Vi har inte bil, så vi behöver en rejäl cykelkärra för att köra grejer till tippen, fakta byggvaror och liknande. De i lite bättre kvalitet är rätt dyra, så jag tänkte att antingen lägger jag 5000 kr på en kärra eller så köper jag prylar för samma pengar och lär mig något på kuppen.

Jag tänkte bygga ramen av såna där fyrkantiga stålrör. Jag kan absolut ingenting och äger typ en skruvmejsel och en borrmaskin. Tror ni detta är görbart för 5000? Jag antar att jag behöver en svets? Vi har inte trefas. Vad kan jag tänkas behöva? Jag tänker att det är bäst att köpa billigast möjliga på typ Jula och sen byta ut om jag jag tycker det är roligt. Tack!

• Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Menar du köpa verktyg + material så tror jag inte du uppnår något vidare resultat för 5000 spänn...

Lägger du 5000 spänn på svets och vinkelslip, och lite annat krafs, och material ovanpå det så ja, det är nog inte omöjligt...

Vad har du tänkt dig för storlek? Jag har spånat lite kring cykelkärror, och man är ju begränsad av lastförmågan på två vanliga cykelhjul...

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Jag tänkte material och verktyg. Jag tänkte bygga den av plywood och fyrkantsrör. Jag har en mindre kärra jag kan slakta för hjul och fästen om det behövs. Jag tänkte typ 90 cm bred och 110 cm lång och med 16 tums hjul. Men det är inte satt i sten. Jag tänker att jag behöver svets, mask, vinkelslip och stålborr. Kanske något för att böja rören för anslutning till sadelstången.

Tänk på att du ska orka cykla med grejerna också. Men det korta svaret är nog nej, du kommer inte uppnått likvärdigt resultat för 5 tusen kronor. Jag skulle satsa på en begagnad barnkärra som du kanske kan modifiera genom att lägga ett flak på ramen i så fall. Kommer säkert inte se så kul ut, men fungera.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tänk på att du ska orka cykla med grejerna också. Men det korta svaret är nog nej, du kommer inte uppnått likvärdigt resultat för 5 tusen kronor. Jag skulle satsa på en begagnad barnkärra som du kanske kan modifiera genom att lägga ett flak på ramen i så fall. Kommer säkert inte se så kul ut, men fungera.
Jag har en stark elcykel och har cyklat med 100 kg i vår nuvarande kärra utan problem. Barnkärror är oftast klassade för 40 kg och jag behöver något som håller för ”allt”.

Ett problem med "vanliga" kärror (speciellt för barn) är att hjulen ofta fästs "på ena sidan" bara... Det är inte optimalt för att frakta tyngre saker...

Vad gäller bocka rör så tror jag det är fel väg att gå, eftersom du vill ha så tunna rör som möjligt, vilket blir starkast i drag/tryck-belastning.....

Kanske utgå från en sådan och modda vidare?
Och kolla Pinterest "bicycle trailer diy", massor med ideer.

• DIY träcykelvagn med metallram och stora hjul, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BengtH BengtH skrev:
Kanske utgå från en sådan och modda vidare?
Och kolla Pinterest "bicycle trailer diy", massor med ideer.
Tack, men det är egentligen inte designen jag behöver hjälp med. Tänkte mig typ något sånt här

Det jag vill veta är 1) kan jag ens svetsa det jag vill när vi inte har trefas 2) vad behöver jag för prylar 3) tips på prylar som gör att jag klarar min budget.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Tack, men det är egentligen inte designen jag behöver hjälp med. Tänkte mig typ något sånt här [media]
Det jag vill veta är 1) kan jag ens svetsa det jag vill när vi inte har trefas 2) vad behöver jag för prylar 3) tips på prylar som gör att jag klarar min budget.
A arasmus skrev:
Tack, men det är egentligen inte designen jag behöver hjälp med. Tänkte mig typ något sånt här [media]
Köp en färdig. Annars är ditt bästa bet är att modifiera något som är färdigt. Bara att köpa svets + tillbehör, vinkelslip, div. Verktyg kommer kosta din budget.

För övrigt, att cykla runt med flera hundra kilo på släp vet jag inte hur smart det är.

A arasmus skrev:
Japp, det är görbart, helt klart. Köp biltemas fyrkantsrörii godstjocklek 1,5 mm, och deras flusstrådssvets. Så länge du lastar kärran noga kommer det ju vara liten belastning på infästningen, så den kan du bara böja runt ett större träd med hjälp av ett vajerspel eller spännband... Eller handkraft om du är den krallig typen... (y)

Edit: hade jag varit du hade jag köpt hjul med möjlighet till bromsskiva på, så du har möjligheten att sätta på skivbromsar...

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Inte behöver du någon trefasmaskin för att svetsa lite fyrkantsrör. Du får räkna med att det du bygger kommer att bli avsevärt tyngre än köpevagnar, du får nog också räkna med några timmars träning innan svetsfogarna blir ok.
För en enkel mig-svets (inte flusstråd!), gastub, vinkelslip och övriga verktyg spricker dock budgeten. Bara gastuben kostar 2500kr.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Är detta en rimlig inköpslista tror ni:

1 skiva formplyfa 379 kr
6 fyrkantsrör 25x25x1.5 594 kr
Svets från Jula, inklusive svetsskärm (https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-006190/): 1399 kr
Svetstråd: 199 kr
Svetshandskar: 199 kr
4 Magnetvinklar: 160 kr
Vinkelslip: 400 kr
Slip och kapskivor: 100 kr
Ett par metallfilar: 100 kr
Ett par metallborr: 50 kr
2 hjul 16 tum (ex https://www.evobike.se/Bakhjul_till_trehjulig_cykel_16_tum,_utan_växelsystem): 800 kr
2 däck och slang: 200 kr
Kulkoppling 100 kr
Lite skruvar och beslag: 50 kr

Totalt: 4730 kr

Eller är Biltemas svets ett bättre köp? Jag tyckte mest det var smidigt att skärm följde med, men en sån kanske är skitbillig?

Är 25x25x1.5 en lagom dimension på rören?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.