Nä jag menade analog i som att det inte är en display. Knapparna blir ju digitala, återfjädrande.

Men finns det vattentäta höljen till arduino?

Tänkte väl mig mer nån typ av vattentät låda där knapparna sitter å sen kanske nån arduino mojäng dit kablarna går och där det inte blir så blött.. Som i sin tur pratar med vera.. Kanske knappar för belysning oxå när man ändå e igång

Det är ju bara knappar etc du behöver ha vattentäta. Om arduinon sitter 50 meter bort spelar ingen roll, så den är det minsta problemet. Ex en cat5, 6 kabel med 8 ledare klarar av 7 funktioner. Det klarar arduinon oxå av.

Nu har jag införskaffat 2,4ghz trancievers. Men hur fasen kopplar man in de i arduionon rent fysiskt?

Ska man löda fast egna kablar eller finns det kablar med hona i ena änden och hane i andra?

jolerius skrev:
Nu har jag införskaffat 2,4ghz trancievers. Men hur fasen kopplar man in de i arduionon rent fysiskt?

Ska man löda fast egna kablar eller finns det kablar med hona i ena änden och hane i andra?
Dupont-kablar finns med hona i ena änden.

http://www.ebay.com/itm/New-40pcs-D...005&rk=2&rkt=6&mehot=pp&sd=230974563572&rt=nc

Jag har headers på både arduino och radion, då är det förstås enklast att koppla med dupont med hona i båda ändar så slipper man löda:

http://www.ebay.com/itm/230974563572?rmvSB=true

De finns inte någonstans i Sverige?? Skulle vilja börja pilla med det redan i helgen.

jolerius skrev:
De finns inte någonstans i Sverige?? Skulle vilja börja pilla med det redan i helgen.
Finns med lite skiftande kvalitet på t.ex kjell.com, m.nu.

Här kommer en liten uppdatering för dom som inte hänger på MySensors forumet dagligen.

Projektet stödjer nu 14 olika controllers, vilket är superkul! De senaste på listan är Domoticz, EasyIoT, MajorDoMo and Pimatic.

Just nu beta-testas version 1.5 av biblioteket som innehåller stöd för en ny radio (HopeRF/RF69) med lägre frekvens 433/868 vilket ger längre räckvidd.

Det finns också stöd för att säkra upp kommunikationen med signerade meddelanden. Bra om man styr viktiga saker såsom lås och ljus. Läs mer här.

Utvecklings-grenen med ovan nämnda stöd hittar du här: https://github.com/mysensors/Arduino/tree/development

Hjälp gärna att testa.

http://www.mysensors.org

• Gilla
netram och 4 till
  • Laddar…
Funderar specifikt på Rasberry Pi Model B / 2, var kan man få tag i en sådan billigt? Har kikat på mysensors och sett att priserna på ebay och aliexpress inte verkar jättebra nu när dollarn har gått upp en del. Några tips?

Oj, något fel på aliexpress-länkarna för RPi ser jag. Får fixa det.

Raspberry ligger nog hyfsat lika i pris världen över. Men man får massa godis med från kina på köpet (låda, kylflänsar, trafo etc).

Aha, det är bra att veta. Låda är trevligt. Tänkte ändå beställa sensorer mm därifrån. Är det du som driver mysensors.org @hek?

Ja, MySensors är en open source/hardware community som jag startade. Numera drivs projektet framåt av ett "core-team" bestående av 5-10 personer från olika delar av välden (hur mycket tid folk lägger ner är väldigt beroende på arbetssituation).

Vi hjälps åt att ta fram (öppen) hårdvarudesign, kod och instruktionsvideos. På forumet delar folk med sig av egna kul projekt dom byggt och hjälper varandra att lösa elektronik/programmering samt controller problem dom stöter på under resan.

• Gilla
ekblom och 3 till
  • Laddar…
hek skrev:
Ja, MySensors är en open source/hardware community som jag startade. Numera drivs projektet framåt av ett "core-team" bestående av 5-10 personer från olika delar av välden (hur mycket tid folk lägger ner är väldigt beroende på arbetssituation).

Vi hjälps åt att ta fram (öppen) hårdvarudesign, kod och instruktionsvideos. På forumet delar folk med sig av egna kul projekt dom byggt och hjälper varandra att lösa elektronik/programmering samt controller problem dom stöter på under resan.
Snyggt jobbat, riktigt imponerande sida måste jag säga.

Hittade en till länk som verkar knas. Kollade "solderless Breadboard with Power Supply" och gick på länken till AliExpress, men den länken verkar endast vara en power supply UTAN breadboard. Hann som tur var upptäcka det innan jag beställde ☺

Datormagazin skriver om MySensors i sitt senaste nummer!

dmz.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hoffan och 6 till
  • Laddar…
Rolig tråd att läsa . Har börjat lite själv med Arduino, men har dog inte programmerat i C++ förut, så jag sliter lite, men med andras program och klipp och lim, så får jag det att till att funka eftersom.
Just nu så har mitt program till stugan 9 Dallas 18B220 sensorer för temperatur mätning i alla rum och ute, samman kopplat till utgångar som skall styra golvvärmen i alla rum på vatten slingorna i golvet, fukt mätning på badrummet, och regnsensor på taket som ska implementeras till att smälta snö på solpanelen.
Det är också en ljus sensor som skall slå på utebelysningen när det blir mörkt nog.
Programmet kan jag säkert dela här, men sitter inte med den datorn jag programmerar på så de får senare.

Finnas en hel del saker på tradera också om man skall ha saker snabbt.
Kostar inte så himla mycket mer än när man beställer ifrån Kina.. :)

Eftersom MySensors-projektet har fött en massa kul s.k. Open Hardware (liknande Open Source fast för hårdvara) har jag skapa en ny sajt för att dela och publicera projekt.

Även egna hemmabyggda sensorser/aktorer med kod passar bra att beskriva här.

https://www.openhardware.io/

Redigerat:
  • Gilla
ekblom och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.