M EmmaRa skrev:
Det är det frågeställningen grundar sig på - om det är möjligt och vad det i sådana fall skulle kräva för egen insats att klara av.

Jag har tittat på befintliga hus som kostar under 2,4 och det finns sådana jag skulle kunna köpa - men då tillkommer ofta en drös renovering på priset. Därav att jag helt enkelt är intresserad att veta just hur orealistiskt det är att kunna bygga något nytt för motsvarande summa.
Ok, du nämnde tidigare att det skulle tillkomma 1 miljon till priserna hos Älvsbyhus, vad är det som ingår i den kostnaden?

Tomture61
Bygga ett hus i lösvirke där man inte har erfarenheten av div olika lösningar och dessutom på fritiden är dömt att misslyckas .
En hustillverkare som stomreser , lägger yttertak , sätter upp innerväggar , elektriker + VVS:are
och man själv tar hand om ytskickt (golv , väggar , tak) låter mer rimligt.

• Gilla
Flomi och 7 till
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
vad har du räknat med då? platta? vvs? el?
men varför kan du inte bara svara vad en liten villa kostar per kvm och varför 13 000kr/kvm är orimligt.

väldigt oseriöst och icke trovärdigt att bara säga att de inte går, motivera och kom med något bättre då

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
H
H hul skrev:
men varför kan du inte bara svara vad en liten villa kostar per kvm och varför 13 000kr/kvm är orimligt.

väldigt oseriöst och icke trovärdigt att bara säga att de inte går, motivera och kom med något bättre då
jag måste ju veta vad du har räknat med så att jag tar med samma.

M
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bygga ett hus i lösvirke där man inte har erfarenheten av div olika lösningar och dessutom på fritiden är dömt att misslyckas .
En hustillverkare som stomreser , lägger yttertak , sätter upp innerväggar , elektriker + VVS:are
och man själv tar hand om ytskickt (golv , väggar , tak) låter mer rimligt.
Jag håller helt med, spec första gången man gör det...

H
henke_benke skrev:
jag måste ju veta vad du har räknat med så att jag tar med samma.
platta, träarbeten, inga installationsarbeten

marken och servis etc borträknat

H
M EmmaRa skrev:
Jag håller helt med, spec första gången man gör det...
jo men för dom pengarna du nämner och göra de i lösvirke med inhyrd personal är inga problem alls

• Gilla
Corneliatt
  • Laddar…
H
H hul skrev:
platta, träarbeten, inga installationsarbeten

marken och servis etc borträknat
då ligger jag på 11500kr/kvm

M
S Strontus skrev:
Ok, du nämnde tidigare att det skulle tillkomma 1 miljon till priserna hos Älvsbyhus, vad är det som ingår i den kostnaden?
Exploateringskostnader, anslutningsavgifter (om vatten/VA låg mer än 10 m från huset) i huvudsak. Såg nu att det mer rörde sig om 700000 kr. Huset som grund gick på 1450000.

M
H hul skrev:
jo men för dom pengarna du nämner och göra de i lösvirke med inhyrd personal är inga problem alls
Jag är mer oroad där för att priserna kan dra iväg mer, att saker tillkommer under resans gång när det är många olika delar som ska klaffa.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
henke_benke skrev:
va, var snackar du om?

när jag säger mellan 10 - 13 000kr/kvm så säger du att de är för lågt och orimligt.

men när du själv ska svara så säger du 11 500kr/kvm

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
H
H hul skrev:
va, var snackar du om?

när jag säger mellan 10 - 13 000kr/kvm så säger du att de är för lågt och orimligt.

men när du själv ska svara så säger du 11 500kr/kvm
jag får ju ett högre pris när jag räknar med allt.
du skrev 13 000kr/kvm backa nu inte

• Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Har du kollat fiskarhedenvillan? Finns hus där för lite mer än en mille som är nyckelfärdigt.

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
jag får ju ett högre pris när jag räknar med allt.
du skrev 13 000kr/kvm backa nu inte
hur räknar du gosse

13 000kr/kvm * 100 = 1,30 miljoner

11 500kr/kvm * 100 = 1,15 miljoner

1,3 miljoner är ju men än 1,15 miljoner i min bok iaf

H
[QU
M EmmaRa skrev:
Jag är mer oroad där för att priserna kan dra iväg mer, att saker tillkommer under resans gång när det är många olika delar som ska klaffa.
för att " bara" bo en kan man ju dra ner på kvm redigt.
60kvm skulle jag va nöjd med( å ett garage).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.