54 897 läst ·
202 svar
55k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag hittade inga framhjul i den storleken som inte var skitdyra. Dock efter en väldigt kort googling. Det var egentligen bara för att få en hum om budgeten gick ihop. Jag har redan hjul jag kan använda från en befintlig kärra, men jag tror de är av kass kvalitet.Dan_Johansson skrev:
Vad är fördelen med större hjul? Jag är rädd att tyngdpunkten blir för hög. Jag vill hålla det enkelt och inte behöva göra som i exemplet BengtH postade och höga infästningen. Jag kan iofs bara sätta en tvärslå och fästa dem där i inser jag nu dock.. Det är lättare att hitta 24 tums hjul så jag kanske kör på det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Julasvetsen är en svets för pinne, det är svårt att svetsa så tunt som 1,5 mm godstjocklek med pinne.
Det går, men kräver mycket övning.
25 x 25 x 1,5 är nog bra i bottenramen men kanske det räcker med 15x15 eller 20x20 i sargen.
Formplyfa hoppas jag du hittat tunnare och mönstrad och inte den vanliga 13 mm.
svetshandskar kan du hoppa över, vanliga arbetshandskar räcker långt.
Protte
25 x 25 x 1,5 är nog bra i bottenramen men kanske det räcker med 15x15 eller 20x20 i sargen.
Protte
Nej, nu tänkte jag för snabbt igen. Jag vill fästa hjulen i bottenramen för att göra det lätt för mig. Jag glömde bort att bottenramen är större än den övreA arasmus skrev:Jag hittade inga framhjul i den storleken som inte var skitdyra. Dock efter en väldigt kort googling. Det var egentligen bara för att få en hum om budgeten gick ihop. Jag har redan hjul jag kan använda från en befintlig kärra, men jag tror de är av kass kvalitet.
Vad är fördelen med större hjul? Jag är rädd att tyngdpunkten blir för hög. Jag vill hålla det enkelt och inte behöva göra som i exemplet BengtH postade och höga infästningen. Jag kan iofs bara sätta en tvärslå och fästa dem där i inser jag nu dock.. Det är lättare att hitta 24 tums hjul så jag kanske kör på det.
Bra poäng! Jag vill ha det så enkelt som det bara går. Det kan få koste lite extra om det är enklare. Har du något tips på en svets jag ska köpa då?prototypen skrev:
Julasvetsen är en svets för pinne, det är svårt att svetsa så tunt som 1,5 mm godstjocklek med pinne.
Protte
Jag tänkte på den här https://www.byggmax.se/formskiva-p1004?gclid=EAIaIQobChMIn8i9q9mi6gIVgkkYCh0u1Q1tEAQYAiABEgICzvD_BwE.. Den väger 6.2 kg/m2. Mest för att jag har Byggmax nära och som sagt inte har bil. Kollade på marinplyfa och liknande men de är ju fyra gånger dyrare. Egentligen behöver jag bara något hyffsat vattenfast. Det behöver nog inte vara så starkt, iaf inte sidorna.prototypen skrev:
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Svets köpte jag för 15 år sedan, en stor bamsing för 15 tusen så jag har aldrig behövt titta åt någon ny.
Spånar vidare på konstruktionen, låt plywoodsidorna vara bärande så behövs ingen ram upptill.
Blir bara en platt ram som håller hjulen och en låda på.
Protte
Spånar vidare på konstruktionen, låt plywoodsidorna vara bärande så behövs ingen ram upptill.
Blir bara en platt ram som håller hjulen och en låda på.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Större hjul tar ju högre vikt.. Sen går de ju lite bättre över gupp....A arasmus skrev:Jag hittade inga framhjul i den storleken som inte var skitdyra. Dock efter en väldigt kort googling. Det var egentligen bara för att få en hum om budgeten gick ihop. Jag har redan hjul jag kan använda från en befintlig kärra, men jag tror de är av kass kvalitet.
Jag har med varit inne lite på det, men jag vill kunna ta bort sidorna om jag skall köra brädor tex. Fast det kanske man kan fixa med några smarta beslag? Typ https://www.wiberger.se/templates/el4041-1075-rf.htm. Hmm, det vore bättre faktiskt. Lättare att förvara åbäket med.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skivmaterialet kommer stå för en tredjedel av vikten...... Spånskiva, hur vattenfast blir det?A arasmus skrev:
Jag tänkte på skivor som används som durk i båtar, typ 8 mm.
Eller vanlig 7mm plywood som du målar noga. Kommer kärran alltid stå ute kanske det inte håller men mitt lekstugebygge i byggmax skräpplywood som målades noga den höll.
Protte
Extrema gruvdumpers och alla transportfordon i mindre storlek har infästning på en sida. Det är bara när hjulet sitter i mitten det finns en fördel med fäste på båda sidorna. Typ skottkärra, cykel mm.Dan_Johansson skrev:
Ett problem med "vanliga" kärror (speciellt för barn) är att hjulen ofta fästs "på ena sidan" bara... Det är inte optimalt för att frakta tyngre saker...
Vad gäller bocka rör så tror jag det är fel väg att gå, eftersom du vill ha så tunna rör som möjligt, vilket blir starkast i drag/tryck-belastning.....
Men det förutsätter ju en axel som är byggd för det.
Jag såg inte att det var spånskiva, trodde det var plywoodprototypen skrev:
Skivmaterialet kommer stå för en tredjedel av vikten...... Spånskiva, hur vattenfast blir det?
Jag tänkte på skivor som används som durk i båtar, typ 8 mm.
Eller vanlig 7mm plywood som du målar noga. Kommer kärran alltid stå ute kanske det inte håller men mitt lekstugebygge i byggmax skräpplywood som målades noga den höll.
Protte
Vilken svets var det du avsåg här? Den jag länkade till från Jula var visst inte så lämplig.Dan_Johansson skrev:
Japp, det är görbart, helt klart. Köp biltemas fyrkantsrörii godstjocklek 1,5 mm, och deras flusstrådssvets. Så länge du lastar kärran noga kommer det ju vara liten belastning på infästningen, så den kan du bara böja runt ett större träd med hjälp av ett vajerspel eller spännband... Eller handkraft om du är den krallig typen...
Edit: hade jag varit du hade jag köpt hjul med möjlighet till bromsskiva på, så du har möjligheten att sätta på skivbromsar...