B bossespecial skrev:
Det är inget jättejobb. Ge bara förslag på hur var du kan tänkas ha pelare för att du ska kunna utnyttja garaget på ett tillfredsställande sätt. Du kanske ska ha exempelvis en förrådsvägg, i denna är det då lämpligt att placera en pelare. Det finns flera som kan hjälpa dig att ta fram en lämplig balk.
Återkommer då
, tack

Danniboyx10 Danniboyx10 skrev:
Vad krävs för att räkna ut hur kraftig h balk samt var stöttorna bör placeras?
Någon som kan tänkas hjälpa att räkna ut detta eller är det ett jätte jobb?
Lite förslag på dimensioner och pelarplacering:

*Ingen pelare, HEB280
*Pelare 1/2 av längden, HEA160
*Pelare 1/3 av längden, HEA200, lyft i upplag i vägg
*Pelare 1/4 av längden, HEA200, lyft i pelare i vägg

Detta gäller för fritt upplagda golvreglar på balken(en regel på vardera sida av balken)

Redigerat:
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:

*Ingen pelare, HEB280

Detta gäller för fritt upplagda golvreglar på balken(en regel på vardera sida av balken)
i

Suveränt, nu blev det hela lite enklare att försöka rita upp

B bossespecial skrev:

*Ingen pelare, HEB280

Lutar antagligen åt sista förslaget, vad krävs de för pelare då? Av samma sort som balk?

Något liknade detta antar jag är bäst. Dock ska väll pelaren i mitten sitta på centrum 2 meter.

• 3D-modell av en altan med en pelare i mitten, markerad avståndsmått, och en figur till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något liknade detta antar jag är bäst. Dock ska väll pelaren i mitten sitta på centrum 2 meter.
Placerar du pelaren enligt din skiss fyngerar en HEA200. Pelare exempelvis KKR80x5. Placerar du pelaren i detta läge kommer du få en härlig lyftkraft i närmaste väggände på ca 25kN.

• Gilla
Danniboyx10
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Placerar du pelaren enligt din skiss fyngerar en HEA200. Pelare exempelvis KKR80x5. Placerar du pelaren i detta läge kommer du få en härlig lyftkraft i närmaste väggände på ca 25kN.

Beräkningar ang detta är det något man kan få ta del av?
Jätte tack för hjälpen

Vad tror ni om detta?

• 3D-ritning av en byggnadssektion med måttangivelser i SketchUp.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett byggprojekt med måttangivelser i SketchUp.
    Skapa konto
Med tanke på utseendet så kan man nog krympa balken en del, Jag räknade nämligen lasten på hela bredden.

Hur ska man ta sig upp till loftet?

Tanken är ett sådant garage dock bredare. Söker någon som har lite bilder på konstruktion. Hur man gör med bärlina. Är det heb280 som gäller för att ej behöva pelare mitt o garaget ?

Tänkt om lite ang billyft, blir låglyftande istället

Kommer uppdatera med ritningar inom kort
Gissade du bara på denna dimensionen eller har du också räknat? Grymt bra gissat annars:D

Det kommer nog få bli på baksidan med en trappa upp.

Tanken var först lutning med 45 grader men det såg så konstigt ut så fick bli 38 istället.

Nej inte räknat på något, inte satt mig in i det. Har endast kollat på appen svenskt trä ”lathunden”

Om jag förstått det rätt ska undersidan av takstolarna vila på balken?

A Amrich skrev:
Om jag förstått det rätt ska undersidan av takstolarna vila på balken?

Japp

B bossespecial skrev:
Med tanke på utseendet så kan man nog krympa balken en del, Jag räknade nämligen lasten på hela bredden.
En HEA180 skulle du kunna krympa balken till. Du skulle även kunna fälla in balken i bjälklaget för att spara lite höjd. Blir bara lite krångligare att ”dela” underramen på takstolen och koppla ihop den med balken.

• Gilla
Danniboyx10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.