P perlundstrom skrev:
Hej!

Jag gick i tankarna på om det kan vara värt att bygga en enklare solfångare för att få varmluft in i huset höst/vår/vinter? Jag tänker mig begagnad glasruta från återvinningen, att luft går fram och tillbaka i slingor under glaset och värms upp (svartmålat) och pumpas in i huset via en enklare fläkt. Kan några få kvadratmeter stor yta bli nog varm att luften är över 20 grader även vintertid?

Just nu har vi lite dålig luft i huset. Det fungerar, men är självdrag och vi eldar inte inomhus. Så en bonus med detta hade varit bättre luftgenomströmning i huset. T.ex. om luft från solfångaren pumpas in i källaren där det är väldigt dåligt luftutbyte just nu. Samt tanken då är att spara en liten slant på uppvärmningskostnaden.

Tänk i stil med detta:
[bild]
Tänkte du ta luft från källaren in i solfångaren värma och sedan tillbaka till källaren så får du ingen förbättring av luftkvaliteten.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Hej!

Jag gick i tankarna på om det kan vara värt att bygga en enklare solfångare för att få varmluft in i huset höst/vår/vinter? Jag tänker mig begagnad glasruta från återvinningen, att luft går fram och tillbaka i slingor under glaset och värms upp (svartmålat) och pumpas in i huset via en enklare fläkt. Kan några få kvadratmeter stor yta bli nog varm att luften är över 20 grader även vintertid?

Just nu har vi lite dålig luft i huset. Det fungerar, men är självdrag och vi eldar inte inomhus. Så en bonus med detta hade varit bättre luftgenomströmning i huset. T.ex. om luft från solfångaren pumpas in i källaren där det är väldigt dåligt luftutbyte just nu. Samt tanken då är att spara en liten slant på uppvärmningskostnaden.

Tänk i stil med detta:
[bild]
Byggde för många år sedan en enkel solfångare på garageväggen mot söder. Svartmålad gullfiberskiva och korrugerad plast. Tog in luften till mitt FTX system. En vinterdag med gnistrande snö framför och minus 20 grader var luften in i huset 20 grader plus
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
K Kenhasse skrev:
Tänkte du ta luft från källaren in i solfångaren värma och sedan tillbaka till källaren så får du ingen förbättring av luftkvaliteten.
Helst tar jag luft utifrån och kör in den i källaren, så kommer lift därifrån att ta sig uppåt i huset sedan och ut där den kan. Köksfläkt, toafläkt osv kommer den lätt ut via på entréplan. Just nu är det på idé stadiet. Förhoppningsvis får jag tid över under sommaren så att en solfångare kan stå redo inför hösten. Det finns ett par projekt igång och andra idéer med :)
 
Jag har 20m2 solfångare på garagetaket. Värmer grunden (nästan ståhöjd) under huset. Det skapar en värmekudde under huset som räcker långt fram i vinter och ger en mycket torr grund.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en liten Solarventi sedan tjugotalet år, köptes för att ge lite varm luft vår/höst och ventilation på vintern före det blev LLVP med underhållsvärme.
Sitter en solcell i som driver inbyggd fläkt.
Den ger lite tillskott soliga dagar.
[bild]
Har samma på taket av garaget i Skåne. Håller garaget torr på vintern med bilen vinterparkerad.
Byggde en större på taket av huset, men den ruttnade snabbt, så bygga på tak av trä, håller inte.
Men den gav ett gott tillskott med varm luft till vardagsrummet.
 
Solfångare är kul, speciellt när man bygger dom passiva, eller med inbyggd solcell till fläkten.

Mekanisk/kemisk termostat som stänger när rummet är varmt?

Om jag interpolerar från mina solceller bör man kunna få ut ~30kWh värme per kvadratmeter i februari? Eller har någon grävt i faktisk solenergidata?
 
Innan jag skaffade mina 2 små Solarventi för att hålla fukten borta i våra gäststugor, så kommer jag ihåg att de hänvisade till ett antal vetenskapliga rapporter. Vet inte hur det är idag, men kanske värt att kolla?
P.S. jag är mycket nöjd med mina även om de främst är till för ventilation D.S.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en liknande, men enklare lösning. Min inglasning blir extremt varm om dörrar och fönster är stängda. Så jag tar värmen från denna och blåser in i huset. Jag har en ventil högt upp under taket och har kopplat denna till husets rum längre använda (för FTX) tillufts system. Det finns en fläkt inne på vinden som trycker ned luften till undervåningen genom befintliga rör.

Eftersom jag har automatisk öppning av ventilationsfönster på inglasningen så blir inte luften för varm. Jag har temperaturstyrning också naturligtvis.
Jag kör liknande lösning. Har en Pax Calima i uterummet som blåser in varmt luft i intilliggande rum när det blir varmare än 22°C i uterummet.
Jag har inte satt någon övre gräns men stänger av den manuellt med strömbrytare på sommaren.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.