20 387 läst ·
71 svar
20k läst
71 svar
Bygga garage runt 60kvm, tips och ritningar
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Återkommer dåB bossespecial skrev:Det är inget jättejobb. Ge bara förslag på hur var du kan tänkas ha pelare för att du ska kunna utnyttja garaget på ett tillfredsställande sätt. Du kanske ska ha exempelvis en förrådsvägg, i denna är det då lämpligt att placera en pelare. Det finns flera som kan hjälpa dig att ta fram en lämplig balk.
, tack
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Lite förslag på dimensioner och pelarplacering:Danniboyx10 skrev:
*Ingen pelare, HEB280
*Pelare 1/2 av längden, HEA160
*Pelare 1/3 av längden, HEA200, lyft i upplag i vägg
*Pelare 1/4 av längden, HEA200, lyft i pelare i vägg
Detta gäller för fritt upplagda golvreglar på balken(en regel på vardera sida av balken)
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
iB bossespecial skrev:
Suveränt, nu blev det hela lite enklare att försöka rita upp
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
B bossespecial skrev:
Lutar antagligen åt sista förslaget, vad krävs de för pelare då? Av samma sort som balk?
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Med tanke på utseendet så kan man nog krympa balken en del, Jag räknade nämligen lasten på hela bredden.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur ska man ta sig upp till loftet?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Gissade du bara på denna dimensionen eller har du också räknat? Grymt bra gissat annarsDanniboyx10 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Det kommer nog få bli på baksidan med en trappa upp.
Tanken var först lutning med 45 grader men det såg så konstigt ut så fick bli 38 istället.
Nej inte räknat på något, inte satt mig in i det. Har endast kollat på appen svenskt trä ”lathunden”
Tanken var först lutning med 45 grader men det såg så konstigt ut så fick bli 38 istället.
Nej inte räknat på något, inte satt mig in i det. Har endast kollat på appen svenskt trä ”lathunden”
Självbyggare
· Stockholm
· 45 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
En HEA180 skulle du kunna krympa balken till. Du skulle även kunna fälla in balken i bjälklaget för att spara lite höjd. Blir bara lite krångligare att ”dela” underramen på takstolen och koppla ihop den med balken.B bossespecial skrev: