Tänkte bygga en flytbrygga till nästa vår och vill börja planera
Främst till för bad men även kunna lägga till en eka eller två.
Funderar på måtten 10x1,5 m eller 12x1,5 m, är det då lämpligt att bygga i två lösa sektioner eller fungerar det lika bra med en lång?
Måste kunna dra upp bryggan på land utan att engagera ett helt byalag...
Har kollat på flytblock från Byggmax, vilken tjocklek bör jag välja - 300, 400 eller 600 mm och hur många? Räcker det med 6x2 st a 400 mm.
Bör jag överväga andra flytblock istället för dem från Byggmax..?
Konstruktion, vilken är bäst, dvs stabil, hållbar men även lätt..? Kan någon kan hänvisa till en ritning på nätet? Mina fundering rör främst infästningen av flytblocken och dimensioner på virket..
Främst till för bad men även kunna lägga till en eka eller två.
Funderar på måtten 10x1,5 m eller 12x1,5 m, är det då lämpligt att bygga i två lösa sektioner eller fungerar det lika bra med en lång?
Måste kunna dra upp bryggan på land utan att engagera ett helt byalag...
Har kollat på flytblock från Byggmax, vilken tjocklek bör jag välja - 300, 400 eller 600 mm och hur många? Räcker det med 6x2 st a 400 mm.
Bör jag överväga andra flytblock istället för dem från Byggmax..?
Konstruktion, vilken är bäst, dvs stabil, hållbar men även lätt..? Kan någon kan hänvisa till en ritning på nätet? Mina fundering rör främst infästningen av flytblocken och dimensioner på virket..
Medlem
· Blekinge
· 10 663 inlägg
Vilka vatten ska bryggan ligga i? Hav, skyddat, insjö?
Konstruktionen måste vara betydligt kraftigare än t ex för en altan med samma last, för bryggan belastas med dynamiska krafter. Den måste vara vridstyv så att den inte skruvar sig när vågorna rullar under.
1,5 m känns lite smal, och 12x1.5 lite för långsmal. Jag hade delat in det i två sektioner, är även enklare att hantera vid upptagning.
Den formidabla boken "Bryggan" kan ge dig en del svar dock ej ritningar.
Konstruktionen måste vara betydligt kraftigare än t ex för en altan med samma last, för bryggan belastas med dynamiska krafter. Den måste vara vridstyv så att den inte skruvar sig när vågorna rullar under.
1,5 m känns lite smal, och 12x1.5 lite för långsmal. Jag hade delat in det i två sektioner, är även enklare att hantera vid upptagning.
Varför måste du kunna dra upp bryggan? Är isförhållandena svåra? Jag byggde med svetsade rörpontoner ( alfabryggan är importör) i 3m- längder och 30cm diameter, med färdiga fästen ( går att få i upp till 12m och diameter från 0,3 till 1,2 m). Gjorde 2 st 3600*1650 separata "flottar, som sedan sattes ihop. Planerade lite efter vad som normalt finns på brädgården t.ex blev bredden 1650 för standard längd på virke finnns på 3300,så inget spill alls där. Gjorde ramen av 45*190 och tvärreglar med 45*145, samt extra skruvreglar i 45*45. Tips : ju bredare du får mellan flytblocken/rören/ pontonerna, desto stabilare får du bryggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 663 inlägg
Förtydligande: ju bredare mellan blocken ju stabilare är bryggan vid sjögång, men inte stabilare i sig.HasseTeknik skrev:Varför måste du kunna dra upp bryggan? Är isförhållandena svåra? Jag byggde med svetsade rörpontoner ( alfabryggan är importör) i 3m- längder och 30cm diameter, med färdiga fästen ( går att få i upp till 12m och diameter från 0,3 till 1,2 m). Gjorde 2 st 3600*1650 separata "flottar, som sedan sattes ihop. Planerade lite efter vad som normalt finns på brädgården t.ex blev bredden 1650 för standard längd på virke finnns på 3300,så inget spill alls där. Gjorde ramen av 45*160 och tvärreglar med 45*120, samt extra skruvreglar i 45*45. Tips : ju bredare du får mellan flytblocken/rören/ pontonerna, desto stabilare får du bryggan.
[bild]
HasseTeknik, är inte skruvregla 45x45 lite klena?
Ja enligt grannarna som varit där länge är en uppdragbar flytis det enda som funkar.HasseTeknik skrev:Varför måste du kunna dra upp bryggan? Är isförhållandena svåra? Jag byggde med svetsade rörpontoner ( alfabryggan är importör) i 3m- längder och 30cm diameter, med färdiga fästen ( går att få i upp till 12m och diameter från 0,3 till 1,2 m). Gjorde 2 st 3600*1650 separata "flottar, som sedan sattes ihop. Planerade lite efter vad som normalt finns på brädgården t.ex blev bredden 1650 för standard längd på virke finnns på 3300,så inget spill alls där. Gjorde ramen av 45*160 och tvärreglar med 45*120, samt extra skruvreglar i 45*45. Tips : ju bredare du får mellan flytblocken/rören/ pontonerna, desto stabilare får du bryggan.
[bild]
Tack för tipsen. 1650 bredd känns ju väldigt bra!
Insjö.T Thomas_Blekinge skrev:Vilka vatten ska bryggan ligga i? Hav, skyddat, insjö?
Bryggan ska jag kolla upp
Medlem
· Blekinge
· 10 663 inlägg
Om du vill kunna dra upp brygga går ju pinnarna för infastning bort om du inte har såna som du kan gänga bort under vattenytan. Förmodligen kommer isen då och plockar bort dom.J J00 skrev:
Återstår kättingar med betongvikter.
Man skruvar i ramen också. 45-reglarna är mest till för att agera distanser.T Thomas_Blekinge skrev:
"Stora" flytbryggan ( 5100*3900 ) med 5 st 5m:s pontoner, fungerar bra som arbetsbänk
Lite mer närbild på en modul utan trallvirket :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Japp, så måste det bli.T Thomas_Blekinge skrev:
Behöver bara hitta någon bra vikt och lösning där jag slipper dyka och joxa i bottendyn vid iläggning och upptagning...
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
På vår flytbrygga slår vi ner järnrör i botten med slägga.... På hösten "gicklar" man lite med polygrip och drar. Funkar bra....
Ja det kanske funkar. Grannarna sa att de haft det men att rören sätter sig och det blir väldigt svårt att få upp dem och tas de inte upp så tar isen dem... men de kanske bara saknade lite manpower B)G Gallianoman skrev:
Vår flytbrygga är förankrad med rep från land. Ligger på en betongtrappa vid land och två diagonala rep till badsektionen. Minns inte dimensionen i huvudet, men typ 3 x 3 meter plattform längst ut och 1 x 5 meter "bro" ut. Allt sammanfogat till en enhet. 4½ flytblock av äldre frigolitmodell, ska uppgradera till något inplastat så blocken kan ligga kvar när bryggan dras i land utan att sprida miljarder små cellplastbitar.
Jag har en flytbrygga i Mälaren där det är svår islossning och dybotten. Flytbryggan tas upp varje vinter och är fäst i botten med P-ringar på 70kg och kätting. Kättingarna ligger i över vintern och gästs med ett rep in till land. Repet har hållit i nästan 20 vintrar.
Flytbryggor i trä blir väldigt tunga så ett bra mothåll och en winch eller en traktor är nästan ett måste för att få upp den.
Vi hör med ulpukka flytbrygga av galvat stål, pontoner av plast och avtagbart bryggdäck. det finns även en modell som går att rulla på pontonerna som vi tyvärr inte har. två personer kan bära tre stål 1,2x2,3m sektioner med flytblock. Köpte vår på k-rauta 2001 men de verkar inte sälja längre
https://laxen.com/category.html/rentukka-brygga-las-mer
https://laxen.com/category.html/ulpukka-flytbrygga
Flytbryggor i trä blir väldigt tunga så ett bra mothåll och en winch eller en traktor är nästan ett måste för att få upp den.
Vi hör med ulpukka flytbrygga av galvat stål, pontoner av plast och avtagbart bryggdäck. det finns även en modell som går att rulla på pontonerna som vi tyvärr inte har. två personer kan bära tre stål 1,2x2,3m sektioner med flytblock. Köpte vår på k-rauta 2001 men de verkar inte sälja längre
https://laxen.com/category.html/rentukka-brygga-las-mer
https://laxen.com/category.html/ulpukka-flytbrygga
Fästes bryggan med stora gångjärn i något fundament vid land , går det att sätta grövre rep ut på halva bryggan snett mot land ( kallas för spring ) eller som toolman 77 säger är bra
Ett problem med gångjärn är om vattnet är lågt eller högt , då kan det spänna i gångjärnen när
man ska ta upp den
Att det ska vara på hälften är för att kunna lägga en båt vid den
Ett problem med gångjärn är om vattnet är lågt eller högt , då kan det spänna i gångjärnen när
man ska ta upp den
Att det ska vara på hälften är för att kunna lägga en båt vid den
Varför köpa dyra flytblock Använd Markisolering "xps" Bäst som finns bara fylla längs hela längden billigt per flytkilo.
Drar 0,7% vatten väger ca 30kg/m2 ger en bärkraft på 963kg7m2
Har sådant som legat i vattet ca 25år lika bra
Drar 0,7% vatten väger ca 30kg/m2 ger en bärkraft på 963kg7m2
Har sådant som legat i vattet ca 25år lika bra