Vill du ha en hög brygga eller låg i förhållande till vattenlinjen

T Trollskidan skrev:
Varför köpa dyra flytblock Använd Markisolering "xps" Bäst som finns bara fylla längs hela längden billigt per flytkilo.
Drar 0,7% vatten väger ca 30kg/m2 ger en bärkraft på 963kg7m2
Har sådant som legat i vattet ca 25år lika bra
Tack för tipset (y)

T Trollskidan skrev:
Låg men ändå inte så att eventuella vågor sköljer över och hyfsat stabil med 3-4 pers på...

T Trollskidan skrev:
Även om TS ville ha en låg - så berätta gärna ditt tips om man vill ha en något högre brygga. Vi kollar på att bygga ny men vill ha åtminstone lite höjd på vår för att slippa översköljning av vatten....

G Gallianoman skrev:
Även om TS ville ha en låg - så berätta gärna ditt tips om man vill ha en något högre brygga. Vi kollar på att bygga ny men vill ha åtminstone lite höjd på vår för att slippa översköljning av vatten....
Högt eller lågt är ju svårt att svara på. Mycket bättre att skriva t.ex " önskar ha överdelen c:a 45 cm över lugn vattenyta". Då först kan man göra sina beräkningar.
Flytblocket/ röret/pontonen/tunnor kommer ju att sjunka ned i vattnet motsvarande vikten av den vattenvolym de tränger undan och det ska då motsvara tyngden av antal personer+bryggkonstruktionen+ flytkroppens egenvikt. Sedan när det gäller stabiliteten, så måste man tänka på hur flytkroppen reagerar för en extrabelastning av t.ex 50 kg. Om flytkroppen fortfarande vidgar sig t.ex ett rör, som bara är nedsänkt med 30%, så blir stabiliteten mycket bättre än om motsvarande var nedsänkt 70%.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man skruvar i ramen också. 45-reglarna är mest till för att agera distanser.
"Stora" flytbryggan ( 5100*3900 ) med 5 st 5m:s pontoner, fungerar bra som arbetsbänk ;)
[bild]

Lite mer närbild på en modul utan trallvirket :
[bild]
Hur många fästen har du på rörpontonerna? Är fästena svetsade eller s.k. klämfästen?

J J00 skrev:
Låg men ändå inte så att eventuella vågor sköljer över och hyfsat stabil med 3-4 pers på...
Hur gick de med bryggan?

M Mikael Jacob Edström skrev:
Hur många fästen har du på rörpontonerna? Är fästena svetsade eller s.k. klämfästen?
Är beroende på längden av pontonerna. Fästena är svetsade liksom gavlarna. Om jag kommer ihåg rätt, så är det 3 fästen för 5m och 2 fästen för 3m.
Du kan nog se mer info om dimensioner på alfabryggan.se .

Är beroende på längden av pontonerna. Fästena är svetsade liksom gavlarna. Om jag kommer ihåg rätt, så är det 3 fästen för 5m och 2 fästen för 3m.
Du kan nog se mer info om dimensioner på alfabryggan.se .
Hej!

Vi har köpt rörpontoner med två svetsade fästen. Återförsäljaren menar att man ska ha ett mellanrum mellan själva fästet och regeln för att pontonen ska kunna krympa/expandera med tanke på temperatur. Jag gjorde precis så men eftersom det inte sitter helt fast pga vågorna så lossnade både bricka och mutter och rakt ner i sjön...

Hur har du gjort?

M Mikael Jacob Edström skrev:
Hej!

Vi har köpt rörpontoner med två svetsade fästen. Återförsäljaren menar att man ska ha ett mellanrum mellan själva fästet och regeln för att pontonen ska kunna krympa/expandera med tanke på temperatur. Jag gjorde precis så men eftersom det inte sitter helt fast pga vågorna så lossnade både bricka och mutter och rakt ner i sjön...

Hur har du gjort?
Där det är 2 fästen, så satte jag det ena fast mot regeln och ( om jag minns rätt) så är det andra fästet fastsatt med ej helt iskruvade franska skruvar.

Där det är 2 fästen, så satte jag det ena fast mot regeln och ( om jag minns rätt) så är det andra fästet fastsatt med ej helt iskruvade franska skruvar.
OK! Så ett fäste sitter helt fast och då kan det andra fästet röra på sig vid behov.. smart! Jag har kört vagnbult med lite för stort hål (för att kunna röra) med mutter och bricka.. En låsmutter kanske hade varit bättre än vanlig mutter som jag har använt?

Jag gissar att den största rörelsen är p.g.a. temperaturskillnader och när pontonen då är kortast (= vinter & - 25C?) då är ju träet i bryggan som torrast också.

Jag gissar att den största rörelsen är p.g.a. temperaturskillnader och när pontonen då är kortast (= vinter & - 25C?) då är ju träet i bryggan som torrast också.
Ja precis, jag fått formeln och det verkar vara upp till 30 mm mellan max och min (i normala yttertemperaturer)

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.