8 160 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Bygga enklare solfångare för luft
Har man inget eller dåligt flöde genom så blir luften varm trots låg effekt.
Idealt vill man ju ha så stort flöde så man får in 21C luft (om man vill ha 20 inne).
När jag gjorde letade konstruktioner var det smärtsamt uppenbart att majoriteten av alla som byggt och "mätt upp effekten" bara mätt temperatur och blivit imponerade när det är 50, 60 eller 80C, trots att det bara är en liten datorfläkt som knappt ger något flöde.
Jag körde på en stendum differentialtermostat, så startar fläkten när det är tre grader varmare i solfångaren än inne. Saknar givetvis möjligheten att logga saker men den tuffar på fyra år senare.
Idealt vill man ju ha så stort flöde så man får in 21C luft (om man vill ha 20 inne).
När jag gjorde letade konstruktioner var det smärtsamt uppenbart att majoriteten av alla som byggt och "mätt upp effekten" bara mätt temperatur och blivit imponerade när det är 50, 60 eller 80C, trots att det bara är en liten datorfläkt som knappt ger något flöde.
Jag körde på en stendum differentialtermostat, så startar fläkten när det är tre grader varmare i solfångaren än inne. Saknar givetvis möjligheten att logga saker men den tuffar på fyra år senare.
Min pla denna vår.
Har FTX, som tar tilluft från norra sidan av huset via en oisolerad lufttub.
Lägger en ny isolerad tub från nocken på sydsidan där garaget ansluter.
Får då soluppvärmd luft gratis när solen står typ SO till väst.
Kommer att ge en hel del kW.
Gratis e gott.
Sätter en trevägs luftventil vid FTX, så jag även kan välja att ta luft från norra sidan, så som nu, då det blir varmt, typ på sommaren.
Har FTX, som tar tilluft från norra sidan av huset via en oisolerad lufttub.
Lägger en ny isolerad tub från nocken på sydsidan där garaget ansluter.
Får då soluppvärmd luft gratis när solen står typ SO till väst.
Kommer att ge en hel del kW.
Gratis e gott.
Sätter en trevägs luftventil vid FTX, så jag även kan välja att ta luft från norra sidan, så som nu, då det blir varmt, typ på sommaren.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Får mig osökt mig att tänka på den här gamla godingen;
https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Intressant projekt.
Jag valde till slut att köpa en iatällt för att bygga en denna gång.
Sitter på friggeboden.
https://solarlab.se/solpanel/solvar...lkgteI8M1GMFEq9b_2_3UHuCf299vy2SvvaR_Ihd-Z0NH
Förväntar mig inte så mycket under vintern, men förhoppningsvis bidrar den vår/höst iaf.
De, fåtal, soliga dagar som har varit har den dock varit förvånansvärt bra !
För ngn vecka sen var det -6 ute, sol och den skickade in 17 gradig luft.
Då återcirkulerar den en del av luften då jag har nedre spjället öppet vintertid, och det är var 8 grader i stugan (finns ett elelement också) - men under ett par timmar bidrog den iallfall litegrann.
Så bygger du en större variant så kan den nog iallafall bidra med friskt luft de dagar det är sol, och förhopppningsvis iaf inte dra in kall luft, och kanske till och med värma lite. Men det är nog inte dumt med ett återcirkulationsspjäll om du tänkt att värma innerluft med den också
Jag valde till slut att köpa en iatällt för att bygga en denna gång.
Sitter på friggeboden.
https://solarlab.se/solpanel/solvar...lkgteI8M1GMFEq9b_2_3UHuCf299vy2SvvaR_Ihd-Z0NH
Förväntar mig inte så mycket under vintern, men förhoppningsvis bidrar den vår/höst iaf.
De, fåtal, soliga dagar som har varit har den dock varit förvånansvärt bra !
För ngn vecka sen var det -6 ute, sol och den skickade in 17 gradig luft.
Då återcirkulerar den en del av luften då jag har nedre spjället öppet vintertid, och det är var 8 grader i stugan (finns ett elelement också) - men under ett par timmar bidrog den iallfall litegrann.
Så bygger du en större variant så kan den nog iallafall bidra med friskt luft de dagar det är sol, och förhopppningsvis iaf inte dra in kall luft, och kanske till och med värma lite. Men det är nog inte dumt med ett återcirkulationsspjäll om du tänkt att värma innerluft med den också
Det är ju faktiskt ännu bättre. Det kanske man skulle satsa på? Blir ju samma funktion som jag har på solfångarna (vatten) som sitter på huset.O [old rusty] skrev:
Kräver ju ingen passning heller. Bara "loggningen" och lekandet med inställningarna på Shellyn kräver ju en massa uppmärksamhet, hahaha!
Tre grader är lite snålt, startar vid tre grader varmare och stänger av vid en grad värmare, så på morgonen om man står och lyssnar hör man den starta, snurra 30s och sen stänga ner och upprepa.Guzzi skrev:
Men den sitter där man sällan hör den så har inte optimerat så mycket.
Den var riktigt bra pris på måste jag säga. Däremot om jag bygger en så satsar jag på lite större yta för att vara säker på att luften kan värmas ordentligt. Vi har redan värme på i källaren, men det skulle vara bra med lite "gratis" värme samt bättre luftcirkulation i huset med.klaskarlsson skrev:
Intressant projekt.
Jag valde till slut att köpa en iatällt för att bygga en denna gång.
Sitter på friggeboden.
[länk]
Förväntar mig inte så mycket under vintern, men förhoppningsvis bidrar den vår/höst iaf.
De, fåtal, soliga dagar som har varit har den dock varit förvånansvärt bra !
För ngn vecka sen var det -6 ute, sol och den skickade in 17 gradig luft.
Då återcirkulerar den en del av luften då jag har nedre spjället öppet vintertid, och det är var 8 grader i stugan (finns ett elelement också) - men under ett par timmar bidrog den iallfall litegrann.
Så bygger du en större variant så kan den nog iallafall bidra med friskt luft de dagar det är sol, och förhopppningsvis iaf inte dra in kall luft, och kanske till och med värma lite. Men det är nog inte dumt med ett återcirkulationsspjäll om du tänkt att värma innerluft med den också
Har en liten Solarventi sedan tjugotalet år, köptes för att ge lite varm luft vår/höst och ventilation på vintern före det blev LLVP med underhållsvärme.
Sitter en solcell i som driver inbyggd fläkt.
Den ger lite tillskott soliga dagar.
Sitter en solcell i som driver inbyggd fläkt.
Den ger lite tillskott soliga dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Endel har ju grävt ned rör för att få föruppvärmd luft på vintern och kyld luft på sommaren.H Hybro skrev:Min pla denna vår.
Har FTX, som tar tilluft från norra sidan av huset via en oisolerad lufttub.
Lägger en ny isolerad tub från nocken på sydsidan där garaget ansluter.
Får då soluppvärmd luft gratis när solen står typ SO till väst.
Kommer att ge en hel del kW.
Gratis e gott.
Sätter en trevägs luftventil vid FTX, så jag även kan välja att ta luft från norra sidan, så som nu, då det blir varmt, typ på sommaren.
Ölburkar och takplåt..
Om du vill ha ett billigare och mycket bättre alternativ än det, så är det vanlig aluminiumfolie du skall använda.
Det är luften du skall värma, inte "tung massa" i solfångaren.
Folien måste veckas så du inte får laminärt flöde = dålig verkningsgrad.
Spraymåla folien med tex svart avgasfärg.
Så tunt att folien nästan lyser igenom.
Jag har inte byggt klart min till stugan än men har valt en 50w solcell med DC/DC converter som direktdriver en motorrumsfläkt.
Det sköter därmed sig självt helt utan styrning: ingen sol = ingen fläkt.
Har man tillgång till elnätet så är det nog bättre idé med kraftigare fläkt..
Min stuga är off grid, därav valet av 12V.
Om du vill ha ett billigare och mycket bättre alternativ än det, så är det vanlig aluminiumfolie du skall använda.
Det är luften du skall värma, inte "tung massa" i solfångaren.
Folien måste veckas så du inte får laminärt flöde = dålig verkningsgrad.
Spraymåla folien med tex svart avgasfärg.
Så tunt att folien nästan lyser igenom.
Jag har inte byggt klart min till stugan än men har valt en 50w solcell med DC/DC converter som direktdriver en motorrumsfläkt.
Det sköter därmed sig självt helt utan styrning: ingen sol = ingen fläkt.
Har man tillgång till elnätet så är det nog bättre idé med kraftigare fläkt..
Min stuga är off grid, därav valet av 12V.
Har du beskrivning eller bilder på hur du menar? Låter som en variant jag inte sett innan.Jarlingar skrev:
Jag körde insektsnät i aluminium som luften går igenom på tal om låg massa.
Baserat på bl.a. denna, men finns gott om andra tester:
https://stonehavenlife.com/comparing-solar-air-heater-designs-performance/
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en liknande, men enklare lösning. Min inglasning blir extremt varm om dörrar och fönster är stängda. Så jag tar värmen från denna och blåser in i huset. Jag har en ventil högt upp under taket och har kopplat denna till husets rum längre använda (för FTX) tillufts system. Det finns en fläkt inne på vinden som trycker ned luften till undervåningen genom befintliga rör.
Eftersom jag har automatisk öppning av ventilationsfönster på inglasningen så blir inte luften för varm. Jag har temperaturstyrning också naturligtvis.
Eftersom jag har automatisk öppning av ventilationsfönster på inglasningen så blir inte luften för varm. Jag har temperaturstyrning också naturligtvis.
