6 886 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Bygga garage utan att missa något!?
Låter väldigt lite med 60kvm om det ska in två bilar. Du vill ha minst en meter framför och nästan meter bakom. Minst en meter på sidorna.
Två platser till bil tar 50kvm om man vill jobba med dem och inte behöva köra ut en.
Blir det trångt så prioritera längden och sätt en dubbelport så får man helt enkelt köra ut en bil och ställa patienten i mitten.
Du får inte plats för allt.
Massor av eluttag.
El + tryckluft på vindor i taket både inne och i carport.
Jag satte in ett serverrack för det blir ju dator, kameror och allt. LAN till kameror och fasta positioner.
Av erfarenhet och med elbil som blir varm extremt snabbt så står bilen ute 19 av 20 dagar.
Vi har plats för 6 bilar inne men frugans och min de står alltid ute. När de är snöiga kör vi in dem över natten.
Två platser till bil tar 50kvm om man vill jobba med dem och inte behöva köra ut en.
Blir det trångt så prioritera längden och sätt en dubbelport så får man helt enkelt köra ut en bil och ställa patienten i mitten.
Du får inte plats för allt.
Massor av eluttag.
El + tryckluft på vindor i taket både inne och i carport.
Jag satte in ett serverrack för det blir ju dator, kameror och allt. LAN till kameror och fasta positioner.
Av erfarenhet och med elbil som blir varm extremt snabbt så står bilen ute 19 av 20 dagar.
Vi har plats för 6 bilar inne men frugans och min de står alltid ute. När de är snöiga kör vi in dem över natten.
En enkel FTX typ Mitsubishi VL80 håller luften fräsch och sparar energi samt tar bort fuktig luft från snöslasket.
Jag skulle definitivt hålla trädgårdsredskap och vinterhjul på annan plats för att få det lite renare.
Uttag i massor bra belysning mm har många lyft
En vvb är en fördel.
Jag skulle definitivt hålla trädgårdsredskap och vinterhjul på annan plats för att få det lite renare.
Uttag i massor bra belysning mm har många lyft
En vvb är en fördel.
Några har redan svarat här.Markus Lindström1 skrev:
Vi ska bygga garage nu under sommaren. Min fråga till er experter, garageägare och proffs är vad man inte ska missa i sitt garage?
Smarta lösningar, nödvändiga prylar osv. Alla tips är välkomna!
Bra att veta är väl att vårt användningsområde för garaget kommer vara förvaring, frysskåp, mekverkstad, snickarboa, gym.
Nu låter det som att vi ska bygga en maskinhall men icket. Det är cirka 60 kvm + carport bredvid.
Tips och tricks tas tacksamt emot!
Men uttag uttag uttag och åter uttag även trefas.
Egen säkringsskåp inne i garaget ifall säkringen går är det enkelt återställa där inne.
Nu vet jag inte om bilen ska förvaras där inne eller bara mekas?
Men tänker på laddbox till elbil.
Ordentlig belysning, sätt hellre för mycket belysning än för lite, lampor går styra om det skulle bli för starkt.
Förvaring och tillräckligt bredd, bor själv i en villa byggd på 70-tal efter den tidens bilmått. Har några hyllor och får ej plats med bilen.
En annan grej är själva ingången ha en bred eller tom flera ingångar. Dörr bredvid osv så man inte alltid behöver öppna stora bilingången.
eluttag, hos mig sitter dom 120cm upp på väggen, avstånd ca 2,5 meter
2 st 380V uttag, på 68kvm, ev ett på utsidan
Cardi "ledlimpor" i taket
rejäl vattenho och liten diskbänk.
ska bygga en enkel slamavskiljare
i snickarverkstaden, som är 30 kvm la jag en plast på betongen och ett trägolv, spontat, ekonomivariant, ligger flytande
förvaring, har byggt en ställning för flyttlådor eller plastlådor (biltema/jula et al). väldigt yteffektivt
2 st 380V uttag, på 68kvm, ev ett på utsidan
Cardi "ledlimpor" i taket
rejäl vattenho och liten diskbänk.
ska bygga en enkel slamavskiljare
i snickarverkstaden, som är 30 kvm la jag en plast på betongen och ett trägolv, spontat, ekonomivariant, ligger flytande
förvaring, har byggt en ställning för flyttlådor eller plastlådor (biltema/jula et al). väldigt yteffektivt
Håller med om det mesta, men inte om att ha en stor port. Mitt garage är 7x10 meter och har två portar på gaveln. Perfekt med att sätta eluttag och annat samt en förvaringshylla på insidan området mellan portarna.Discharged skrev:
1. Se till att takstolarna bär hela bredden, du vill inte ha stolpar inne utan en helt öppen yta.
2. Välj en dubbelport istället för två separata portar, helst med dörr i också.
3. Takhöjd!
4. Rejäl arbetsbänk, minst 4 meter lång och 80cm djup, gärna mer. Med verktygstavla framför.
5. Väggmonterade sortimentboxar för allt smått! Tänk bilinredning för servicetekniker osv. Så man kan ta ut en hel box med "Wagoklämmor", "vvs", "tigersågblad" "krympslang", "sandpapper", "M5-M10" eller vad man nu kan tänka sig och gå in med till huset. Raaco carrymore 80 tror jag det är som jag har.
6. hyllor till allt större. Jag kör flitigt med IKEA samla lådor som står på lagerhyllor.
7. Takboxlyft
8. Cykelkrokar att vinterförvara cyklarna på
9. Vägguttag, vägguttag överallt! Glöm för allt i världen inte trefas.
10. Väggförvaring för trädgårdsredskap
11. Man har ALLTID för dåligt med ljus i sitt garage. Mitt är ungefär 60m² också och nu satte jag in 10st dubbla ljusrörsarmaturer, så varje har 2st 18w LED ljusrör. Totalt 360W LED. Nu är det inte mörkt i mitt garage.
En vinch i taket är inte dumt heller.
Flera cee uttag för en och trefas. Alla eluttag skall klara minst 16A per fas. (Även shuko)
Flera jordfelsbrytare så att inte allt slocknar om den löser ut.
Fuktstyrd frånluftsfläkt i gavelspets. Rikligt med stängbars tilluftuttag.
Mååånga shukouttag ute o inne. Rejäl belysning.
Ska det vara snickeri med bordsåg mm bör man se till att det är lättstädat från sågspån/damm och planera in dragning av spånsugens rör och anslutningar.
Föredrar vanliga lådor framför vägghängda sortimentlådor till allt smått. Tog gamla kökets inredning till det när vi renoverade. Funkar utmärkt och klarar tyngden från skruv o spik. Samlar inte alls lika mycket skit. Även stora rejäla (kastrull) lådor till handmaskiner som inte ska hänga framme.
Bra belysning är viktigt, bättre med många armaturer före några superstarka pga av skuggning. Sen uttag överallt och gärna ett några i taket.
I snickeri vill man ha trägolv så att man inte sabbar eggen på verktyg som tappas.
Föredrar vanliga lådor framför vägghängda sortimentlådor till allt smått. Tog gamla kökets inredning till det när vi renoverade. Funkar utmärkt och klarar tyngden från skruv o spik. Samlar inte alls lika mycket skit. Även stora rejäla (kastrull) lådor till handmaskiner som inte ska hänga framme.
Bra belysning är viktigt, bättre med många armaturer före några superstarka pga av skuggning. Sen uttag överallt och gärna ett några i taket.
I snickeri vill man ha trägolv så att man inte sabbar eggen på verktyg som tappas.
Produkter som diskuteras: "sortimentlådor"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Belysning som så många sagt redan. Sätt belysning på väggen längs bilens långsida. Långt ned mot golvet så ljuset faller in under bilen. Infällda paneler i väggen. Oerhört bra.
Spånsug om du ska ha snickarverkstad.
Låter kompressorn, bygg in den och dra rör/slang.
Fundera på om du vill ha lyftblock. Då kan du behöva förbereda med stålbalk i taket. Eller flera balkar om du ska ha travers.
Sätt in stålbalk i taket oavsett. Du kanske vill montera lyftblock senare, det vet du inte och då är det bra att ha förberett.
Spånsug om du ska ha snickarverkstad.
Låter kompressorn, bygg in den och dra rör/slang.
Fundera på om du vill ha lyftblock. Då kan du behöva förbereda med stålbalk i taket. Eller flera balkar om du ska ha travers.
Sätt in stålbalk i taket oavsett. Du kanske vill montera lyftblock senare, det vet du inte och då är det bra att ha förberett.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag skulle hellre säga bred port men inte dörr i porten.Discharged skrev:
1. Se till att takstolarna bär hela bredden, du vill inte ha stolpar inne utan en helt öppen yta.
2. Välj en dubbelport istället för två separata portar, helst med dörr i också.
3. Takhöjd!
4. Rejäl arbetsbänk, minst 4 meter lång och 80cm djup, gärna mer. Med verktygstavla framför.
5. Väggmonterade sortimentboxar för allt smått! Tänk bilinredning för servicetekniker osv. Så man kan ta ut en hel box med "Wagoklämmor", "vvs", "tigersågblad" "krympslang", "sandpapper", "M5-M10" eller vad man nu kan tänka sig och gå in med till huset. Raaco carrymore 80 tror jag det är som jag har.
6. hyllor till allt större. Jag kör flitigt med IKEA samla lådor som står på lagerhyllor.
7. Takboxlyft
8. Cykelkrokar att vinterförvara cyklarna på
9. Vägguttag, vägguttag överallt! Glöm för allt i världen inte trefas.
10. Väggförvaring för trädgårdsredskap
11. Man har ALLTID för dåligt med ljus i sitt garage. Mitt är ungefär 60m² också och nu satte jag in 10st dubbla ljusrörsarmaturer, så varje har 2st 18w LED ljusrör. Totalt 360W LED. Nu är det inte mörkt i mitt garage.
Sätt separat dörr.
För folk som går in slår i fötterna i tröskel och förstör porten.
Sparkar av snö osv.
Så undvik dörr i port.
Alltid en "led" lampa för ledljus som tänds med rörelsevakt så hela garaget blir minimalt tänt, så man slipper komma inbärandes med något och snubbla över valfri sak som nån lagt på golvet.
Likaså om man bara ska in snabbt och ta x verktyg så är det redan tänt och man slipper momentet, tända och släcka
Dessutom är det toppen på kvällen för att inte sabba mörkerseendet
Sätt upp ett modulärt system på väggarna. Själv kör jag med träplanka med snekapning som bärare.
Ska du förvara så överväg pallställ.
Likaså om man bara ska in snabbt och ta x verktyg så är det redan tänt och man slipper momentet, tända och släcka
Dessutom är det toppen på kvällen för att inte sabba mörkerseendet
Sätt upp ett modulärt system på väggarna. Själv kör jag med träplanka med snekapning som bärare.
Ska du förvara så överväg pallställ.
Redigerat:
Vi är lite i valet och kvalet om vi ska ha en bred port eller två små portar. Men jag tror att det lutar åt en bred port samt en gång dörr bredvid. Jag tänker att en bred port är positivt då man ska ta in till exempel båten eller släpet för service underhåll reparation med mera.H Hallerudsbo skrev:
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Alla som förespråkar två portar istället för en behöver aldrig lyfta in en pall 4,8 virke i garaget för temporär förvaring under byggprojekt, eller få ut sitt bosch gta 3800 sågbord eller liknande när bilarna står i garaget.
Nu tog jag två exempel från senaste månaden där jag varit irriterad för att jag själv inte har dubbelport.
Visst, det är onödigt att släppa ut värme, men det är också enda argumentet som jag sett här för att ha två portar.
Argument för en större port.
1. Ska man meka med bilen är det enkelt att köra in den i mitten mee gott om plats på båda sidorna, där det med två portar finns en stolpe i vägen
2. Få in breda saker i garaget utan problem.
3. Kan bära långa saker mellan bilarna och få ut dem utan att behöva flytta på ena bilen - se sågbord ovan
4. Något billigare.
Nu tog jag två exempel från senaste månaden där jag varit irriterad för att jag själv inte har dubbelport.
Visst, det är onödigt att släppa ut värme, men det är också enda argumentet som jag sett här för att ha två portar.
Argument för en större port.
1. Ska man meka med bilen är det enkelt att köra in den i mitten mee gott om plats på båda sidorna, där det med två portar finns en stolpe i vägen
2. Få in breda saker i garaget utan problem.
3. Kan bära långa saker mellan bilarna och få ut dem utan att behöva flytta på ena bilen - se sågbord ovan
4. Något billigare.
Ett annat tips när det kommer till port... välj gärna några extra cm bred och höjd på porten mot vad öppningen är.Markus Lindström1 skrev:
Det blir bättre överlapp för packningarna