A arasmus skrev:
Vilken svets var det du avsåg här? Den jag länkade till från Jula var visst inte så lämplig.
Valfri Mig/MAG för fluxtråd.. Finns på jula, finns på Biltema.. Funkar helt ok när man får snits på det... Släng bara den medföljande tråden (om det följer med fluxtråd) och köp kvalitetstråd...

A arasmus skrev:
Jag såg inte att det var spånskiva, trodde det var plywood :) Den kommer stå under tak, men den måste tåla att få lite regn på sig ibland. Jag har kollar på marinplywood men det är så dyrt. Om jag inte bygger en fristående låda kanske det funkar bara med oljeboard? Det kostar ju nästan ingenting.
Oljeboard, alltså masonit, även lite tjockare, nja inte bättre än spånplattan.

Protte

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Valfri Mig/MAG för fluxtråd.. Finns på jula, finns på Biltema.. Funkar helt ok när man får snits på det... Släng bara den medföljande tråden (om det följer med fluxtråd) och köp kvalitetstråd...
Ok, då kör jag på denna tänker jag https://www.jula.se/catalog/verktyg.../svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/#tab04. Jag kan bara svetsa i källaren (ingen direkt ventilation) eller utomhus i vårt radhusområde. Är det två dåliga alternativ kanske? Jag vill ju inte göra någon unge blind om det går att undvika.

Suck, två strömlägen....

Svetsa i källaren innebär en brandrisk, städa bort allt brännbart.
Svetsa ute är bättre, ingen blir blind av att se på ljusbågen men det torkar ut hornhinnan och lär vara smärtsamt. Jag har väl råkat tända ljusbågen utan att ha skärmen för och man blir ljusblind ett tag men värre är det inte.

Protte

A arasmus skrev:
Ok, då kör jag på denna tänker jag [länk]. Jag kan bara svetsa i källaren (ingen direkt ventilation) eller utomhus i vårt radhusområde. Är det två dåliga alternativ kanske? Jag vill ju inte göra någon unge blind om det går att undvika.
Tja, den funkar säkert, det var ju hyfsade recensioner. .... Utan ventilation vill du inte vara inomhus, men du kan säkert ställa upp något litet skydd så du inte bländar någon i onödan.... Stirrar man för länge får man svetsblänk, mindre kul men man överlever (av egen erfarenhet)...

prototypen prototypen skrev:
Suck, två strömlägen....

Svetsa i källaren innebär en brandrisk, städa bort allt brännbart.
Svetsa ute är bättre, ingen blir blind av att se på ljusbågen men det torkar ut hornhinnan och lär vara smärtsamt. Jag har väl råkat tända ljusbågen utan att ha skärmen för och man blir ljusblind ett tag men värre är det inte.

Protte
Ok, tror du den här är mer prisvärd då? https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913

A arasmus skrev:
Ok, tror du den här är mer prisvärd då? [länk]
Har en bekant som har den, funkar helt ok... Som sagt, förvänta dig inga "Instagram-svetsar" bara, och lägg några hundralappar på en vinkelslip...

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har en bekant som har den, funkar helt ok... Som sagt, förvänta dig inga "Instagram-svetsar" bara, och lägg några hundralappar på en vinkelslip...
Det kan se ut hur som helst, bara det håller ihop :)

Det kommer det göra...

Oftast är det så att det ser snyggt ut så håller det ihop och ser det ut som skit så är det.

Protte

A arasmus skrev:
Vi har inte bil, så vi behöver en rejäl cykelkärra för att köra grejer till tippen, fakta byggvaror och liknande. De i lite bättre kvalitet är rätt dyra, så jag tänkte att antingen lägger jag 5000 kr på en kärra eller så köper jag prylar för samma pengar och lär mig något på kuppen.

Jag tänkte bygga ramen av såna där fyrkantiga stålrör. Jag kan absolut ingenting och äger typ en skruvmejsel och en borrmaskin. Tror ni detta är görbart för 5000? Jag antar att jag behöver en svets? Vi har inte trefas. Vad kan jag tänkas behöva? Jag tänker att det är bäst att köpa billigast möjliga på typ Jula och sen byta ut om jag jag tycker det är roligt. Tack!
Tänkte direkt på Colin Furzes serie om att bygga en gokart utan svets. Kanske kan ge lite idéer på infästningar och att du slipper köpa svets?

hobbs hobbs skrev:
Tänkte direkt på Colin Furzes serie om att bygga en gokart utan svets. Kanske kan ge lite idéer på infästningar och att du slipper köpa svets?

[media]
Men då går jag ju miste om en bra ursäkt för att köpa en svets :)

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Men då går jag ju miste om en bra ursäkt för att köpa en svets :)
Haha, jo, så är det ju såklart.. Känns bara som en lite tuff budget.

A arasmus skrev:
Tack, men det är egentligen inte designen jag behöver hjälp med. Tänkte mig typ något sånt här [media]
Det jag vill veta är 1) kan jag ens svetsa det jag vill när vi inte har trefas 2) vad behöver jag för prylar 3) tips på prylar som gör att jag klarar min budget.
tror inte du behöver trefas för en liten svets. och det är väl betydligt roligare om du efter projektet står där med både kärra och kunskapen om hur man svetsar, även om allt gick på 6.500 i slutändan?

Men med trefas får man bättre svetsström. En enfas inverter kan ge bra ström men finns MIG som inverter?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.