R
Eftersom det är några som har åsikter på strömmen och det jag säger så kanske någon kan räkna på detta ,
jag kan men vill att andra ska bekräfta det jag säger om kortslutning
1 Vilken korslutningseffekt blir det i kortslutningensögonblicket med ett 100 Ah blybatteri
vi förutsätter en direktkortis som ligger kvar , den avtar ju med att något brinner sönder , så den
blir mindre med att sekunderna går
2 Vilken kabel klarar det innan den brinner upp
3 Hur lång tid tar det innan batteriet exploderar
 
R rävlyan skrev:
Eftersom det är några som har åsikter på strömmen och det jag säger så kanske någon kan räkna på detta ,
jag kan men vill att andra ska bekräfta det jag säger om kortslutning
1 Vilken korslutningseffekt blir det i kortslutningensögonblicket med ett 100 Ah blybatteri
vi förutsätter en direktkortis som ligger kvar , den avtar ju med att något brinner sönder , så den
blir mindre med att sekunderna går
2 Vilken kabel klarar det innan den brinner upp
3 Hur lång tid tar det innan batteriet exploderar
Jag kan inte se i tråden att någon förnekat faran med att kortsluta ett batteri. Det jag ser är dels önskemål om förtydligande av orsaken till att det skall vara tvåpoliga säkringar. Och bonusfrågan om du vet var man kan ta del av dessa regler. Men på vilket sätt skyddar dubbla säkringar på utgående grupper från en central mot en direkt kortslutning av batteriet? I det fallet hjälper ju inga säkringar alls om de inte är inbyggda i batteriet. Jag tror mer på förklaringen @petersv ger i inlägg #52.
 
R
Har inte kommit till skott ännu med ett inlägg som ska komma
Det sägs direktjordade system .javisst i transformatorsammanhang , nu är det batteridrift och
då finns ingen mittpunktsjordning
Vid batteridrift så ska för att skydda mot brand i alla delar som ingår i en anläggning avsäkras 2 poligt i husinstallationer
Jag kommer åter med mera
Men är det någon som tycker sig räkna på det som jag angett . detta för att det ska
framgå vad som kan hända vid oavsiktlig kortslutning , samt att batteri tillhör kategorin starkströmsanläggning
Men det kanske är för mycket att fråga om , verkar det , jag vet att det finns en del som tycker
om att räkna på EL i forumet
 
Nej. Alla är överens om att batterier kan leverera höga effekter, liksom en oavsäkrad nätanslutning. Din beräkningsförslag är inte relevanta.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Nej. Alla är överens om att batterier kan leverera höga effekter, liksom en oavsäkrad nätanslutning. Din beräkningsförslag är inte relevanta.
Om du inte anser att det är relevant bryr jag mig inte om , du kan låta bli att räkna och
behöver inte svara alls på detta ,
Så håll dig utanför med kommentarerna i den här tråden framöver om du inte har något
relevant att komma med
Det finns säkert andra som kan det med att räkna och vill upplysa om de effekter som kan förekomma
och vad som händer vid en kortslutning
 
Jag är fullt kapabel att räkna på det. Det är säkerligen många som svarat i tråden. Men den beräkningen visar inget av intresse. Alla äe överens om att alla ledningar ska avsäkras med en säkring som skyddar ledaren, om källan kan leverera en ström som överstiger vad ledningen klarar. Det är inte det som är ifrågasatt.
 
Är det fler än jag som tycker sig "höra" ett eko av en tidigare (nu bannad) skribent?
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har inte kommit till skott ännu med ett inlägg som ska komma
Det sägs direktjordade system .javisst i transformatorsammanhang , nu är det batteridrift och
då finns ingen mittpunktsjordning
Vid batteridrift så ska för att skydda mot brand i alla delar som ingår i en anläggning avsäkras 2 poligt i husinstallationer
Jag kommer åter med mera
Men är det någon som tycker sig räkna på det som jag angett . detta för att det ska
framgå vad som kan hända vid oavsiktlig kortslutning , samt att batteri tillhör kategorin starkströmsanläggning
Men det kanske är för mycket att fråga om , verkar det , jag vet att det finns en del som tycker
om att räkna på EL i forumet
Ta det lugnt rävlyan och snacka med sjöbuse så kan ni kanske komma in med lite kring systemen i större fartyg där mycket av det du tagit upp är relevant oberoende strömart lik/växel. Du är helt rätt ute i frågorna för tråden men inte svarat fullt ut, se vad petersv skrev i #52 det är helt grundläggande. Sen får vi inte räkna med att alla som skriver på forumet är vana vid "alla" upptänkliga sätt elen brukas och då utgår man från vad man sett, är van vid, jobbar med osv.

Som sagt låt dig inte provoceras i onödan så du inte stängs av, i denna tråden är du något på spåret som inte utan överväganden kan viftas bort. Ser gärna att du är kvar på forumet med rask "första hjälp" till många, vi (jag) bokmalar kan fylla i allt eftersom. :)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har inte kommit till skott ännu med ett inlägg som ska komma
Det sägs direktjordade system .javisst i transformatorsammanhang , nu är det batteridrift och
då finns ingen mittpunktsjordning
Vid batteridrift så ska för att skydda mot brand i alla delar som ingår i en anläggning avsäkras 2 poligt i husinstallationer
Jag kommer åter med mera
I transformatorsammanhang precis som i batterisammanhang är det fullt möjligt att jorda ena fasen / polen eller transformatorns / batteriets mittpunkt. Om det som petersv skriver stämmer så är det om mittpunkten är jordad eller om ingen punkt är jordad som det behövs tvåpoliga säkringar. Det som jag och andra undrar är varför brandrisken skulle öka av att batteriet är avsäkrat på endast en pol. Att en kortslutning utan avsäkring är farligt är alla överens om.

R rävlyan skrev:
Men är det någon som tycker sig räkna på det som jag angett . detta för att det ska
framgå vad som kan hända vid oavsiktlig kortslutning , samt att batteri tillhör kategorin starkströmsanläggning
Men det kanske är för mycket att fråga om , verkar det , jag vet att det finns en del som tycker
om att räkna på EL i forumet
De är redan uppenbart för de flesta som skriver här vad som kan hända vid en oavsiktlig kortslutning. Det är en onödig beräkning därför att ingen ifrågasätter dig på den punkten. Vad vi ber dig förklara är varför en tvåpolig avsäkring skyddar bättre en en enpolig.
 
  • Gilla
larshede
  • Laddar…
R
Får väl se om det blir varning eller banning men detta inlägg är svar i sakfråga , men uppmanar
moderatorer att inte peta i tråden , även om den urartar , men ha is i magen och läs vad som skrivs

Tar alla i klump
En 12 VDC eller 24VDC anläggning i en fastighet är det samma som en nödljusanläggning av äldre art
I dagens samhälle så är det inte så att den drivs med externt batteri utan det sitter i armaturen , tekninken
går framåt
Då är reglerna att båda plus och minus ska avsäkras vid extern batteriförsörjning samt att det ska vara
en avsäkring direkt efter batteriet , med 2 st säkringar som är avpassade för den maximala ström som
kan uttas mot en gruppcentral med utgående grupper , som även dom är avsäkrat 2 poligt
Men nu kommer det från olika håll att jag inte har kompitens eller pratar i mössan och begriper ingenting ,
samt att i oskrivna ord ska vara tyst och inte yttra mig , det finner jag mig inte i
Allra helst när någon säger att det vet jag inte något om ( bara läsa i tråden ) men ska kommentera ämnet
Hur många av er har arbetat på fartyg eller har installerat nödljusanläggningar av äldre art ?
Några på västkusten kanske och dom vet vad som gäller för fartyg
Kommer inte att nämna eller glömma någon just nu , men senare kanske ,men troligtvis blir varningar för det
I fartyg med metallskrov är det katastrof för ett jordfel , metallen äts upp av galvaniska strömmar , för att indikera
detta så kopplas två lampor eller annat med hög resistans mellan minus skrov och mellan plus och skrov , skrovet får
inte ha kontakt med varken plus eller minus
Börjar det indikera så är ett jordfel aktuellt
Kanske jag har för många strängar på min lyra , för att vara med på ett forum
 
  • Gilla
-Vinnie-
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Är det fler än jag som tycker sig "höra" ett eko av en tidigare (nu bannad) skribent?
Jo, men jag måste faktiskt ge rävlyan att han* i denna inkarnationen faktiskt är mycket hjälpsam och inte riktigt lika snabb till attack som tidigare. Något mer resonerande och ödmjuk skulle jag säga. Jag hoppas att han får vara kvar.

* jag blir extremt förvånad om det är aktuellt med ett annat pronomen.
 
Avsäkringen vid batteriet ska skydda ledningen till centralen. Det är med andra ord den ledningens dimention snarare än hur mycket som ligger efter centralen som bestämmer hur stor säkring man ska ha. Samma sak med avsäkringen i centralen, den är beroende av hur grova ledningar nan har ut till förbrukarna. Sedan går det ju att sätta mindre säkringar så länge de klarar lasten. Men det som dimentionerar hur stor säkring man kan ha är alltid ledningen.

Det många har frågar om är varför man ska ska ha tvåpoliga säkringar, där har dina svar varit ren nonsens. Men det har ju kommit andra rimliga motiveringar i tråden.

Jag arbetar normalt med dessa spänningar, tvåpoliga säkringar förekommer inte alls. Men det finns en tydlig jordpotential i systemet.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Avsäkringen vid batteriet ska skydda ledningen till centralen. Det är med andra ord den ledningens dimention snarare än hur mycket som ligger efter centralen som bestämmer hur stor säkring man ska ha. Samma sak med avsäkringen i centralen, den är beroende av hur grova ledningar nan har ut till förbrukarna. Sedan går det ju att sätta mindre säkringar så länge de klarar lasten. Men det som dimentionerar hur stor säkring man kan ha är alltid ledningen.

Det många har frågar om är varför man ska ska ha tvåpoliga säkringar, där har dina svar varit ren nonsens. Men det har ju kommit andra rimliga motiveringar i tråden.

Jag arbetar normalt med dessa spänningar, tvåpoliga säkringar förekommer inte alls. Men det finns en tydlig jordpotential i systemet.
Att du arbetar med dessa spänningar gör inte att du vet vad som är gällande för en nödljusanläggning av äldre art
som är detsamma som en anläggning för 12 eller 24VDC i ett hus och stora strömmar
Din kunskap sitter nog i ett annat spektrum på svagströmssidan med små strömmar , den kunskapen har jag med .
Har du installerat något nödljus av äldre art ? Svårt att tro det med dom svaren
Vid äldre nödljusanl. ska det avsäkras med 2 poligt inget annat
Det pratas om platsbåtar ( inget metallskrov ) i dom flesta fall buntas ledningar som går ut , vad händer ,
vid bränning i bunten , detsamma är det i dagens bilar , dom brinner .
Det med 2 polig avsäkring bör nog inte göras med normsäkringar , blir brännmärken i dom med risk att
dom bränns fast vid senare tillfälle , vanlig 2 radig WU med en plåt bakom gör det brandsäkert till 90%
 
R
A Avemo skrev:
I transformatorsammanhang precis som i batterisammanhang är det fullt möjligt att jorda ena fasen / polen eller transformatorns / batteriets mittpunkt.
Var är batteriets mittpunkt 6VDC ?
Vet inte vilka anläggningar som en pol ansluts till jord finns , däremot på tranformatorkoppling kan det förekomma ,
men då ska det vara tillåtet enligt den apparatur som är ansluten
 
Vid överlast är det samma ström i båda, att bryta bara den ena bryter strömmen. Alltså räcker enpolig säkring för de felfallen, både för att skydda ledning och spänningskällan.

Återstår jordfel (dvs isolationsfel som sluter mitt något ledande). Vid direktjordning finns inget direkt behov av att avsäkra båda benen då det jordade benet antas ha en potential så nära jord att ingen ström drivs, systemet blir multippeljordat. En säkring räcker. I fallet med ojordat/impedansjordat system utan övervakning kan ett fel leda till att vilket ben som helst blir jordat. Båda benen måste alltså skyddas.

Många nödljussystem var it-system för att inte vara beroende av jord från elsystemet. Alltså byggdes de med dubbla säkringar. Larm och passerdystem är lite blandat. Jag har jobbat med båda sortens system.

Slutligen behöver ett batteri egentligen bara skyddas av en säkring, det är ju till sin natur normalt isolerat och strömmen är samma genom båda polerna. Vid flera seriekopplade kan det finnas skäl att säkra av på flera ställen om man misstänker risk för jordslutning mellan cellerna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.