Hejsan svejsan,

tänkte snickra ihop en spaljé i bifogat utförende?

Någon som har gjort samma och har tips på tillvägagångssätt?

Tack på förhand. ☺

• Träspaljé med klätterväxter mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
De där har ju ofta en spik i varje kryss och säljs "ihopfällda" för att ta mindre plats i hantering så jag gissar att du kan göra dem med kvadrater och sen dra den till den vinkel du vill ha.

Jag hade nog tagit en skiva av något slag och satt i ett antal spikar/skruvar i rader och lagt dit första lagret ribbor. Sen lägga på nästa lager ribbor och ha en referenskloss för att få exakt avstånd mellan ribborna som spikas på och dra en spik igenom mitten av mötet.
Förmodligen skulle jag välja en spik som går igenom båda ribborna, men inte slå igenom dem ner i skivan till en början och när hela spaljen är klar så lyfter man varje möte och slår igenom spiken för att från baksidan (vänd hela spaljen) böja den lite och knacka på spetsen med hammaren och "vända ner spetsen" igen.
Då kommer spikarna inte att dras ur igen.

Är det tänkt att spaljen ska monteras upp och ned varje år? Isf är det praktiskt med hopfällbar, annars spelar det ingen roll, då är det bara att spika upp den där den ska vara i det utförande som man vill ha.

Om en skiva är ohanterbar så går det också bra att tillverka ett par "katter" (distansklossar) för att få samma avstånd hela tiden. Såga till diagonaler av 45mm regelvirke så styrs båda riktningarna upp på samma ggn.

Personligen tycker jag inte det är viktigt att få allt med mikrometerprecision. Det ser bara dött och livlöst ut, men det får heller inte bli hur snett som helst. :) Jag hade nog bara börjat med att spika ihop ett kryss av två läkt och sedan vridit dem tills ett hyfsat utförande/vinkel/strlk på spaljen infinner sig, och sedan spikat på en ribba till parallell (ögonmått) med en av de andra osv.

• Gilla
oppelainen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.