@Nybygget
Hitta "parent" skall inte vara något problem.
Dock finns det en bugg som manifesterar sig om man försöker hämta id genom en repeater. Så första gången man startar en sensor bör man vara inom räckhåll från gatewayen.

Skulle gissa att matningen till din radio är otillräcklig. Antennversionen av nrf-radio är hungrig om du kör den på högsta förstärkning. nu kan m.a.o. inte ta ström genom Arduinon.

• Gilla
Nybygget18
  • Laddar…
Hmm kan vara så.

Jag matar radion via le33 och den kan väl ge 100ma om jag kommer ihåg rätt.
Kanske är i underkant för att köra med den kraftigare varianten.

Vilka lägen finns det förutom rf24_pa_max ? Kan man reducera effekten för att se om det hjälper?

Hur mycket ström behöver den kraftigare radion? Räcker 800ma som man får av en ld1117v33

Redigerat:
Alla effektnivåer står i MyConfig.h

Har lite dålig koll på hur mycket effekt du måste ge den kraftiga radion.

• Gilla
Nybygget18
  • Laddar…
Hittade i databladet att den kraftiga radion kan dra 115mA som max. Så du hade nog rätt.
Har nu satt värdet till high istället för max och det verkar funka.

Ska köra ett långtidstest. Kommer nog att köra med ld1117v33 på de repeaternoder jag har som använder stor radio.

Tack för supporten, ovärderligt.

Kan man inte använda 433mhz istället för 2,4? Tänker mest på den utökade räckvidden?

okok, köpte hem några arduino pro mini 5v. Men hur fasiken ska jag driva de med batteri? Har tänkt att använda de till rörelsedetektering endast. Har letat som en tok på nätet, men hittar inget vettigt om batteridrift.
Finns det något batteri att föredra?
Funkar det med 3*AAA i serie (4,5V)? Eller blir det för lite?

jolerius skrev:
okok, köpte hem några arduino pro mini 5v. Men hur fasiken ska jag driva de med batteri? Har tänkt att använda de till rörelsedetektering endast. Har letat som en tok på nätet, men hittar inget vettigt om batteridrift.
Finns det något batteri att föredra?
Funkar det med 3*AAA i serie (4,5V)? Eller blir det för lite?
På mysensors.org finns länkar där man tweakar 3.3v versionen (tar bor dioden). för att spara ström. Skall du bara ha dem för detektering så räcker den versionen mer än väl. Det är bara kristallen och därmed hastigheten som skiljer dem åt, det är samma prolle. Dessa kan du mata med allt mellan 3.3 och 12 på raw. Annars får du börja med annan elektronik för att hålla volten (extern spänningsregulator). Så hur du än gör kommer det att kräva mer frekventare batteribyten än en 3.3 version.

Fattade ingenting av det där. Någon som kan ge en mer utförlig förklaring i hur man kan köra sensorn på 3,3V? Hur ska man "bypassa" regulatorn?

jolerius skrev:
Fattade ingenting av det där. Någon som kan ge en mer utförlig förklaring i hur man kan köra sensorn på 3,3V? Hur ska man "bypassa" regulatorn?
Som vanligt har Hek koll. Så det är bara att läsa på.

Skaffa några 3.3 volts versioner av mini pro, de är bättre att köra på batteri än 5 volts versionen. Det sitter en annan kristall och en annan regulator anpassade för 8 mHz och 3.3 volt. Dessa behöver du inte bypassa och ditt 4.5 vols batteri fungerar bra. Radion är i sig anpassad för 3.3 v och kan man sedan även köra sensorn på 3.3 v enligt Heks länk är du ju sedan hemma.

Kan man göra en slags "analog" scenecontroller på nåt sätt?? Tänker mig ett gäng vattentäta knappar i duschen som kan styra mitt sonos system. Ex volym upp, ner, nästa låt osv.

Finns det liksom någon typ av ingångsmoduler man kan använda?

Varför analog? eller fattar man fel.
Fyra (5:e för paus) tryckknappar kopplat mot en arduino som sedan skickar signal till ex. Veran som då styr Sonos. Fast detta känns ju då inte analogt. Ett vattentät hölje utanpå som men sedan trycker genom är väl det enklaste att föreslå.
Någon fom av rörelsesensor skulle ju även funka.
Avståndsmätare som man styr ljudet med beroende på hur man för handen.
Knacksensor med olika knack för olika funktioner.
En knippe rfid-taggar mot en vattentät läsare.
Frun som får sitta på en stol med en fjärr och du ger kommandon. Nog det mesta analoga tipset ;-)

Om man funderar lite till kommer det nog fler idéer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.