Hallå,
jag är i färd med att inreda ett rum i ett gammalt missionshus (1900) till badrum. Det är trä i golv och väggar med torpargrund och dålig isolering i bjälklag och vägg. Ytterligare är det av kulturellt värde att inte "riva ut" det gamla. Så nu till min idé: regla golv och väggar och ev tak med 45x45, spånskiva på golv och typ gips på väggarna och i tak. Våtrumsmatta på golvet och fuktspärr på väggar/tak. Detta skulle bli ett "rum i rummet" som kan ventileras med frånluftsfläkt. Tar man sedan tilluften från utrymmet mellan reglarna blir det väl ventilerat. VAD TROR NI?? Genialiskt bra eller rent ut sagt uselt?? Huset kommer inte att vara uppvärmt året runt.
Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa :D// Micke

Jag kan inte se annat än att det skulle fungera utmärkt att göra som du tänkt.

Fast jag skulle välja 45X70 reglar istället, vända 45 intåt och 70 efter väggen, det blir lättare att jobba med.

Vill se lite bilder om du kör igång Micke.

Hallå,
så här blev det till slut. 30x70-reglar i golv, vägg och tak. isolering på golvet mellan gamla golvplanken och nya spånskivan. i övrigt luftigt eftersom ventilationen kommer hämta del av luft från det utrymmet så att inte ev. fukt från huset står kvar. Tråkiga under-tiden bilder så det blir ett på golvet, ett på badrummet utifrån, ett på huset och ett på den generöst tilltagna krypgrunden. Brädan i överkant på bilden är undersidan mot marken. Fin...

// Micke

• fasad-norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Landet-badrumsfix-071104-02.jpg
    Skapa konto
  • Landet-badrumsfix-071104-01.jpg
    Skapa konto
  • badrum-071007-02.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.