2 554 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Bygga egen robotklippare?
Jag håller på att läsa in mig på Luban och den verkar klara min tomt med god marginal. När de säger att de klarar 1000m² så menar de dagligen! Det gör att jag kan klippa mina knappa 1000m² genom att klippa olika områden olika dagar.
Den klarar tydligen 12 områden, vilket gör att jag nog kan göra områden som är identiska men som klipps i en annan riktning en annan dag också.
Den klarar tydligen 12 områden, vilket gör att jag nog kan göra områden som är identiska men som klipps i en annan riktning en annan dag också.
Med tanke på trådens ämne. Don't turn it on, take it apart! Nu vill vi se en komplett teardown och analys av konstruktionen och förbättringspotentialen innan du gör något så banalt som att börja använda den 😂pacman42 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Här är kompisens projekt. Tyvärr inga styrkort kvar sedan förra batchen.
https://oshwlab.com/jonasforssell/Liam5_Shield-moUbtnFzR_copy_copy_copy
https://oshwlab.com/jonasforssell/Liam5_Shield-moUbtnFzR_copy_copy_copy
Men då var det ju fel i tävlingssvaren och ingen skulle ha vunnit eftersom alla svarade upp till 10 områden....😉pacman42 skrev:
Ser fram emot din "dokumentation" om hur den fungerar på en "svår" tomt.
Jag har flera ärenden hos Mammotion som har erkänt att jag inte är ensam med klippare som inte kan hålla sig på tomten.Kashew skrev:
Jag har gjort egen analys av problemen och det finns en handfull olika orsaker bakom dem (kortfattat om några av dem):
- WiFi-chippet hänger kvar för länge på en svag AP trots att det finns andra starkare APor.
- Klipparen fortsätter att köra nära kanten när noggrannheten på GPSen gör att den kan hamna utanför.
- Klipparen kan glida på gräset när den gör en flerpunktsvändning, detta gör också att den kan hamna utanför området. Själva vändningen har inget kontroll av GPS-positionen så om klipparen inte följer förväntat spår så kan den hamna utanför.
- om klipparen helt tappar GPS-synk så kör den runt och försöker hitta synk. Då kör den runt utan att ha koll på kanter, diken, vägar mm.
- eftersom klipparen är helt beroende av GPS-korrigering via Internet så räcker det med att den tappar detta under ett par sekunder för att den skall börja tappa noggrannhet som gör att den riskerar att hamna illa till. Hade den haft en lokal RTK så hade inte detta varit något större problem i de flesta fall.
Alla dessa problem är ganska lätta att åtgärda med mjukvara. Eller åtminstone undvika. Här har Mammotion inte gjort grundarbetet innan de släppt produkten.
Det verkar vara ett standardproblem på alla flyttbara WiFi-prylar - Alla mobiltelefoner jag haft i modern tid har lidit av samma problem.pacman42 skrev:
Är man i utkanten av täckningsområdet vägrar den släppa kontakten trots att det knappt går igenom en enda byte och det finns både mobildata och starkare Wifi att byta till.
Jag har inga sådana problem på min telefon så länge det finns flera AP på samma SSID. Annars är det bara att läsa ut RSSI och börja söka nytt när det är för lågt. Ingen raketteknik precis.useless skrev:
Det verkar vara ett standardproblem på alla flyttbara WiFi-prylar - Alla mobiltelefoner jag haft i modern tid har lidit av samma problem.
Är man i utkanten av täckningsområdet vägrar den släppa kontakten trots att det knappt går igenom en enda byte och det finns både mobildata och starkare Wifi att byta till.
Mja, just multi-AP är rätt känt för att inte funka optimalt i många enheter. På båda sidorna.pacman42 skrev:
Att "bara att läsa ut RSSI och börja söka nytt" är inte nödvändigtvis en särskilt väl fungerande taktik om enheten är i konstant rörelse, det är för långsamt helt enkelt. Och Wifi-handover verkar vara rätt drabbat av taffliga implementationer.
Helt OT, jag. Hade detta problem med mitt Unifi system tills jag skaffade en cloud key.useless skrev:
Det verkar vara ett standardproblem på alla flyttbara WiFi-prylar - Alla mobiltelefoner jag haft i modern tid har lidit av samma problem.
On topic: det låter som ett reklamationsärende på Mammotion?
Klicka här för att svara