238 280 läst ·
82 svar
238k läst
82 svar
Bygga egna skjutdörrar?
markus00 skrev:
Jag igen.....gick det att beställa så långa skenor? Enligt Habos hemsida är den längsta skenan 2 meter? Hörde mig för hos ett flertal byggvaruhus i Västerås och fick tag i 2 resp 1.5 meters skenor hos K-Rauta....priset skulle bli 2200:- ungefär......och då åker jag på att skarva
´
Anders
Vi byggde egna dörrar och använde oss av Lumi's skensystem. Vi har tre dörrar a 120 cm som går i varsin skena. Alltså kan man öppna 2/3 av hela väggen. Vi köpte två stycken dubbelskenor som vi monterade ihop. Det är rätt konstigt ändå att det finns så få färdiga system med 3 skenor.
Tack Markus00!!! När du ändå är på tråden.....hur mycket "bygger" beslag och skenor på höjden? Dvs. hur mycket ska jag dra av på höjd-måttet för att få dörrarna att passa?
Inte någon panik med svaret men det skulle vara kul att veta så kanske jag kan beställa sågning av skivor redan innan beslagen kommit...
Har 212 cm i takhöjd (källare)
Anders
Inte någon panik med svaret men det skulle vara kul att veta så kanske jag kan beställa sågning av skivor redan innan beslagen kommit...
Har 212 cm i takhöjd (källare)
Anders
Beslagen rullar riktigt bra, riktigt nöjd faktiskt....
Jag kör med 19 mm MDF-board som jag målat med vattenbaserad lackfärg...
Men se upp med höjden på dörrarna!!! Har tyvärr inget mått så här på rak arm, men jag är inte riktigt säker på om det där med 4 cm är rätt.....jä...gt dålig beskrivning från fabriken, tycker jag....
Kämpa på ni hemmapulare!!!
Jag kör med 19 mm MDF-board som jag målat med vattenbaserad lackfärg...
Men se upp med höjden på dörrarna!!! Har tyvärr inget mått så här på rak arm, men jag är inte riktigt säker på om det där med 4 cm är rätt.....jä...gt dålig beskrivning från fabriken, tycker jag....
Kämpa på ni hemmapulare!!!
Någon som har bilder att dela med sig av. :-D
Tänkte jag skulle försöka fixa skjutdörrar till bla sonens rum men skulle gärna vilja se lite bilder först för att se hur ni gjort. Finns ju lite olika skenor och beslag att köpa.
/Kristina
Tänkte jag skulle försöka fixa skjutdörrar till bla sonens rum men skulle gärna vilja se lite bilder först för att se hur ni gjort. Finns ju lite olika skenor och beslag att köpa.
/Kristina