53 376 läst ·
202 svar
53k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde - förlåt, fick hjälp att göra - en kanotvagn till cykeln. Fraktar utan problem en 520cm lång kajak. En variant på den och du kan få med dig långa saker också...
Undersök hur bra sadelstolpen tar smällar bakifrån också, om den är i exempelvis kolfiber skulle vara vara hyfsat obekväm med plötslig inbromsning och 100 kilo bakifrån som vill fortsätta framåt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har inte läst tråden men vill peppa dig att göra en egen cykelvagn. Kör hårt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Klassiskt så sätter man draget på sadelstolpen, men det blir ju lite högt.....
Har sett barnkärror som sitter fast vid baknavet.
Protte
Har sett barnkärror som sitter fast vid baknavet.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Japp, men där har jag redan en koppling för vår barnkärra. Vet inte om den pallar vikten på den här. Hade kanske kunnat sätta en på andra sidan hjulet iofs.. Tyngdpunkten blir bättre och det är lite skönare att köra med men jag vill kunna köra kärran för hand också.prototypen skrev:
Skulle bara vara vilja säga att om man modifiera enklaste biltema kärran. Tar bort tyget och ersätter med en skiva kan man med lätthet lasta långt utöver vad som är bekvämt att dra efter cykeln. 40 kilos gränsen har inget med att göra med vad grundkonstruktionen klarar.
Försök att montera dragpunkten så lågt som möjligt (vid bakre axeln)
Försök att montera dragpunkten så lågt som möjligt (vid bakre axeln)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
De två modellerna jag hittade på Biltema var specade till 23 och 25 kilo...T topmount skrev:Skulle bara vara vilja säga att om man modifiera enklaste biltema kärran. Tar bort tyget och ersätter med en skiva kan man med lätthet lasta långt utöver vad som är bekvämt att dra efter cykeln. 40 kilos gränsen har inget med att göra med vad grundkonstruktionen klarar.
Försök att montera dragpunkten så lågt som möjligt (vid bakre axeln)
Gör man lite bredare tvärgående handtag på bra ställe på svanhalsen kan man lägga lite längre lister eller så på det.
Vill inte förstöra tråden som känns nära bearbetad o klar.
Men, jag känner att en sån här kärra ska passa in på så många olika områden att jag hade byggt lite mer modulärt. Tänker mig att man utgår från en aluminium stege ca 2m, till den två hjul som kan placeras på iallafall två ställen(bak eller mitten) sen hade det varit praktiskt med möjlighet att sätta stegen ganska direkt på sadelstolpen för stt få en kort kärra, men även alternativ med svanhals för längre vagn.
Stolpar som träs in i stegen och då kan placeras på olika ställen och väljas att vara nedfällda. Ett anpassat lastnät som bildar väggar med hjälp av stolparna vid behov.
Vill inte förstöra tråden som känns nära bearbetad o klar.
Men, jag känner att en sån här kärra ska passa in på så många olika områden att jag hade byggt lite mer modulärt. Tänker mig att man utgår från en aluminium stege ca 2m, till den två hjul som kan placeras på iallafall två ställen(bak eller mitten) sen hade det varit praktiskt med möjlighet att sätta stegen ganska direkt på sadelstolpen för stt få en kort kärra, men även alternativ med svanhals för längre vagn.
Stolpar som träs in i stegen och då kan placeras på olika ställen och väljas att vara nedfällda. Ett anpassat lastnät som bildar väggar med hjälp av stolparna vid behov.
Till min pinnsvets följde det med en svetsskärm, men att lyckas använda den är väldigt svårt då den är konstant mörk. Så man får sikta in pinnen, ta för skärmen, föra pinnen mot materialet och hoppas att man träffar rätt. När man sen har svetsbågen så lyser den upp tillräckligt för att man ska se vad man gör. Som nybörjare kan jag säga att det är allt annat än lätt och så jag rekommenderar att du köper en svetshjälm som automatiskt bländar av. Då kan du ha hjälmen nerfälld hela tiden och fortfarande se vad du gör. Dessutom får du båda händerna lediga vilket underlättar när man svetsar med pinne i alla fall och är ovan. För då kan man stödja pinnen med den andra handen. Svetsskärmen som följer med är däremot väldigt bra för en nyfiken medhjälpare.A arasmus skrev:
Jag har den här hjälmen och tycker den funkar riktigt bra till mig som nybörjare:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/skyddsutrustning-till-svetsning/svetshjalm-wh-3-2000043504
Sen vad gäller handskar så såg jag att någon skrev att det går att använda vanliga arbetshandskar. Om du gör det så se till att det inte är nylon eller annat plastmaterial i dem utan läder och bomull. Samma sak med övriga kläder. Då slipper du råka ut för att de smälter fast i huden om du får en svetsloppa på dig.
Jag har sett att många struntar i det och är man van så att man vet precis hur man ska göra funkar det säkert bra. Men som ovan tycker i alla fall jag att det känns som ett så enkelt sätt att minska risken att det känns dumt att inte se till att inte ha "plastkläder" på sig
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Tja, det är ju inte tekniskt omöjligt, men lite halvsvårt för den glada amatören utan svarv...D Daniel 109 skrev:
Vill man verkligen ha infästning på en sida och kraftiga hjul kan man kanske köpa framhjul från Cannondale "Lefty"...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Visst går det med infästning bara på ena sidan men då måste hjulet vara gjort för det, vilket normala cykelhjul inte är gjorda för.
Protte
Protte
Jag har nästan en sådan redan, men den är för liten.T topmount skrev:Skulle bara vara vilja säga att om man modifiera enklaste biltema kärran. Tar bort tyget och ersätter med en skiva kan man med lätthet lasta långt utöver vad som är bekvämt att dra efter cykeln. 40 kilos gränsen har inget med att göra med vad grundkonstruktionen klarar.
Försök att montera dragpunkten så lågt som möjligt (vid bakre axeln)