset vid en framtida skilsmässa.
Ja, gåvan är som enskild egendom.
Ta hjälp av en jurist att upprätta gåvobrev på halva tomten, samt skuldebrev på samma värde där rätten att inkräva skulden infaller vid separation. Online-jurister tar ett par tusenlappar för det standardjobbet
Oavsett vem som äger tomten så har jag svårt att se att du skulle vara garanterad att få behålla den och huset om du inte har råd att lösa ut din man, ifall ni en dag skulle separera. Det ni kanske kan göra för att förbättra din sitsar att reglera så att han får pytsa in mer pengar i huset, motsvarande halva tomtvärdet, för att jämna ut de andelar ni går in med. Du behöver då inte ta ett lika stort lån. I slutänden handlar det nog om att han/ni håller er till vad som är moraliskt/schysst ÄVEN om ni skulle skiljas som ovänner.
Klicka här för att svara