58 799 läst ·
148 svar
59k läst
148 svar
Bygga hus för under 2,5 miljoner - möjlighet eller utopi?
Jag har läst rätt mycket om prisbild mm. Vinsten för byggbolagen om jag inte missminner då det var några år sedan var 33 procent...
golv, måla och tapetsera. Utöver det finns säkert några saker till. tyckte jag ts skrev.H hul skrev:
hul. räkna med ett badrum färdigt samt inkoppling serviser och liknande.
du missminner dig helt.S Sylvestris skrev:
finns inga entreprenadbolag som har en vinst på 33 procent på sista raden.
snittet i sverige inkl storbolag, medel och små är 2,6 procent.
att komma upp i 4-5% är riktigt bra
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det går att bygga billigt om man gör nästan allt själv, men ska man vara realistisk så fungerar inte det för särskilt stor andel av befolkningen. Man kan tänka dig att lägga golv, måla och kanske inreda en våning som det inte är bråttom med. Precis som TAS skriver alltså. Om någon annan kan mycket mer och känner att du kan spendera väldigt mycket tid så kanske det inte är helt relevant här?
Om man vill spara in 500' i byggkostnad genom att utföra jobbet själv så motsvarar det kanske 800 timmar för ett proffs. För en mer orutinerad motsvarar det säkert utan problem dubbla eller tripplar tiden. Särskilt om man måste läsa på, får göra om etc. Räkna med att det tar tid innan man blir klar om man ska utföra detta efter arbetstid.
Många som försöker får kanske hjälp av arge snickaren när man inser hur man underskattat arbetet eller överskattat sin förmåga.
Så mitt tips till TS är att strunta i lösvirkeshus och istället få till en bra offert som tar med allt (utom det du vill göra själv)
Se till att du inte får offerter där man lovar fixa för X kronor och så tillkommer sen Y ton material som många andra råkat ut för.
Om man vill spara in 500' i byggkostnad genom att utföra jobbet själv så motsvarar det kanske 800 timmar för ett proffs. För en mer orutinerad motsvarar det säkert utan problem dubbla eller tripplar tiden. Särskilt om man måste läsa på, får göra om etc. Räkna med att det tar tid innan man blir klar om man ska utföra detta efter arbetstid.
Många som försöker får kanske hjälp av arge snickaren när man inser hur man underskattat arbetet eller överskattat sin förmåga.
Så mitt tips till TS är att strunta i lösvirkeshus och istället få till en bra offert som tar med allt (utom det du vill göra själv)
Se till att du inte får offerter där man lovar fixa för X kronor och så tillkommer sen Y ton material som många andra råkat ut för.
Men om det med vatten och avlopp är inräknat i dom 500.000 och huset kostar 1 mille så har du ju rätt mycket pengar kvar till tillval och ev avgifter m.m.? Eller jag kanske missat något?M EmmaRa skrev:
Menar du att du som privatperson med mycket eget arbete kan bygga ett lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm?H hul skrev:
Eller menar du att du driver ett byggföretag som erbjuder nyckelfärdiga lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm? I sådant fall är jag mycket intresserad
/Krille