Hejhopp,

Så nu börjar sommarn krypa på och då är det dags för att planera garagebygge!
Plattan göt vi i samband med husbygget så den är färdig, men har hela vintern gått runt och grubblat på om man ska bygga garaget själv. Känns ju som man kan spara in en ordentlig slant där.

Garaget är cirkus 7x7m så jag tänkte 120cc med 45x170 reglar och sen bygga upp taket med W-formen inte borde vara så svårt. Eftersom jag är sämst känner jag att alla tillfällen där man kan överdimensionera utan att det då ger onödig last är säkrast.

Väggar och sånt känns otroligt lätt att få till, men takstolarna är lite av ett huvudbry. Det känns rent spontant som en 170 regel i underramen, 145 i överramen, 120 i de "inre" dimensionerna och så feta spikplåtar man kan använda utan att någon naturskyddsförening börjar skicka hatmail borde vara relativt lätt att få till.

Det känns dock som en hel del personer fått offerter på ett liknande bygge under 20kkr, vilket med de här dimensionerna kommer vara 5-10 tusen dyrare än självbygge.

Vad tycker experterna här på internet? Borde man beställa takstolar eller bygga själv? Några erfarenheter?

• Gilla
  • Haha
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Jag och gubben har alltid beställt färdiga takstolar till våra byggen, sist jag räknade på det skulle jag nästan inte ens fått virket till samma pris och då ingår också en stilfull ritning med en enkel dimensioneringsrapport. Betalade då 3000 kr för en ramverkstakstol i trä med 7,2 meters spännvidd. Ska tilläggas att det krävdes bygglov för det bygget så det var skönt att få hjälp med rapporten. Jag har gjort en egen rapport på ett bygge en gång när en kund skulle återanvända en massa stålskrot men det tog en par vändor innan bygglovshandläggaren var nöjd.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
L Langostanten skrev:
Hejhopp,

Så nu börjar sommarn krypa på och då är det dags för att planera garagebygge!
Plattan göt vi i samband med husbygget så den är färdig, men har hela vintern gått runt och grubblat på om man ska bygga garaget själv. Känns ju som man kan spara in en ordentlig slant där.

Garaget är cirkus 7x7m så jag tänkte 120cc med 45x170 reglar och sen bygga upp taket med W-formen inte borde vara så svårt. Eftersom jag är sämst känner jag att alla tillfällen där man kan överdimensionera utan att det då ger onödig last är säkrast.

Väggar och sånt känns otroligt lätt att få till, men takstolarna är lite av ett huvudbry. Det känns rent spontant som en 170 regel i underramen, 145 i överramen, 120 i de "inre" dimensionerna och så feta spikplåtar man kan använda utan att någon naturskyddsförening börjar skicka hatmail borde vara relativt lätt att få till.

Det känns dock som en hel del personer fått offerter på ett liknande bygge under 20kkr, vilket med de här dimensionerna kommer vara 5-10 tusen dyrare än självbygge.

Vad tycker experterna här på internet? Borde man beställa takstolar eller bygga själv? Några erfarenheter?
Hur har du fått fram dimensionerna på virket till takstolarna ?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
  • Gilla
Thoisa
  • Laddar…
Tomture61
L Langostanten skrev:
En hel del googlande helt enkelt. Kikade en massa guider bland annat [länk]

Det jag försökte hitta var C14 rekommendationer, ändra till C24 virke och överdimensionera grunden då den inte ger last på annat än väggarna.
Det viktiga när man bygger egna takstolar är att virket är klassat , minst C24 , så inge C14 virke .
Stämplar skall troligtvis vara synliga .

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Självklart kan man bygga själv men...
Betalade 16900+moms ex frakt för saxtakstolar 6x10m garage förra månaden.
Bara virket och spikplåt skulle äta upp större delen av den summan.
Sen allt spikande....

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Självklart kan man bygga själv men...
Betalade 16900+moms ex frakt för saxtakstolar 6x10m garage förra månaden.
Bara virket och spikplåt skulle äta upp större delen av den summan.
Sen allt spikande....
Låter ju magiskt. Har du någon rekommendation på företag som kan göra detta?

• Gilla
Sarbjorn och 1 till
  • Laddar…
P
För tio år sedan så byggde jag 11 takstolar för garaget. Spännvidd 7.2m
Orsaken var att vi bestämde oss sent mot sommaren att inte bygga pulpettak utan valde sadeltak och då var det för sent att beställa för leverans innan min ledighet.

Hittade något som hette takstolsboken som hade med en CD med ett gammalt Windows program där man kunde speca ett antal parametrar och få hur man skulle bygga och till och med även spikmönster efter vilka plåtar från vilken tillverkare man hade.

Litade dock inte riktigt på min egen uträkning så betalade dyrt för en uträkning av en kostruktör men det kom bara tillbaka en exakt lika uträkning förutom att mina hade färre spikplåtar för jag visste hur långa C24 reglar jag hade tillgång till på brädgården. Så jag valde mina takstolar och fick hem ett lass med C24 reglar, spik och spikplåtar.
Skapa sågmallar för alla vinklar, såga och sen var det över 6000 ankarspik som skulle i. Puh.....
Att lyfta takstolarna på plats för hand var dock inget problem.
Mallar är att rekomendera så man får samma vinkel på alla takstolar.

Hade jag bara varit lite tidigare att beställa så hade jag gjort det. Visst det var kul att ha gjort det en gång men så kul var det inte. Det som är dyrt med takstolar är frakten.

Jag hade idag alla dagar valt att köpa takstolar.

• Gilla
justin8mux och 3 till
  • Laddar…
Man får ju ritningar på takstolen när man begär gratis offerter från takstolsfabrikörer. Då ser man dimensioner, klass på virke och alla lastberäkningar...
Men som sagt det är oftast lika dyrt att bygga själv.

T Tompafix skrev:
Man får ju ritningar på takstolen när man begär gratis offerter från takstolsfabrikörer. Då ser man dimensioner, klass på virke och alla lastberäkningar...
Men som sagt det är oftast lika dyrt att bygga själv.
Men är det inte märkligt att det blir lika dyrt att köpa virket själv? Finns det verkligen en sådan marginal i branchen?

• Gilla
  • Haha
John_ och 1 till
  • Laddar…
Bara att beställa. Du sparar inte många kronor om ens några!

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Men är det inte märkligt att det blir lika dyrt att köpa virket själv? Finns det verkligen en sådan marginal i branchen?
Tydligen :)

Kollade in mina tre offerter på takstolar. låg mellan 40k-50k. Dessa hade en spännvidd på 9.6m och skulle hålla för bostadslast. I offerten ingick 17 takstolar och 16 mellanbjälkar för golvet. Tror mellanbjälkarna speccades till 8k i en offert. Men som brukligt, ta in flera offerter och kolla även vad frakten kostar hos respektive företag.
Så ca 2000kr/per takstol, detta år 2020.

• Gilla
Torp_160
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Volymer av vad man beställer;)

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
L Langostanten skrev:
En hel del googlande helt enkelt. Kikade en massa guider bland annat [länk]

Det jag försökte hitta var C14 rekommendationer, ändra till C24 virke och överdimensionera grunden då den inte ger last på annat än väggarna.
Tyvärr uppfattar jag att du trots allt saknar en hel del kunskap och "förståelse" kring takstolar, laster och dimensionering. Det finns många parametrar att ta hänsyn till vid dimensionering och konstruktion. Det är inte säkert att det håller om man överdimensionerar. Exakt var och hur knutpunkter är satta är oerhört viktigt. Du har snölaster, vindlaster, nyttig last, egenvikt etc etc att ta med i beräkningen. Samt virkeskvaliteter och spikplåtar att ta hänsyn till. 7 meter är trots allt ganska lång spännvidd, så det krävs att det blir rätt.
Färdiga takstolar brukar trots allt vara ganska billigt. Nu är det visserligen 7-8år sedan, men jag betalade då 12.000kr för ramverkstakstolar till en byggnad på 5 x 7 meter. Då ingick leverans, samt att de sattes på plats.

• Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.