H
henke_benke skrev:
ok. då lägger du på så att huset är färdigt för ytskikt och färdigt badrum.
va får du för kvm pris då
du klarar de på 15 tusen men inga problem och göra ett komplett för 13 heller eller ändå mindre.
alltså efter TS förutsättningar (exkl mark och inkoppling serviser och liknande)

I vilken stad eller del av Sverige handlar det om? Tomtpriserna skilja enormt mycket.

Jag har läst rätt mycket om prisbild mm. Vinsten för byggbolagen om jag inte missminner då det var några år sedan var 33 procent...

H
T Turbo123 skrev:
I vilken stad eller del av Sverige handlar det om? Tomtpriserna skilja enormt mycket.
tomten fixad och vvs och el verkar vara framdraget till tomt

M
henke_benke skrev:
jag förmodar att skalet gärna får vara färdigt. men resten gör du gärna själv?
Jag kan göra en del invändigt beroende på besparing jo. Sen beror det lite på hur mycket man sparar vs hur mycket jobb det rör sig om såklart.

H
H hul skrev:
du klarar de på 15 tusen men inga problem och göra ett komplett för 13 heller eller ändå mindre.
alltså efter TS förutsättningar (exkl mark och inkoppling serviser och liknande)
golv, måla och tapetsera. Utöver det finns säkert några saker till. tyckte jag ts skrev.
hul. räkna med ett badrum färdigt samt inkoppling serviser och liknande.

M
T Turbo123 skrev:
Upplands län. Inom vilket tomtpriserna varierar enormt. De jag kollat på ligger för ca 500000 inkl avlopp och vatten.

H
M EmmaRa skrev:
Jag kan göra en del invändigt beroende på besparing jo. Sen beror det lite på hur mycket man sparar vs hur mycket jobb det rör sig om såklart.
med en bra elare och vvsare får du säkert göra grejer där också.

H
S Sylvestris skrev:
Jag har läst rätt mycket om prisbild mm. Vinsten för byggbolagen om jag inte missminner då det var några år sedan var 33 procent...
du missminner dig helt.
finns inga entreprenadbolag som har en vinst på 33 procent på sista raden.
snittet i sverige inkl storbolag, medel och små är 2,6 procent.
att komma upp i 4-5% är riktigt bra

• Gilla
Ethel88
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
golv, måla och tapetsera. Utöver det finns säkert några saker till. tyckte jag ts skrev.
hul. räkna med ett badrum färdigt samt inkoppling serviser och liknande.

Va?

Fairlane
Det går att bygga billigt om man gör nästan allt själv, men ska man vara realistisk så fungerar inte det för särskilt stor andel av befolkningen. Man kan tänka dig att lägga golv, måla och kanske inreda en våning som det inte är bråttom med. Precis som TAS skriver alltså. Om någon annan kan mycket mer och känner att du kan spendera väldigt mycket tid så kanske det inte är helt relevant här?
Om man vill spara in 500' i byggkostnad genom att utföra jobbet själv så motsvarar det kanske 800 timmar för ett proffs. För en mer orutinerad motsvarar det säkert utan problem dubbla eller tripplar tiden. Särskilt om man måste läsa på, får göra om etc. Räkna med att det tar tid innan man blir klar om man ska utföra detta efter arbetstid.
Många som försöker får kanske hjälp av arge snickaren när man inser hur man underskattat arbetet eller överskattat sin förmåga.

Så mitt tips till TS är att strunta i lösvirkeshus och istället få till en bra offert som tar med allt (utom det du vill göra själv)

Se till att du inte får offerter där man lovar fixa för X kronor och så tillkommer sen Y ton material som många andra råkat ut för.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Upplands län. Inom vilket tomtpriserna varierar enormt. De jag kollat på ligger för ca 500000 inkl avlopp och vatten.
Men om det med vatten och avlopp är inräknat i dom 500.000 och huset kostar 1 mille så har du ju rätt mycket pengar kvar till tillval och ev avgifter m.m.? Eller jag kanske missat något?

K
S SophK skrev:
Har du kollat fiskarhedenvillan? Finns hus där för lite mer än en mille som är nyckelfärdigt.
Tyvärr inte - deras priser är för en materialsats och allt arbete plus grund tillkommer. Billigaste huset från Fiskarhedenvillan ligger snarare strax under 2 mkr nyckelfärdigt.

/Krille

2005 byggde jag nyckelfärdigt exkl tomt inkl eget vatten & avlopp för strax under 11.000:-/m2. 235m2 allt inrett och färdigt.

• Gilla
hul
  • Laddar…
K
H hul skrev:
nä de har jag inte.

Du kan lätt bygga ett lösvirkes hus för 13 000 kr/m2, de står jag fast vid för jag har byggt fler än de flesta här och mycket billigare än 13 000kr/m2 exkl. mark.
Menar du att du som privatperson med mycket eget arbete kan bygga ett lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm?

Eller menar du att du driver ett byggföretag som erbjuder nyckelfärdiga lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm? I sådant fall är jag mycket intresserad :-)

/Krille

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.