A arasmus skrev:
Är 25x25x1.5 en lagom dimension på rören?
Ja, om du inte ska minimera vikten och gå på 20...

Jag hade satsat på större hjul, och varför tänker du användas bakhjul?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, om du inte ska minimera vikten och gå på 20...

Jag hade satsat på större hjul, och varför tänker du användas bakhjul?
Jag hittade inga framhjul i den storleken som inte var skitdyra. Dock efter en väldigt kort googling. Det var egentligen bara för att få en hum om budgeten gick ihop. Jag har redan hjul jag kan använda från en befintlig kärra, men jag tror de är av kass kvalitet.

Vad är fördelen med större hjul? Jag är rädd att tyngdpunkten blir för hög. Jag vill hålla det enkelt och inte behöva göra som i exemplet BengtH postade och höga infästningen. Jag kan iofs bara sätta en tvärslå och fästa dem där i inser jag nu dock.. Det är lättare att hitta 24 tums hjul så jag kanske kör på det.

Tror du 20x20 håller bra? Det vore så klart bättre isf. Jag har ingen som helst känsla för hållfastheten hos stål. Tack för hjälpen förresten!

Julasvetsen är en svets för pinne, det är svårt att svetsa så tunt som 1,5 mm godstjocklek med pinne.
Det går, men kräver mycket övning.
25 x 25 x 1,5 är nog bra i bottenramen men kanske det räcker med 15x15 eller 20x20 i sargen.
Formplyfa hoppas jag du hittat tunnare och mönstrad och inte den vanliga 13 mm.

svetshandskar kan du hoppa över, vanliga arbetshandskar räcker långt.

Protte

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag hittade inga framhjul i den storleken som inte var skitdyra. Dock efter en väldigt kort googling. Det var egentligen bara för att få en hum om budgeten gick ihop. Jag har redan hjul jag kan använda från en befintlig kärra, men jag tror de är av kass kvalitet.

Vad är fördelen med större hjul? Jag är rädd att tyngdpunkten blir för hög. Jag vill hålla det enkelt och inte behöva göra som i exemplet BengtH postade och höga infästningen. Jag kan iofs bara sätta en tvärslå och fästa dem där i inser jag nu dock.. Det är lättare att hitta 24 tums hjul så jag kanske kör på det.
Nej, nu tänkte jag för snabbt igen. Jag vill fästa hjulen i bottenramen för att göra det lätt för mig. Jag glömde bort att bottenramen är större än den övre :)

prototypen prototypen skrev:
Julasvetsen är en svets för pinne, det är svårt att svetsa så tunt som 1,5 mm godstjocklek med pinne.
25 x 25 x 1,5 är nog bra i bottenramen men kanske det räcker med 15x15 eller 20x20 i sargen.

Protte
Bra poäng! Jag vill ha det så enkelt som det bara går. Det kan få koste lite extra om det är enklare. Har du något tips på en svets jag ska köpa då?

Skall du svetsa med svetsen du har tänkt att köpa skulle jag rekommendera att bygga i 30x30 x3 vinkeljärn. Om man inte är van är det inte lätt att svetsa 1,5 mm gods med pinne. 3mm gods blir mycket lättare att svetsa.

Protte
Jag tänkte på den här https://www.byggmax.se/formskiva-p1004?gclid=EAIaIQobChMIn8i9q9mi6gIVgkkYCh0u1Q1tEAQYAiABEgICzvD_BwE.. Den väger 6.2 kg/m2. Mest för att jag har Byggmax nära och som sagt inte har bil. Kollade på marinplyfa och liknande men de är ju fyra gånger dyrare. Egentligen behöver jag bara något hyffsat vattenfast. Det behöver nog inte vara så starkt, iaf inte sidorna.

Svets köpte jag för 15 år sedan, en stor bamsing för 15 tusen så jag har aldrig behövt titta åt någon ny.
Spånar vidare på konstruktionen, låt plywoodsidorna vara bärande så behövs ingen ram upptill.
Blir bara en platt ram som håller hjulen och en låda på.

Protte

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
A arasmus skrev:

Större hjul tar ju högre vikt.. Sen går de ju lite bättre över gupp....

Svets köpte jag för 15 år sedan, en stor bamsing för 15 tusen så jag har aldrig behövt titta åt någon ny.
Spånar vidare på konstruktionen, låt plywoodsidorna vara bärande så behövs ingen ram upptill.
Blir bara en platt ram som håller hjulen och en låda på.

Protte
Jag har med varit inne lite på det, men jag vill kunna ta bort sidorna om jag skall köra brädor tex. Fast det kanske man kan fixa med några smarta beslag? Typ https://www.wiberger.se/templates/el4041-1075-rf.htm. Hmm, det vore bättre faktiskt. Lättare att förvara åbäket med.

A arasmus skrev:
Jag tänkte på den här [länk].. Den väger 6.2 kg/m2. Mest för att jag har Byggmax nära och som sagt inte har bil. Kollade på marinplyfa och liknande men de är ju fyra gånger dyrare. Egentligen behöver jag bara något hyffsat vattenfast. Det behöver nog inte vara så starkt, iaf inte sidorna.
Skivmaterialet kommer stå för en tredjedel av vikten...... Spånskiva, hur vattenfast blir det?
Jag tänkte på skivor som används som durk i båtar, typ 8 mm.
Eller vanlig 7mm plywood som du målar noga. Kommer kärran alltid stå ute kanske det inte håller men mitt lekstugebygge i byggmax skräpplywood som målades noga den höll.

Protte

Ett problem med "vanliga" kärror (speciellt för barn) är att hjulen ofta fästs "på ena sidan" bara... Det är inte optimalt för att frakta tyngre saker...

Vad gäller bocka rör så tror jag det är fel väg att gå, eftersom du vill ha så tunna rör som möjligt, vilket blir starkast i drag/tryck-belastning.....
Extrema gruvdumpers och alla transportfordon i mindre storlek har infästning på en sida. Det är bara när hjulet sitter i mitten det finns en fördel med fäste på båda sidorna. Typ skottkärra, cykel mm.

Men det förutsätter ju en axel som är byggd för det.

Skivmaterialet kommer stå för en tredjedel av vikten...... Spånskiva, hur vattenfast blir det?
Jag tänkte på skivor som används som durk i båtar, typ 8 mm.
Eller vanlig 7mm plywood som du målar noga. Kommer kärran alltid stå ute kanske det inte håller men mitt lekstugebygge i byggmax skräpplywood som målades noga den höll.

Protte
Jag såg inte att det var spånskiva, trodde det var plywood :) Den kommer stå under tak, men den måste tåla att få lite regn på sig ibland. Jag har kollar på marinplywood men det är så dyrt. Om jag inte bygger en fristående låda kanske det funkar bara med oljeboard? Det kostar ju nästan ingenting.

Japp, det är görbart, helt klart. Köp biltemas fyrkantsrörii godstjocklek 1,5 mm, och deras flusstrådssvets. Så länge du lastar kärran noga kommer det ju vara liten belastning på infästningen, så den kan du bara böja runt ett större träd med hjälp av ett vajerspel eller spännband... Eller handkraft om du är den krallig typen... (y)

Edit: hade jag varit du hade jag köpt hjul med möjlighet till bromsskiva på, så du har möjligheten att sätta på skivbromsar...
Vilken svets var det du avsåg här? Den jag länkade till från Jula var visst inte så lämplig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.