6 758 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Bygga garage utan att missa något!?
Oavsett en eller två portar vill du ha en separat dörr åt ungefär samma håll. Otroligt segt att behöva öppna en port när man springer i och ut många gånger (vilket är varje gång jag håller på med något, för jag glömmer det jag ska ha med mig) eller ska in med en cykel.
Ja där är det delade meningar om också. Jag lade också in slingor men har inte kopplat in dem ännu. Visst golvet torkar upp snabbt med golvvärme, men det blir väldigt fuktigt i luften i stället, så det ställer högre krav på ventilation/avfuktare.Nissens skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Frågan är väl vad du har för budget samt vad det är för underlag garaget ska stå på?Markus Lindström1 skrev:
Vi ska bygga garage nu under sommaren. Min fråga till er experter, garageägare och proffs är vad man inte ska missa i sitt garage?
Smarta lösningar, nödvändiga prylar osv. Alla tips är välkomna!
Bra att veta är väl att vårt användningsområde för garaget kommer vara förvaring, frysskåp, mekverkstad, snickarboa, gym.
Nu låter det som att vi ska bygga en maskinhall men icket. Det är cirka 60 kvm + carport bredvid.
Tips och tricks tas tacksamt emot!
Man kan ju tänka sig att använda marken under garaget också, dvs att man anlägger en källare under garaget...vilket ger mera utrymme för förvaring.
Vill man utveckla denna ide vidare kan man ju även fundera på olika lösningar av "hiss" mellan källare och marknivå....
Brunn i golvet med bra lutning till, förbered för billaddning, och en nedfällbar vindstrappa är bra at haDischarged skrev:
1. Se till att takstolarna bär hela bredden, du vill inte ha stolpar inne utan en helt öppen yta.
2. Välj en dubbelport istället för två separata portar, helst med dörr i också.
3. Takhöjd!
4. Rejäl arbetsbänk, minst 4 meter lång och 80cm djup, gärna mer. Med verktygstavla framför.
5. Väggmonterade sortimentboxar för allt smått! Tänk bilinredning för servicetekniker osv. Så man kan ta ut en hel box med "Wagoklämmor", "vvs", "tigersågblad" "krympslang", "sandpapper", "M5-M10" eller vad man nu kan tänka sig och gå in med till huset. Raaco carrymore 80 tror jag det är som jag har.
6. hyllor till allt större. Jag kör flitigt med IKEA samla lådor som står på lagerhyllor.
7. Takboxlyft
8. Cykelkrokar att vinterförvara cyklarna på
9. Vägguttag, vägguttag överallt! Glöm för allt i världen inte trefas.
10. Väggförvaring för trädgårdsredskap
11. Man har ALLTID för dåligt med ljus i sitt garage. Mitt är ungefär 60m² också och nu satte jag in 10st dubbla ljusrörsarmaturer, så varje har 2st 18w LED ljusrör. Totalt 360W LED. Nu är det inte mörkt i mitt garage.
om man har vindsutrymme, det mesta har du redan fått tips om.
Reflekterar över alla tips som jag har fått och det är verkligen jättebra input! Vissa lösningar är mer högt flygande än andra
.
Det lutar nog åt en stor port i detta läge. Tanken är också att vi ska ha ett mindre loft för prylar som ska förvaras, takhöjden tillåter detta vilket är bra.
Det lutar nog åt en stor port i detta läge. Tanken är också att vi ska ha ett mindre loft för prylar som ska förvaras, takhöjden tillåter detta vilket är bra.
Det kommer bli en luftvärmepump. Vi bor i norra Norrbotten.C Cedrix skrev:Vad ska du ha för uppvärmning?
Jag ångrar att jag inte drog fram ett avloppsrör på insidan där luftvärmepumpens utedel sitter. Då kan man avleda vattnet från den med ett kort rör med värmekabel. Bildas enorma mängder is under min pump på vintern, men det är såklart även beroende på var i landet man bor.
Någon skrev nedan om golvbrunn och fall på golvet mot denna. Detta är mycket bra då jag själv har haft detta. Detta garage hade också runt plattans ytterkanter en murad sten så att ev träväggar vilade på denna kan vilket gjorde att man kunde spola golvet utan att det träckte in i den känsliga väggen. Har du carport så kanske du inte kör in bilen i garaget men gör man det så blir det mycket fuktigt så en lämplig luftavfuktare känns som nödvändig.Markus Lindström1 skrev:
Vi ska bygga garage nu under sommaren. Min fråga till er experter, garageägare och proffs är vad man inte ska missa i sitt garage?
Smarta lösningar, nödvändiga prylar osv. Alla tips är välkomna!
Bra att veta är väl att vårt användningsområde för garaget kommer vara förvaring, frysskåp, mekverkstad, snickarboa, gym.
Nu låter det som att vi ska bygga en maskinhall men icket. Det är cirka 60 kvm + carport bredvid.
Tips och tricks tas tacksamt emot!
Stor port i Norrbotten kanske inte är den bästa idén. Om du kör på det så är separat gångdörr ett måste så att man kan gå in utan att all värme smiter ut.Markus Lindström1 skrev:
Fundera också på om du behöver en port/dubbeldörr på motsatt vägg så att man kan köra ut snöskotern utan att behöva backa ut den.
Specifik plats för snöslungan, gärna där den kan stå varmt och med golvbrunn i närheten.
Ja gångdörr bredvid porten blir det. Jag tänker en stor port då jag vill kunna ta diverse projekt när det behövs. Sen om det är överflödigt, jag vet inte?S sin skrev:Stor port i Norrbotten kanske inte är den bästa idén. Om du kör på det så är separat gångdörr ett måste så att man kan gå in utan att all värme smiter ut.
Fundera också på om du behöver en port/dubbeldörr på motsatt vägg så att man kan köra ut snöskotern utan att behöva backa ut den.
Specifik plats för snöslungan, gärna där den kan stå varmt och med golvbrunn i närheten.
Skotern våran har back 😆, men jag förstår helt klart tanken. Dock lite dåligt med plats för en till utfart för detta..
Många pratar om vägguttag, ljusrör, 3-fas och allt det är förstås ett krav.... Jag antar att du planerar att sätta en undercentral i garaget. Det blir så mycket enklare då.Discharged skrev:
1. Se till att takstolarna bär hela bredden, du vill inte ha stolpar inne utan en helt öppen yta.
2. Välj en dubbelport istället för två separata portar, helst med dörr i också.
3. Takhöjd!
4. Rejäl arbetsbänk, minst 4 meter lång och 80cm djup, gärna mer. Med verktygstavla framför.
5. Väggmonterade sortimentboxar för allt smått! Tänk bilinredning för servicetekniker osv. Så man kan ta ut en hel box med "Wagoklämmor", "vvs", "tigersågblad" "krympslang", "sandpapper", "M5-M10" eller vad man nu kan tänka sig och gå in med till huset. Raaco carrymore 80 tror jag det är som jag har.
6. hyllor till allt större. Jag kör flitigt med IKEA samla lådor som står på lagerhyllor.
7. Takboxlyft
8. Cykelkrokar att vinterförvara cyklarna på
9. Vägguttag, vägguttag överallt! Glöm för allt i världen inte trefas.
10. Väggförvaring för trädgårdsredskap
11. Man har ALLTID för dåligt med ljus i sitt garage. Mitt är ungefär 60m² också och nu satte jag in 10st dubbla ljusrörsarmaturer, så varje har 2st 18w LED ljusrör. Totalt 360W LED. Nu är det inte mörkt i mitt garage.
Mvh / Johan
Jag har nyss byggt garage och målat golvet med epoxi. För att skydda mot dubb så har jag lagt ut två sådan här: https://www.motonet.se/produkt/mtx-...Rl1DqU4zUKtH4diXo0ELOxVAipbbgozxoCyooQAvD_BwE
Tror dock jag köpte mina på Biltema...
Tror dock jag köpte mina på Biltema...