Hejsan!

Jag ska bygga en stuga på 52m2 och har bara kommit till att strandskyddsdispens samt bygglov är ordnat. Nu ska den bara byggas också. Kommer att dra in vatten från en befintlig brunn samt gräva eget avlopp. Stugan kommer ha ett sovloft. Inte på det klara ännu vilken uppvärmning jag ska välja. Kommer gjuta platta. Det kommer bli en stuga av lösvirke och kommer leja bort stomresningen, resten löser jag med familj och vänner.

Det som ligger närmast till hands nu är beredning av tomt. Har varit i kontakt med en del firmor gällande det.Men det är svårt när man är grymt okunnig inom sådant här. Vad ska man tänka på när det kommer till beredningen? Ska slang för avlopp och vatten grävas ner redan nu? Vill att den bereds så att jag kan gjuta platta nästa sommar. Vad kommer behöva göras för att jag ska kunna göra det? Vad kan kostaden ligga på för ett sådant arbete? Tomten är belagd 3,5 mil utanför närmsta samhälle. Befinner sig en stor sten mitt på tomten och precis där vill jag placera min stuga. Gissar att det lär dra iväg en del på grund av den.

Bifogar en del bilder och hoppas det finns någon kunnig därute som kan räta ut en del frågetecken samt kanske komma med en del bra tips och råd på vägen :)

IMG_9111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_9114.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Allt som kan göras med grävmaskin ska göras första gången den är där :) så alla rör el, tele/fiber ska ner från väg till platta, vattenslang läggs från brunn till platta och även avloppet bör ordnas direkt.

Sedan bör du fundera på hur du vill att tomten ska se ut, fattas material, hur mycket behövs osv.

Stenen bör gå att dra undan med en större grävmaskin.

Så gör allt upp till färdig flisbädd direkt så slipper du flera etableringar av grävmaskin.

Hoppas de var till hjälp //Emil

du skulle kunna underlätta markarbetet genom att spräcka/spränga stenar och fälla lite träd kanske? det du kan göra själv för att underlätta har du igen när fakturan för grävningen kommer.

Hej Vi bygger ett lösvirkesfritidshus på 60 kvm och blir (förhoppningsvis) klara i höst. Huset står på plintar på klippor och vi var tvungna att bygga väg för att få fram material samt anlägga avlopp via pumpbrunn och ledning i havet så vårt markarbete är inte jämförbart. Men baserat på våra erfarenheter så ta in flera offerter på en helhetslösning för markarbetet från flera entreprenörer (som i sin tur får anlita underleverantörer sprängning, VA etc om så behövs). Det skiljde 30-40% på våra olika offerter. Vi valde en med ok pris men som också verkade vettiga. Prata med de olika företagen om hur ni själva kan förbereda förutsättningarna för att få ner kostnader. Har de bara tillräckligt stora maskiner så är kanske stenen enkelt flyttad och att spräcka den manuellt kanske bara kostar mer (om man inte har cobra och snigeldynamit liggandes hemma och skräpar). Kan vara samma med träden. Grävmaskiner gör stordåd fort när de väl är på plats, maskinisten sitter i och material är framkört. Så se därför också till att ni har bestämt er hur ni vill ha det med så mycket som bara möjligt. T ex tar det 1 min för dem att gräva en grop till resp altanplint men 2 timmar för dig med spade. Så spika hur ni ska ha murar, altaner, träd (stubbar), gångar, brunnar mm så det tar allt på samma gång. Det är det värt så ni kan spendera er energi på huset. Men som sagts ovan se till att göra allt i ett svep.

Hittills har jag lagt 5-600 timmar och räknar med 100-200 timmar till (kanske 100 av dessa timmar är transporter pga vårt husplacering 100m från farbar väg). Men jag hade snickare som reste stommen och satte panelen+taket. Resten har vi gjort själva. Typ alla helger och semesterdagar i 1,5 år har lagts på detta förutom några oförhandlingsbara födelsedagar mm. Så.....man måste tycka om att snickra och ha en bra radio!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.