lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"
Släcknings av ljusbågar är ett icke-problem när det kommer till 12V. Ja, dvs om du klarar 230V AC, så kommer du automatisk att klara 12V DC. (Livslängderna kan däremot som sagt bli lägre.) Det är vid högre DC-spänningar som det blir ett problem. Notera exv. att Hager specar sina säkringar vid max 60V DC, alternativt 125V DC. Mycket lägre än motsvarande AC-spänningar.
Om Du vill ge garantier för att ALLA dvärgbrytare, även den där tillverkaren inte anger det, fungerar för DC så skall jag inte säga emot. Själv skulle jag dock inte ta på mitt ansvar att installera en brytare som inte är angivet ok från tillverkare.

Det svåra med brytningen är ju en "maximal felström" - dvs i princip kort, grov, ledning från batteri till säkring, och kortslutning direkt därefter.

Beroende på batteristorlek och typ bör det kunna bli uppåt 1 kA att bryta.

Ta en 10 A automat och skicka 30 A genom den, den löser på ca 30 sekunder
Ta en 1,5 mm2 kopparledare och skicka 30A genom den, den blir mjuk men brinner inte på 30 sekunder.

Säkringen löser inte för kortslutning utan för överlast.

Protte

Säkringens brytförmåga lär inte vara ett problem vid låga spänningar, varken för DC eller AC.
Jag ser följande problem vid låga spänningar:

1. Kortslutningsströmmar kan bli för låga, så att frånkopplingstiderna blir väldigt långa. Kanske inte ett säkerhetsmässigt problem, men ändå ej önskvärt.

2. Oxidering av kontakterna. Det finns en anledning till att man använder t.ex guld när det gäller låga strömmar och låga spänningar. Andra material är mer robusta, men kan bygga upp oxidskikt som behöver en viss spänning/ström för att övervinnas. Av den anledningen fanns ett krav på minst 4V/10mA i alla tennpläterade kontaktdon i ett projekt jag medverkade i.
Kravet betyder att när signalen är aktiv ska det gå minst 10 mA i ledaren, och blir det avbrott i det läget så ska spänningen bli minst 4V över avbrottet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ta en 10 A automat och skicka 30 A genom den, den löser på ca 30 sekunder
Ta en 1,5 mm2 kopparledare och skicka 30A genom den, den blir mjuk men brinner inte på 30 sekunder.

Säkringen löser inte för kortslutning utan för överlast.

Protte
Gör samma övning utan säkringen och se hur bra ledningen mår efter lite längre tider...

Jag svarade på "Vet inte vad som skulle vara farligt i en 12 volt anläggning."

En felbyggd 12V anläggning kan vara livsfarlig!

tommib
I egenskap av någon som har kortslutit startbatterigruppen i ett Strf90 mot chassit med en u-nyckel (24 V, 120 Ah) kan jag starkt avråda från denna typ av övningar.

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
När jag skrev mitt svar hade jag en aning att tråden skulle dra iväg. Nu har vi fått ta del om hur vackra båtcentraler kan användas, att uppmärkning av elcentral ska göras för eventuella inbrottstjuvar, att testa med att kasta en skiftnyckel över ett bilbatteri samt någon lumparhistoria.

Hoppas trådskaparen är nöjd med de inkomna svaren så här långt. Fler lär komma...

Redigerat:
Svar till Soltorparn #19
Varför skulle jag köra den utan säkring, det är ju farligt. Men faktisk så använder jag 1,5 mm2 ledning som värmekabel och det kan behöva stå på någon dag eller så utan att ledningen brinner av med 30A.
Min kommentar om vad som skulle vara farligt i en 12V anläggning gällde utlösningsvillkoret.
Det kan inte vara farligt för person om höljet skulle vara spänningssatt till dess säkringen löser.

En 10 A säkring ska skydda en 1,5 mm2 ledare oavsett spänningsnivå.

Och ja, jag lever på att sanera dåligt avsäkrade 12 och 24 volts anläggningar.

Protte

Tack för alla intressanta inlägg såhär långt. Lasten på systemet är lite belysning bestående av i huvudsak LED-lampor samt tändgnista till gasolspis och gasolkylskåp. Samt lite laddning av mobiltelefoner och liknande. Noterade att en iphone drar en halv ampere när den laddas. Så det är inte många ampere som kommer att strömma i kablaget, inga tunga förbrukare såsom kylskåp osv.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
L larshede skrev:
Tack för alla intressanta inlägg såhär långt. Lasten på systemet är lite belysning bestående av i huvudsak LED-lampor samt tändgnista till gasolspis och gasolkylskåp. Samt lite laddning av mobiltelefoner och liknande. Noterade att en iphone drar en halv ampere när den laddas. Så det är inte många ampere som kommer att strömma i kablaget, inga tunga förbrukare såsom kylskåp osv.
iPhones drar 1/2 A vid 5 volt så har du en switchande omvandlare så är du nere under 1/4 A vid laddning

prototypen prototypen skrev:
Utlösningsvillkoret på 0,5 sekunder (eller är det 0,4) har väl ingen relevans i en 12 V anläggning.
Nej, men man måste fortfarande ha skydd mot överlast och kortslutning. Stora batterier (bil/förbrukning) har en redig kortslutningsström (~1500A eller dylikt) så man skall inte underskatta batterianläggningar.

Och de kan på ett mycket bra sätt som du skrev tidigare med fördel skyddas av standard dvärgbrytare avsedda för normalbruk i våra starkströmsinstallationer. Brytförmågan bra vid låga spänningar och det viktiga skyddet mot överlast fint ordnat via bimetallutlösaren som på sitt enkla sätt väl speglar en termisk modell för vad ledaren tål. Så tumreglerna för strömbelastning sett till area ger bra skydd mot överhettning, brandfara.

Det som långt tidigare pekar ut en dålig dimensionering här är isf spänningsfall som gör det mer eller mindre obrukbart. Ger naturligt grövre ledardimensioner och säkrar man då efter drift- belastningsström kommer man ännu bättre ut i förhållande till vald area och säkring.

Utlösningsvillkor är fel att ta in här, det hör som begrepp bäst hemma i TN-nät och för bortkoppling av fel L-PE som kan ge farligt hög indirekt spänningssättning där skyddsjordning används. Däremot automatisk bortkoppling av fel både överlast och kortslutning får man se till att ordna. Och båda går ju fint in i en dvärgbrytares normala spec.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med alla,
* det går bra att använda norm-dvärgar.
* Man ska inte använda de som strömbrytare (det ska man inte i 230VAC heller).
* Spänningsfall är ett problem i en 12V anläggning, men det är ej säkringsrelaterat, dvs har egentligen inte med frågeställningen att göra.
* Den korta triptiden 0,5 sek (personskydd) är i praktiken inget att bry sig om i en klenspänningsanläggning
* Den långa triptiden 5 sek (kabelskydd) är mer viktig, men med bilbatteri som strömkälla blir det inte något problem, såvida kablarna inte är otroligt tunna jämfört med vald säkring, men då har redan spänningsfallet vid normal drift blivit för stort. Men detta förutsatt att säkringstorlek väljs i närheten av normal maxlast för ledningen i fråga.
* Det finns elektroniska säkringar som klipper på hundradels sekund exakt när säkringens märkström överskrids. Dessa är tyvärr ganska dyra jämfört med vanliga dvärgar, de från Phoenix gold jag projekterat in en gång var typ 10ggr dyrare.
Dessa är bra när man har en relativt klen nätdel som strömförsörjning, som istället för att bara mata på med alltmer ström vid ev kortslutning istället sjunker i spänning.
Med ett bilbatteri är dessa elektroniska säkringar onödigt och overkill.

* En batterimonitor, som kopplar bort batteriet vid låg spänning kan vara en bra sak att ha, både för att skydda batteriet mot skadlig djupurladdning och andra problem vid lägre spänning samt sämre strömkapacitet.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Utlösningsvillkor är fel att ta in här, det hör som begrepp bäst hemma i TN-nät och för bortkoppling av fel L-PE som kan ge farligt hög indirekt spänningssättning där skyddsjordning används.
Ja, det var en terminologimiss av mig. Jag har blivit lärd bättre. Så jag har ingen ursäkt!

:)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men detta förutsatt att säkringstorlek väljs i närheten av normal maxlast för ledningen i fråga.
Det är ju tyvärr här det syndas i många anläggningar (spec. båtar). Mina lanternor drar t ex någon ampere ihop (LED), men automatsäkringen från varv är ju ändå på 10A... Och då är ju det ändå de längsta grupperna när man räknar hela vägen till masttoppen, och med tunnast ledningar. Man har ett fåtal storlekar

Jag har inte orkat räkna på om det räcker, och det går ändå inte att byta ut säkringarna till någon vettig kostnad (undviker att sätta dit en extra hängsäkring efter av driftsäkerhetsskäl), utan nöjer mig så långt med att det inte verkar vara något problem. Har aldrig hört talas om en båt som brunnit av det skälet, så det verkar inte vara någon större risk i praktiken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.