Hej! Mitt första inlägg så ha lite tålamod.

Bakgrund:
Har en ganska stor gård strax utanför en mellanstor stad i Sverige (130,000 invånare) där jag försöker hitta lite lösningar att för mig som arvtagare skapa en egen liten verksamhet. I staden där jag bor ökar efterfrågan på studenbostäder lavinartat och har blivit ett erkänt problem.

Min tanke:
Gården ligger i direkt anslutning till en europaväg, ca 30 meter till busshållplats från denna plats och det tar 8 minuter in till stadskärnan. Jag tänker att man kan bygga en typ av "stugby" med cirkus 6-10 stugor(typ:attefallshus) på runt 20 kvm vardera. Avlopp, vatten och el finns nämligen fördelaktigt max 50 meter från denna plats.

Frågorna är många, men för att se om detta ens är möjligt:

Går det att få bygglov till denna typen av bygge när syftet uppenbarligen är kommersiellt?

Gården vi bor på är uppdelad för ett antal år sedan pga arv och vi kan därmed inte längre dela av gården eller stycka av tomter, är detta ett problem att man kanske behöver stycka tomter för att få igenom detta?

Blir det ett krav att ansluta till kommunalt avlopp då nuvarande fastigheter på gården har egen trekammarbrunn, eller bör det vara ok med ytterligare ett par trekammare?

Ni får gärna bidra med nyttig information om ni vet något, jag är väldigt färsk inom byggbranschen och försöker att lära mig så fort det går genom att ringa runt men som många säkert upplevt här är det väldigt svårt att få snabba svar från kommunen utan att gå genom en rätt så lång och krånglig process. Det gör jag gärna, men skulle vilja att någon, om så nu är fallet, ratar idén om det är så att det finns uppenbara brister som gör detta omöjligt.

Tack på förhand:rolleyes:

O
Börja med att studera detaljplanen. Sedan får du börja fundera på det tekniska. Det lär ställas andra krav på avlopp när det är flera hushåll (gissning)

Normalt sett så får man inte bygga mer än en bostadsbyggnad på varje fastighet. Men då pratar vi om "normal villabebyggelse". Detta blir ju mer som ett fastighetsbolag. Tror att det är andra regler som gäller då.

Bla. så ställs det ofta krav på en viss fördelning av storlekar på "lägenheterna". Jag vet att det är problem för en del studentbostadsprojekt, byggnormerna tillåter inte att man bygger ett helt kvarter med 25 kvm korridorrum, det måste blandas in en del 3or och större lägenheter.

Kommunen kan säkert gilla/ogilla planer som den här, kommunen lägger då in att en exploatering av den här storleken påverkar planering av kommunal verksamhet, som skolor, brandkår osv.

Du får med stor sannolikhet inte ansluta så många bostäder till 3 kammarbrunn, det kommer att krävas kommunalt avlopp, eller eget reningsverk. Tveksamt om det ens går med ett minireningsverk.

Det brukar krävas ett avsevärt "skyddsavstånd" till lantbruk, av miljöskäl.

Varför inte börja med ett samtal med en handläggare på kommunen? Ring och boka en tid, träffa sedan hen live så att säga. Ett samtal på tjugo minuter blir effektivt – och du kan direkt ställa motfrågor också. Min erfarenhet är att kommunens tjänstemän ofta är väldigt hjälpsamma, inte minst då de inser att med deras vägledning blir en eventuell bygglovsansökan mycket, mycket lättare att handlägga, då den är "rätt" från början.

Då detta med all sannolikhet kommer att tolkas som att du vill bygga 6-10 nya permanentbostäder på samma plats så tror jag inte ens en välvillig kommun kommer undan PBL:s krav på planläggning av sammanhållen bebyggelse (PBL 4 kap., 2 §, p 1.). Så svaret från kommunen blir förmodligen att du måste begära planbesked av kommunen. Det vill säga att kommunen först utreder om de vill planlägga området. Ifall kommunen tycker att idén är värd att gå vidare med så kan de sedan starta en detaljplaneprocess. Troligen är det du som får betala för både planbesked och detaljplan så du bör vara noga med att fråga om vilka kostnader det kan handla om.

O
Det är nästan så det juridiska känns enkelt... För sedan kommer det massa krav på infrastrukturen. Avlopp, sophantering, el, telefoni, bredband. Det är ett väldigt stort projekt som lär kosta många kronor. tror att det är nästan omöjligt att ro det iland ensam. Så du måste ta in folk som bygger husen, och fixar vägar och avlopp. För det är inte rimligt att tro att man skulle kunna bygga så många hus själv på den korta tid som krävs för att få ekonomin att gå ihop.

Som f.d. student tror jag inte att studentbostäder av den typ som du beskriver kommer vara speciellt attraktiva bland studenter - trots studentbostadsbristen. Studenter vill bo nära högskolan, studentpubar, affärer och andra studenter. Det innebär att du kommer att ha lätt att fylla rummen vid terminsstart, men sedan kommer studenterna droppa av allt eftersom attraktivare rum blir lediga.

Ligger gården nära en någorlunda stor stad tipsar jag i stället att du ska bygga garage - både för förvaring och för hobbyverksamhet. Det kan ge rätt bra inkomster, kräver lite underhåll från din sida och är väldigt lätt att få bygga på en lantbruksfastighet.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Jag vill också tipsa om garage.
Det finns ett stort behov av garage till hobby- och sommarbilar i och runt våra städer. Lägg till vinterplats för husvagnar och husbilar.

Och båtar, glöm inte båtar! Har tjafs på vår gata på varenda årsmöte mellan oss som inte har släp av olika slag, eller som har plats för dem på tomten eller hyr något, och de som tycker att de kan ockupera besöksparkeringen, fotbollsplanen och vändplanerna och hojtar "Men var ska vi annars ställa dem?".

Var dock noga med att skriva ett avtal som reglerar vad som händer om det blir skräpigt, eller om årsavgiften inte betalas.

Även här måste kollas med kommunen först förståss, men det är nog mycket enklare än bostadsidén.

O
Tycker det verkar vara en mer genomförbar idé, med uthyrning av förvaringsplatser för bilar och dyl. Låter dessutom mycket enklare att få tillstånd från kommunen. Behöver inte alls samma krav på el och avlopp.
Kan vara värt att kolla upp hur marknaden ser ut för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.