hej.

jag har en industrifastighet på en industritomt.För närvarande bor jag i en husvagn under tiden som jag renoverar på somrarna men fick iden att bygga en friggebod för att få lite mer plats.Finns där några regler som motsätter sig detta?
Jag har starkt för mig att man inte får bo i en industrifastighet dock.

Jag vet ej om jag lagt min fråga under rätt kategori.

En friggebod är en komplementbyggnad till ett bostadshus. Därmed så måste du ha ett bostadshus på tomten först. Men du borde väl få ha en byggbod medans du bygger om? Fast jag har dålig koll, man kanske måste begära tillfälligt bygglov för en byggbod?

Undantaget gäller endast fastigheter med en- och tvåbostadshus...

ikeahantverkaren skrev:
hej.

Jag har starkt för mig att man inte får bo i en industrifastighet dock.
Ofta inte, men några detaljplaner accepererar det.

Okey..Tack för svar.kanske kan köpa en byggbod på hjul eller nåt

En byggbod kan även kräva bygglov (liksom din husvagn) hör med din kommun...

Kan en byggbod på hjul (som husvagn) verkligen kräva bygglov?
Jag har erfarehet av motsatsen.

från Boverket:
"Nybyggnad och tillbyggnad Att bygga en ny byggnad eller göra en tillbyggnad kräver bygglov. En tillbyggnad är när man ökar en byggnads volym åt något håll, oavsett om det är uppåt, nedåt eller åt sidan. Om man glasar in en uteplats under tak räknas det som en tillbyggnad. Även vissa saker som man kanske inte tänker på som byggnader räknas som byggnader. Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda samma plats under lång tid. Att flytta en byggnad till en annan plats räknas som rivning och nybyggnad och kräver därför både rivningslov och bygglov."

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-maste-ha-bygglov/

i många fall kan kommunen säga att om en byggbod står uppställd en kortare tid och är kopplat till en aktiv byggnation så krävs inte lov för boden. Sen är det en gråzon fram till att det är en byggnad som kräver bygglov och där kan endast din egen kommun bestämma var de drar gränsen.

Lång tid kan vara några månader. Det finns ett fall på Gotland där ett tält (vet inte storlek men troligare en paviljong än ett tremannatält) som stod uppe över sommaren räknades som en bygglovspliktig byggnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.