33 787 läst ·
113 svar
34k läst
113 svar
Bygga elcentral för 12 volt
Nu pratar vi inte om transformatorsystem utan 12VDC det är stor skillnad på det , då ska både
plus och minus avsäkras på batteriet därav min fråga om vad som händer på vägen till gruppcentralen
och centralen
Men det är tydligen tabu att prata om det och en mängd snurrar kring detta framförs , att det behövs inte
Vad är inte behövs ? det är väl säkerhet det diskuteras om
plus och minus avsäkras på batteriet därav min fråga om vad som händer på vägen till gruppcentralen
och centralen
Men det är tydligen tabu att prata om det och en mängd snurrar kring detta framförs , att det behövs inte
Vad är inte behövs ? det är väl säkerhet det diskuteras om
Vem har bett dig vara tyst? Det inlägget har jag missat. Jag har bara sett önskemål om förtydliganden och utvecklingar. Jag tror att du ser angrepp trots att ingen angriper dig.R rävlyan skrev:
Vi vet båda att mittpunkten på ett 12V batteri är 6VDC mot minuspolen. Och jag vet inte mer än du var man skulle ha en sådan inkoppling. Men Petersv skrev i ett inlägg att om det är kopplat så måste det finnas en dubbel avsäkring medan om en pol är ansluten till jord räcker det med en säkring. Det låter rimligt för mig och det säger inte emot något av det du skriver.R rävlyan skrev:
Det förekommer även höga strömar i de applikationer jag jobbar med. Ja, jag jobbar även med nödbelysning. Men det är som sagt i en miljö med en tydlig jordpotential. Det är inte riktigt det vi snackar om här.R rävlyan skrev:Att du arbetar med dessa spänningar gör inte att du vet vad som är gällande för en nödljusanläggning av äldre art
som är detsamma som en anläggning för 12 eller 24VDC i ett hus och stora strömmar
Din kunskap sitter nog i ett annat spektrum på svagströmssidan med små strömmar , den kunskapen har jag med .
Har du installerat något nödljus av äldre art ? Svårt att tro det med dom svaren
Vid äldre nödljusanl. ska det avsäkras med 2 poligt inget annat
Det pratas om platsbåtar ( inget metallskrov ) i dom flesta fall buntas ledningar som går ut , vad händer ,
vid bränning i bunten , detsamma är det i dagens bilar , dom brinner .
Det med 2 polig avsäkring bör nog inte göras med normsäkringar , blir brännmärken i dom med risk att
dom bränns fast vid senare tillfälle , vanlig 2 radig WU med en plåt bakom gör det brandsäkert till 90%
Du har många gånger försökt säga att din kompetens är bättre än min. Det är bättre att du skriver bättre svar än mig om du vill få folk att se dig som kompetentare.
Så då menar du att jag har framställt mig som bättre än dig , det har jag inte gjort , däremot har jagD Daniel 109 skrev:Det förekommer även höga strömar i de applikationer jag jobbar med. Ja, jag jobbar även med nödbelysning. Men det är som sagt i en miljö med en tydlig jordpotential. Det är inte riktigt det vi snackar om här.
Du har många gånger försökt säga att din kompetens är bättre än min. Det är bättre att du skriver bättre svar än mig om du vill få folk att se dig som kompetentare.
motargumenterat i vissa trådar , men du har framfört att det jagbättre
Vi kan bara ta säkerhet vid pannor där du medgav att du inte var röris , så du ska nog inte röra till det för mycket
kom gärna med relevanta inlägg så ska jag bemöta dom
Det är precis det jag syftar på. Efter som jag inte jobbar som rörläggare förutätter du att jag inte vet något om rör. Nu förutsätter du att jag inte kan något om likströmsanläggningar. Ge vettiga svar i stället för att ifråga sätt folks kompetens. Om folk har fel ge rätt svar och motivera varför det är rätt. Det är det sistnämna du missat med i den här tråden. Du vet hur man brukar göra, men inte varför. Det är lite samma sak med rörtrådarna, du vet hur man brukar göra, men vet inte varför.
I dagens läge så byggs nog inga anläggningar med externt batteri i större utsträckning , det nya nu
är armaturer med internt batteri och 230 matning om även innehåller en vanlig lampa
Det med 2poligt avsäkring på utgående grupp , ska säkra allpolig brytning av kretsen och
det är så det ska göras vid batteridrift ( bilsort ) samt 2 poligt mellan batteri och central
Om det händer något i centralen utan avsäkring vid batteriet , hur lång tid tar det innan en brand
är ett faktum , mycket kraft som kommer
Därav min fråga om strömstyrkan vid kortis mot centralen men ingen har svarat på det
är armaturer med internt batteri och 230 matning om även innehåller en vanlig lampa
Det med 2poligt avsäkring på utgående grupp , ska säkra allpolig brytning av kretsen och
det är så det ska göras vid batteridrift ( bilsort ) samt 2 poligt mellan batteri och central
Om det händer något i centralen utan avsäkring vid batteriet , hur lång tid tar det innan en brand
är ett faktum , mycket kraft som kommer
Därav min fråga om strömstyrkan vid kortis mot centralen men ingen har svarat på det
Ett enkelt svar är att det tillför regeluppfyllnad kriterierna har nu petersv gett vid två tillfällen i stort förklarat på ett för denna typ forum bra sätt. Går att ge många exempel på anläggningar där det är krav på uppbyggnad enligt rävlyans mall.K Keld skrev:
Skälen kan variera både säkerhet (direkt skydd av person, utrustning eller indirekta som brand) eller utökad tillgänglighet för driften mm. Kan vara högt kvalificerade kretslösningar för skydd tex ställverk på högre liggande nivåer med helt polseparerade isolerade centraler i flera led där tom utgående kablage är typ enledare skärmad jordkabel EKKJ för respektive plus och minus fram till objekten. Andra vanliga fall automatiska brandlarm med sina manöversystem för branddörrar, luckor osv även där har nog rävlyan hämtat någon av sin erfarenhet likt nödljus som nämnts.
Hoppas inte TS tappat de tidiga svaren kring att använda normala dvärgbrytare, ledningars dimensionering osv så att grundfrågan är ok utredd. Det som sen rullat igång kanske inte är av så stort allmänintresse och speciellt inte med de subtila vendettor medlemmar emellan som lyser igenom.
Rävlyan: Det är ingen som har ifrågasatt att man ska ha avsäkring vid batteriet. Frågan var varför den behöver vara tvåpolig.
Nödbelysning byggs nog väldigt sällan med centralt batteti i dag, men det var ju inte det tråden handlar om. 12V anläggningar i sommarstugor utan fast el tror jag däremot blivit vanligare när solpanelerna gått ner i pris. Sedan finns ju samma problematik i husbilar och husvagnar tex. Så elanläggningar som matas från ett 12V batteri tror jag inte är så udda.
Nödbelysning byggs nog väldigt sällan med centralt batteti i dag, men det var ju inte det tråden handlar om. 12V anläggningar i sommarstugor utan fast el tror jag däremot blivit vanligare när solpanelerna gått ner i pris. Sedan finns ju samma problematik i husbilar och husvagnar tex. Så elanläggningar som matas från ett 12V batteri tror jag inte är så udda.
När jag tittar tillbaka hittar jag tre frågor du ställer. Ingen av dem efterfrågar strömstyrka.R rävlyan skrev:
Min snabba eftersökning gav inga data på inre resistans i ett bilbatteri. Däremot anges CCA "Cold Cranking Amperes". En definition jag hittar är att denna ström skall kunna ges vid upprätthållande av minst 7,2 V. Ett 95 Ah batteri jag hittade siffror på uppgavs ha 650 CCA. För storleksordningens skull borde det ge en tillräckligt noggrann bild att anta att ett fulladdat batteri har en tomgångsspänning på 12,8 V och en inre resistans på (12,8 - 7,2) / 650 = 8,6 mohm. En stum kortslutning på det batteriet ger då ungefär 12,8 / 0,0086 = 1500 A. Det ger en utvecklad effekt på 19 kW som till största delen värmer batteriet. Någon som har lust får gärna göra det noggrannare eller fylla på med en beräkning av vilken kabel som tål 1500 A eller hur lång tid det tar innan batteriet exploderar.R rävlyan skrev:1 Vilken korslutningseffekt blir det i kortslutningensögonblicket med ett 100 Ah blybatteri
vi förutsätter en direktkortis som ligger kvar , den avtar ju med att något brinner sönder , så den
blir mindre med att sekunderna går
2 Vilken kabel klarar det innan den brinner upp
3 Hur lång tid tar det innan batteriet exploderar
För egen del kunde jag även utan denna beräkning tala om att man skall säkra av batteriet. Och det leder till frågan som du fortfarande inte har besvarat. Varför räcker det inte med en säkring för att skydda mot den kortslutningen. Att det många gånger finns skäl för att ha dubbla säkringar och orsaken därtill har Petersv redan redogjort för. Men du fortsätter att skriva att det alltid under alla omständigheter skall vara dubbla säkringar när det är DC. Och detta utan att motivera.
Att det ALLTID ska vara 2 poliga säkringar i DC anläggningar kan på något sett inte stämma.
Visst håller sig Telecom världen sig vid sidan om men inte ens gamla Televerket eller Banverket höll på med dubbla säkringar på sina 48V anläggningar de åren jag jobbade där. (87 - 00)
Och inte heller det bolag jag nu jobbar för har 2 poliga säkringar för 48V DC som är det som den mesta Telecom utrustningen matas med fortfarande.
Att ingen av alla de behöriga firmor som jobbat på dessa ställen ställt krav på detta ser jag som ett bevis på att detta påstående är fel då det även fanns besikningsmän som godkände detta men ställde orimliga krav på buntning av telekabel som om den vore elkabel med 10A i varje ledare.
Visst håller sig Telecom världen sig vid sidan om men inte ens gamla Televerket eller Banverket höll på med dubbla säkringar på sina 48V anläggningar de åren jag jobbade där. (87 - 00)
Och inte heller det bolag jag nu jobbar för har 2 poliga säkringar för 48V DC som är det som den mesta Telecom utrustningen matas med fortfarande.
Att ingen av alla de behöriga firmor som jobbat på dessa ställen ställt krav på detta ser jag som ett bevis på att detta påstående är fel då det även fanns besikningsmän som godkände detta men ställde orimliga krav på buntning av telekabel som om den vore elkabel med 10A i varje ledare.
Det efterlystes lite fartygskunnande från västkusten 
"Reglerna" för fartyg sätts av klassningssällskapet, men det finns en förordning från Sjöfartsverket 1971 också...
Oavsett vilken som ett fartyg följer bygger alla dessa på SOLAS-reglerna, som grundades strax efter Titanic...
Men några saker är de flesta ense om: Lanternor skall matas från en speciell lanternecentral.
Dess försörjning skall ligga väl åtskild från ordinarie försörjning.
Normal matas lanternor endera fast eller genom omkoppling från nödströmsanläggning, som skall finnas på bryggan. (separat dieselmotor och/eller nödbatteri).
Lanternecentral skall finnas på bryggan, och ha indikering för varje lanterna, så att det från brygga går att direkt kontrollera att varje lanterna lyser. (oftast ett seriemotstånd med en signallampa över, ibland ett strömrelä...)
Men detta gäller fartyg, om bara TS båt är under 12 m så går det att göra mycket enklare. Exempelvis ser man troligen från sittbrunnen direkt på lanternan att den lyser. Och kanske är det en kombi-lampa med en lampa och färgade glas för vitt, rött och grönt...
Men jag skulle nog rekommendera någon mindre säkring än 6A för topplanternan oavsett teknik. 2A vanlig diazed-säkring är inte så förjordat dyr, t.ex. Men kanske normmonterade säkringar typ Neozed skulle passa platsen bättre - finns exempelvis på Elfa med både hållare, markeringsring för storlek, säkringar och propphuv. Ser lite ut som vanlig Diazed efter 90 grader vittvätt, passar i normkapsling, men brukar nog dra 1,5 modulbredd per säkring. Finns även med "fäll-ut funktion", utan den gängade propphuven som kan tappas i kölsvinet...
Och som det sades tidigare, miljön i en liten segelbåt, som inte hålls värmd/avfuktad 24/365 är inte den snällaste mot elmateriel. Jag inte säker på om automater håller sig helt fräscha (dvs fungerande) inombords i många år. Faktiskt så kanske en bra bilsäkringscentral (med flatstift) och en burk spray-vaselin är den mest beständiga lösningen!
Och vad gäller jorden...
"Jord" är frågan om berörbara metalldelar med inte obetydlig utsträckning. Ev inombordsmotor får räknas hit. Den burkar ju för det mesta vara byggd med startmotor och generator i "bilteknik", dvs idag chassiejordat till minus.
Därmed blir båten försedd med minusjord! Sedan tvivlar jag på att diskbänkar mm jordas alls, oftast ansluts väl med slangar... Inte ens bränsletanken, eller den numera obligatoriska svartvattentanken brukar nog jordas, men de burkar å andra sidan ofta vara rätt väl inbygda i något hörne man inte kan komma åt, och ha slangar till påfyllningarna i däcket, som är av metall...
"Reglerna" för fartyg sätts av klassningssällskapet, men det finns en förordning från Sjöfartsverket 1971 också...
Oavsett vilken som ett fartyg följer bygger alla dessa på SOLAS-reglerna, som grundades strax efter Titanic...
Men några saker är de flesta ense om: Lanternor skall matas från en speciell lanternecentral.
Dess försörjning skall ligga väl åtskild från ordinarie försörjning.
Normal matas lanternor endera fast eller genom omkoppling från nödströmsanläggning, som skall finnas på bryggan. (separat dieselmotor och/eller nödbatteri).
Lanternecentral skall finnas på bryggan, och ha indikering för varje lanterna, så att det från brygga går att direkt kontrollera att varje lanterna lyser. (oftast ett seriemotstånd med en signallampa över, ibland ett strömrelä...)
Men detta gäller fartyg, om bara TS båt är under 12 m så går det att göra mycket enklare. Exempelvis ser man troligen från sittbrunnen direkt på lanternan att den lyser. Och kanske är det en kombi-lampa med en lampa och färgade glas för vitt, rött och grönt...
Men jag skulle nog rekommendera någon mindre säkring än 6A för topplanternan oavsett teknik. 2A vanlig diazed-säkring är inte så förjordat dyr, t.ex. Men kanske normmonterade säkringar typ Neozed skulle passa platsen bättre - finns exempelvis på Elfa med både hållare, markeringsring för storlek, säkringar och propphuv. Ser lite ut som vanlig Diazed efter 90 grader vittvätt, passar i normkapsling, men brukar nog dra 1,5 modulbredd per säkring. Finns även med "fäll-ut funktion", utan den gängade propphuven som kan tappas i kölsvinet...
Och som det sades tidigare, miljön i en liten segelbåt, som inte hålls värmd/avfuktad 24/365 är inte den snällaste mot elmateriel. Jag inte säker på om automater håller sig helt fräscha (dvs fungerande) inombords i många år. Faktiskt så kanske en bra bilsäkringscentral (med flatstift) och en burk spray-vaselin är den mest beständiga lösningen!
Och vad gäller jorden...
"Jord" är frågan om berörbara metalldelar med inte obetydlig utsträckning. Ev inombordsmotor får räknas hit. Den burkar ju för det mesta vara byggd med startmotor och generator i "bilteknik", dvs idag chassiejordat till minus.
Därmed blir båten försedd med minusjord! Sedan tvivlar jag på att diskbänkar mm jordas alls, oftast ansluts väl med slangar... Inte ens bränsletanken, eller den numera obligatoriska svartvattentanken brukar nog jordas, men de burkar å andra sidan ofta vara rätt väl inbygda i något hörne man inte kan komma åt, och ha slangar till påfyllningarna i däcket, som är av metall...
Produkter som diskuteras: "avfuktad"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det blev en svårtydd syftning i sista meningen. Om man läser den som den är skriven så skulle däcket vara av metall (vilket inte är en trolig tolkning), eller möjligtvis att alla tre är av metall (vilket inte heller är troligt).S Soltorp40 skrev:Därmed blir båten försedd med minusjord! Sedan tvivlar jag på att diskbänkar mm jordas alls, oftast ansluts väl med slangar... Inte ens bränsletanken, eller den numera obligatoriska svartvattentanken brukar nog jordas, men de burkar å andra sidan ofta vara rätt väl inbygda i något hörne man inte kan komma åt, och ha slangar till påfyllningarna i däcket, som är av metall...
Enligt min erfarenhet så är påfyllningen oftast av metall. Slangarna sällan (kan vara metallomspunna, men det är ovanligt, och de kan ha tråd i sig för att hålla formen, vilket är mycket mera vanligt, men det är svårt att se den som en exponerad ledare).
Idag är bränsle-tankar ofta av plast, eftersom det är billigare, iaf på de båtar med mindre tank. Svartvatten kan vara metall, men de står som sagt sällan i kontakt med 12V systemet, annat än möjligtvis via mätare. Gobius är populär och i sammanhanget i stort sett helt oproblematisk eftersom den är kontaktlös.
På min båt, och andra jag tittat på, så är dock bränslepåfyllningen jordad, även vid plasttank. Så det slarvas det tydligen inte med i samma utsträckning. (Jag misstänker att det är en klassningsfråga som det annars skulle slås ner på, men jag har inte hittat relevant regelverk enkelt tillgängligt).
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Men det är väl Ohms lag rakt av, det fattar ju t o m jag. I en enkel väldefinierad krets räcker det naturligtvis tekniskt med enpolig säkring för att bryta kretsen vid felfall. Om man däremot har smygjordtag om antyddes i ett tidigare inlägg så kan strömmen leta sig till alternativa vägar och en enpolig säkring kanske inte räcker.R rävlyan skrev:
Det finns ju inga induktanser i likströmsfallet som gör beräkningar krångligare. För beräkning av kortslutningsström ska dock även internmotstånd i batteriet beaktas.
