M EmmaRa skrev:
Tack. Läser på gör jag, mycket för att jag vill ha så mycket koll på processen som möjligt.

Trädgård har jag ingen stress med, jag planerar ju att bo i huset ett bra tag så trädgården kan jag jobba successivt med - det är ett av skälen att jag vill ha ett hus med.
Utan barn skrev du. Hur flexibel är din arbetsgivare? Har du något kapital att gå in med/leva för? Flera händiga och driftiga (som du verkar vara) tar tjänstledigt och investerar i att bygga själv. Inget för min del, men med viljan kommer kunskapen - och speciellt om det inte finns barn än. Det är inte såååå svårt att lära sig stapla lättbetong tex (säger han med tummen mitt i handen)....

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
M Mainstream skrev:
Utan barn skrev du. Hur flexibel är din arbetsgivare? Har du något kapital att gå in med/leva för? Flera händiga och driftiga (som du verkar vara) tar tjänstledigt och investerar i att bygga själv. Inget för min del, men med viljan kommer kunskapen - och speciellt om det inte finns barn än. Det är inte såååå svårt att lära sig stapla lättbetong tex (säger han med tummen mitt i handen)....
Tror inte den lösningen fungerar helt dessvärre för min del även om den är lockande. Men tack för idén!

M
C carlbanan skrev:
Kul tråd, tror inte TS hjälps av att veta vem som köper den billigaste gipsskivan...

Vi byggde med Fiskarhedenvillan 2011, och en tumregel för deras materialsatser på hemsidan är att dubblera priset för färdigt hus.

Jag tror det är möjligt att bygga huset för under 1,9 mkr. Ex genom att bygga ett enplanshus på 90m2, och anpassa planlösningen så att det enkelt kan byggas till i vinkel.
Intressant. 90 m2 räcker för min del i detta läge helt klart.

K
H hul skrev:
vilken svensson som helst kan bygga ett lösvirkes hus för 13 000kr/m2 exkl. mark och servis kostnader detta utan att lägga en timme på att bygga själv.
projektledning ja de krävs men de kan de ju vara värt om man tjänar 1 miljon
Så med andra ord är priset egentligen 23 000 kr/kvm?

TS har aldrig byggt tidigare och kan tänka sig enklare eget arbete som att lägga golv, måla och tapetsera. Ditt råd är då att TS istället ska ta på sig att projektleda och samordna ett lösvirkeshus?

För mig känns det oerhört riskabelt - speciellt med tanke på TS begränsning gällande budget.

/Krille

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vad tänker du om domhär? http://talotehdas.eu/toimialat/talonrakentaminen/talovaunut/talovaunu-52-8m2/ tillverkade i estland färdigt byggd, bara att välja vilken storlek, planlösning och inredning du vill ha. Finns kontaktperson i sverige, minns inte vad företaget heter. Skicka epost åt dom så får du prislistor. (Jag är själv från Finland) dom är ju på hjul så tröttnar du kan du sälja vidare...

Tryck på "kuvat" i menyn på sidan så ser du bilder.

Redigerat:
94 m2 med oinredd ovanvåning (som ger 160 m2 totalt) för 1,94 milj nyckelfärdigt från "Förstavillan".

M
K Kyleman skrev:
94 m2 med oinredd ovanvåning (som ger 160 m2 totalt) för 1,94 milj nyckelfärdigt från "Förstavillan".
Vad räknar de som nyckelfärdigt? Om det tillkommer markarbete/grund/mm så blir det ju genast väldigt mkt mer...

Visst finns drömmen inom räckhåll!
Jag skulle bygga ett hus enlig definitionen fritidshus för då behöver man inte ha så avancerad uppvärmning och ventilation. Hela bygglovsproceduren blir billigare med mindre krav på det mesta.
Hitta en tomt helst med berg i dager.
På berg kan man ställa huset utan kostsamma grundalternativ, plintar direkt på berg funkar.

Kolla sedan på halvfabrikat fritidshus, ex Hudikhus, men det finns mer prisvärda alternativ. Sedan behöver du hitta någon som kan göra arbetet för en skaplig penning.

• Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
K
H hul skrev:
de är väl inga konstigheter, det gör ju vanliga svensson hela tiden.
finns standiserade kontrakt för detta så blir inget problem.
Jag tror snarare att vanliga Svensson utan erfarenhet och kunskap om husbyggen och med begränsad budget normalt sett köper ett nyckelfärdigt ("målningsförberett") hus med inredningsbar övervåning från en kända husleverantör.

/Krille

• Gilla
milimani och 1 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Vad räknar de som nyckelfärdigt? Om det tillkommer markarbete/grund/mm så blir det ju genast väldigt mkt mer...
Markarbete och grund, platta på mark, ingår.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag tror snarare att vanliga Svensson utan erfarenhet och kunskap om husbyggen och med begränsad budget normalt sett köper ett nyckelfärdigt ("målningsförberett") hus med inredningsbar övervåning från en kända husleverantör.

/Krille
Du har alldeles rätt Krille.

M
K Kyleman skrev:
Markarbete och grund, platta på mark, ingår.
Intressant, ska kika in deras hus då med.

Första Villan jobbar bara i Skåne..vad jag vet om bolaget..

C carlbanan skrev:
...och en tumregel för deras materialsatser på hemsidan är att dubblera priset för färdigt hus..
Har för mig att det blev så även för mig, trots annan huslev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.