58 799 läst ·
148 svar
59k läst
148 svar
Bygga hus för under 2,5 miljoner - möjlighet eller utopi?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag kanske iofs slår in en öppen dörr, frågan var ju om det går att bygga ett hus under 2,4 miljoner inkl. tomt, och det tror jag du fått svar på, (mjaa, kanske, ifall, om) men jag funderar mer på om det är en bra idé eller inte ..M EmmaRa skrev:
Hur kommer din ekonomi se ut efter bygget? Med dagens ränta? Med 7% ränta som banken menar att man bör klara? Hur stor anställningstrygghet har du? Hur stora kostnader för boende har du idag? Har du stora värden i en bostadsrätt?
Man får ju inte lånelöfte annat än att man satt upp en ekonomisk kalkyl som banken anser rimlig att man kan klara av. Självklart har jag kollat på den innan jag funderar. Jag köpte bostadsrätt för ett antal år sen och det är just tack vare prisökningen där som jag har möjlighet att fundera nu.Dan_Johansson skrev:
Jag kanske iofs slår in en öppen dörr, frågan var ju om det går att bygga ett hus under 2,4 miljoner inkl. tomt, och det tror jag du fått svar på, (mjaa, kanske, ifall, om) men jag funderar mer på om det är en bra idé eller inte ..Är du inte intresserad av den diskussionen får du säga till ..
Hur kommer din ekonomi se ut efter bygget? Med dagens ränta? Med 7% ränta som banken menar att man bör klara? Hur stor anställningstrygghet har du? Hur stora kostnader för boende har du idag? Har du stora värden i en bostadsrätt?
Så det blir dyrare än idag men inte nämnvärt mkt dyrare än om jag skulle köpa mitt nuvarande boende idag.
Har stor anställningstrygghet och efterfrågad kompetens så den biten känns också bra.
Alternativet är att investera pengar i en kolonistuga vilket ekonomiskt känns sämre då de här kostar 400000-800000 för en liten stuga där jag inte äger marken. Då får jag mycket högre samlat lån utan att ha ett hus jag kan använda hela året...
Jag vill fortfarande tro att detta är möjligt. Men vad har du för kostnader förutom huset i dessa 2.5 milj?
Tomt 500k
Schakt (är det bra markförhållanden? Eller berg som ska sprängas)
Anslutning till VA
Anslutning el
Fiber
Lagfart pantbrev
Har du möjlighet att ta fram uppskattningar på kostnader, så vi vet vad det finns kvar till själva huset?
Tomt 500k
Anslutning till VA
Anslutning el
Fiber
Lagfart pantbrev
Har du möjlighet att ta fram uppskattningar på kostnader, så vi vet vad det finns kvar till själva huset?
Ska ta fram, återkommer!T Turbo123 skrev:Jag vill fortfarande tro att detta är möjligt. Men vad har du för kostnader förutom huset i dessa 2.5 milj?
Tomt 500k
Anslutning till VA
Anslutning el
Fiber
Lagfart pantbrev
Glöm inte Bygglov/Samråd, personligen har jag budgeterat 50tkr.T Turbo123 skrev:Jag vill fortfarande tro att detta är möjligt. Men vad har du för kostnader förutom huset i dessa 2.5 milj?
Tomt 500k
Anslutning till VA
Anslutning el
Fiber
Lagfart pantbrev
Sedan kostnad för KA och besiktning, runt 30tkr.
Räntor på byggkreditivet.
Uppfart, du kanske skall passa på att hårdgöra uppfarten när de ändå schaktar?
Måla huset
Kostnader som du kanske kan slippa:
Markundersökning, kanske krav i din kommun? 20-30tkr
Reserv, bör ha något budgeterat för okända kostnader.
Tror inte det är omöjligt, men kan bli tight. Bygger själv med SMV 1,5-plan, exklusive garage bör vi hamna på cirka 2,8 milj, men då har vi billigare tomt (350tkr för 1000kvm).
Precis det finns ju några poster till med kostnader.
Husen är väl ofta grundmålade så får man ibland färgen på köpet eller förhandlar till sig den. Så målar man själv kanske man slipper den kostnaden i stort sett.
Bygger man med Älvsbyhus har jag för mig att man betalar när huset är helt klart och då slipper man nog räntor på byggkreditiv.
Husen är väl ofta grundmålade så får man ibland färgen på köpet eller förhandlar till sig den. Så målar man själv kanske man slipper den kostnaden i stort sett.
Bygger man med Älvsbyhus har jag för mig att man betalar när huset är helt klart och då slipper man nog räntor på byggkreditiv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Har du köpt tomten? Vi byggde nyckelfärdigt hus 2011 på 148kvm, hus med bra standard inkl garage kostade 1.9milj, tomten kostade 495’ inkl fiber, priset för huset stämde på kronan, sen tillkommer givetsvis alla tråkiga avgifter.
Jag skulle aldrig köpa ett äldre hus, detta blir dyrare och aldrig klart, samt högre driftkostnader mm.
Köp tomt, och ta ut el abb och bo i husvagn, ta in offert på ett billigare hus, typ Älvsbyhus, med oinredd vind samt utan golv och tapeter mm.
Har du köpt tomten? Vi byggde nyckelfärdigt hus 2011 på 148kvm, hus med bra standard inkl garage kostade 1.9milj, tomten kostade 495’ inkl fiber, priset för huset stämde på kronan, sen tillkommer givetsvis alla tråkiga avgifter.
Jag skulle aldrig köpa ett äldre hus, detta blir dyrare och aldrig klart, samt högre driftkostnader mm.
Köp tomt, och ta ut el abb och bo i husvagn, ta in offert på ett billigare hus, typ Älvsbyhus, med oinredd vind samt utan golv och tapeter mm.
Många bra tankar hittills i tråden, men ska försöka bidra i det lilla.
Det finns som bekant två val:
Vilken du väljer beror på:
Nyckelfärdigt är smidigt om du har lite tid och vill veta redan från början vad kostnaderna ungefär landar på. I slutändan får du dock ett hus som är standard-standard, där kvaliten kanske inte är på topp och som inte har lika högt andrahandsvärde.
Bygga eget, här tillkommer kostnader för projektledare och arkitekt (men det behöver inte vara särskilt dyrt), slutpriset är lite mer osäkert men byggkvaliteten är (förmodligen, eget val) högre, det är mer personligt, anpassat efter dina behov, och andrandsvärdet är förmodligen högre. Det är lättare att anpassa på ritningsstadiet för att senare kunna utvidgas. De löpande kostnaderna blir lägre, med lite smarta val i projekteringen.
Att det går att få ihop ett av de två alternativen på din budget är jag ganska övertygad om. (givet att tomten, helt anslutningsklar och förberedd, kostar 500')
Glöm inte alla avgifter, stämpelavgift, kostnad för bygglovsansökan, anslutningsavgifter osv.
Lycka till!
Det finns som bekant två val:
- Bygga lösvirke/material
- Köpa nyckelfärdigt
Vilken du väljer beror på:
- Hur mycket tid har du att lägga?
- Hur kan du tänka dig att bo?
Nyckelfärdigt är smidigt om du har lite tid och vill veta redan från början vad kostnaderna ungefär landar på. I slutändan får du dock ett hus som är standard-standard, där kvaliten kanske inte är på topp och som inte har lika högt andrahandsvärde.
Bygga eget, här tillkommer kostnader för projektledare och arkitekt (men det behöver inte vara särskilt dyrt), slutpriset är lite mer osäkert men byggkvaliteten är (förmodligen, eget val) högre, det är mer personligt, anpassat efter dina behov, och andrandsvärdet är förmodligen högre. Det är lättare att anpassa på ritningsstadiet för att senare kunna utvidgas. De löpande kostnaderna blir lägre, med lite smarta val i projekteringen.
Att det går att få ihop ett av de två alternativen på din budget är jag ganska övertygad om. (givet att tomten, helt anslutningsklar och förberedd, kostar 500')
Glöm inte alla avgifter, stämpelavgift, kostnad för bygglovsansökan, anslutningsavgifter osv.
Lycka till!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ursäkta att jag inte läst allt.
Men...
Det är fullt möjligt att köpa ett "begagnat" hus för 2500000. Det råder det inget tvivel om vågar jag påstå.
Saken är också den att byggprojekt har en tendens att bli dyrare än vad man först räknat med. Och till och med dyrare än vad de borde bli.
Om man försöker använda sig av alla de billigaste hantverkare som man pratat med. Så kan ordspråket "Ju flera kockar desto sämre soppa!" Bli aktuelt på ett obehagligt sätt.
Sen fins också risken någon av alla inblandade parter blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Men...
Det är fullt möjligt att köpa ett "begagnat" hus för 2500000. Det råder det inget tvivel om vågar jag påstå.
Saken är också den att byggprojekt har en tendens att bli dyrare än vad man först räknat med. Och till och med dyrare än vad de borde bli.
Om man försöker använda sig av alla de billigaste hantverkare som man pratat med. Så kan ordspråket "Ju flera kockar desto sämre soppa!" Bli aktuelt på ett obehagligt sätt.
Sen fins också risken någon av alla inblandade parter blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Medlem
· Västra Götaland
· 64 inlägg
Hej! Förlåt att jag drar upp den här tråden igen.. hade bara varit kul att höra hur det går för TS!
Jag sprang på ett underbart hus för strax under 2,5 miljoner. Funkishus från 80-talet med ytskiktsrenovering inuti och badrum som kommer behöva rustas kommande år, men som ändå var i riktigt trevligt skick. Hittade mitt drömhus, helt enkelt sett till storlek och jobb. En del arbete närmaste år men jag kommer kunna göra det precis till mitt eget.Corneliatt skrev:
Har varit med och inrett vind på ett Älvsbyhus.K Krille4 skrev:Om jag hade 1,9 mkr i budget efter tomtköp skulle jag välja ett nyckelfärdigt hus för max 1,5 mkr. Kanske ett 1,5-planshus från Älvsbyhus med oinredd övervåning som ni kan inreda senare?
På så sätt har du 400 kkr i budget för att göra i ordning tomten och övriga kostnader som tillkommer. Krävs det minimala markarbeten kanske du t o m kan rymma Älvsbyhus fristående carport med förråd inom budgeten.
Lycka till!
/Krille
Det första vi fick göra var att förstärka alla takstolar.
Spänna upp och spika på förstärkning då dessa hängde på c:a 5 cm. Ett riktigt skithus enl. mig!
Om takstolarna "hänger" 5 cm och kräver förstärkning så skulle jag kontakta Älvsbyhus direkt och kräva åtgärd.Christer G.V. skrev:
Det är ju inte direkt högsta kvalitet på Älvsbyhus men med den budget som anges finns nog inte så många andra val om man vill ha ett nytt hus.
/Krille
Var inte mitt hus samt att det var andra ägaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden