C cpalm skrev:
Vissa finner en tillfredsställelse i att uppfinna hjulet igen, andra vill åstadkomma något nytt eller annorlunda.

Själv kan jag tycka att den senare kategorin är mer meningsfull, men en hobby behöver ju å andra sidan inte nödvändigtvis vara meningsfull på det sättet 🙂
Jag tror iofs att jag kan lösa det bättre än de befintliga tillverkarna... 😎

C
pacman42 pacman42 skrev:
Hjulen? 😆

C cpalm skrev:
Hjulen? 😆
Hårdvara (utan elektroniken) har jag ingen chans på, men mjukvaran och styrningen av motorerna - Jodå...

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror nog helt på om man räknar arbetstiden till noll eller inte 😀

och såklart lite om man tänker beg delar från kasserade robotklippare eller om man tänker sig nya delar..

Blir lite tokigt att räkna utjänta grejer från skrot till 0 kronor och jämföra det mot en ny produkt så haltar allt jämförelsen en hel del

Sen blir det nog rätt låg timpenning på arbetstimmarna med alla timmar på reserarch och att pilla ihop allt från skrot till färdig fungernade grej

Att man "bara" köpt delar för 5000kr sen skrotat 3 robotklippare man fick köpa för skrotpris och sen lägga 100-150 arbetstimmar på att få ihop det så framstår nypriser på dom flesta robotklippare som klart överkomliga..

Oftast när man tror man bygger eller tillverkar nåt så brukar det vara så att det blir vissa fel i jämförelsen om man ska jämföra rätt så blir det ofta svårt att bygga saker och bli mycket billigare än tillverkarna som massproducerar..

Har kompisar som håller på mycket med bilar kommer själv också från det intresset och yrket men man tröttnar men har en kompis som byggde en bil lyft själv för han hävda att det blir "så mycket billigare"..
Ja mesta material är inte betalat för utan är från hans jobb.. hydraulgrejer köpta beg cylindrar och 2 nya och sen byggde han på den i all ledig tid och en del arbetstid och sen färg och ytbehandling på grejer. tillverkning av diverse tappar. brickor förskruvningar osv osv osv.. det när han var klar hade han lagt mer på delar än vad kina lyftarna kostar kompletta. och då har han ändå inte betalat för hälften av grejerna pga tillgång till grejer på jobbet. men i hans huvud var fantasin att det var billigare för att man itne betalade en klumpsumma och fick en färdig produkt..

DEt är ett kul projekt men att det blir billigare än att bara köpa en ny eller kanske än bättre fungerande begagnad nja det tvivlar jag på men blir gärna motbevisad. 😀

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Hårdvara (utan elektroniken) har jag ingen chans på, men mjukvaran och styrningen av motorerna - Jodå...
Ja men det var lite så jag menade. Hårdvaran är rätt ointressant, så lika bra att ta så mycket genvägar som möjligt med denna och fokusera på mjukvaran, och då så klart bygga vidare/förbättra det som andra redan gjort och delat med sig av.

En sak jag t.ex. själv funderar på är hur det är möjligt att en top-of-the-line klippare 2026 kan stå och slira en halv dag på ett och samma ställe tills batteriet är slut eller "hjulmotorn blir överhettad"?

C cpalm skrev:
Ja men det var lite så jag menade. Hårdvaran är rätt ointressant, så lika bra att ta så mycket genvägar som möjligt med denna och fokusera på mjukvaran, och då så klart bygga vidare/förbättra det som andra redan gjort och delat med sig av.

En sak jag t.ex. själv funderar på är hur det är möjligt att en top-of-the-line klippare 2026 kan stå och slira en halv dag på ett och samma ställe tills batteriet är slut eller "hjulmotorn blir överhettad"?
Ja det är en bra fråga.

Om jag gör detta så kommer jag naturligtvis att övervaka så att den rör på sig.

Jag tror inte på att klippa i rader, jag gillar slumpmönstren. Istället tänker jag mig att göra olika lite mindre områden som den klipper en viss tid i och se till att dessa områden blir lika mycket klippta. För att undvika att den svänger i backarna så tänker jag mig att den har en målpunkt den styr på efter varje "slumpmässig" riktningsändring.

Hmm, automowern går ju att styra manuellt med kommandon. Det vore ju kanske enklare att göra det och komplettera med GPS bara. Nu är jag något på spåret. Då kan man låta den köra själv inom begränsade områden och bara vända den när den går utanför det tänkta arbetsområdet. Man använder sedan begränsning och laddning som vanligt.

Detta är ju rätt rimligt med jobb...

C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte på att klippa i rader, jag gillar slumpmönstren. Istället tänker jag mig att göra olika lite mindre områden som den klipper en viss tid i och se till att dessa områden blir lika mycket klippta. För att undvika att den svänger i backarna så tänker jag mig att den har en målpunkt den styr på efter varje "slumpmässig" riktningsändring.
Känns som att det är ungefär så Automowerns GPS-stödda navigering funkar. Någon sorts "heatmap" som visar hur lång tid den spenderat i varje ruta senaste tiden och som påverkar valet av riktning i ett försök att spendera ungefär lika mycket tid i varje ruta. Vet inte om det gör så stor skillnad, har kört med den både av- och påslagen. Kanske beror lite på klippytans "svårighetsgrad"? Är ju lätt att simulera iofs.

Har inte heller direkt något emot klippresultatet vid "slumpklippning", men har förstått att de klippare som klipper strukturerat också klipper avsevärt fortare, så man slipper att klipparen konstant ockuperar gräsmattan(?)

Gör det nåt att den svänger lite i backarna?

Ja, nu kom vi kanske ifrån ämnet lite grand, men det är lite grejer med robotklipparna som man tycker borde vara löst vid det här laget. Det som irriterar mig mest är nog förmågan för automowern att konstant försätta sig i olika situationer som leder till driftstopp.

C cpalm skrev:
Känns som att det är ungefär så Automowerns GPS-stödda navigering funkar. Någon sorts "heatmap" som visar hur lång tid den spenderat i varje ruta senaste tiden och som påverkar valet av riktning i ett försök att spendera ungefär lika mycket tid i varje ruta. Vet inte om det gör så stor skillnad, har kört med den både av- och påslagen. Kanske beror lite på klippytans "svårighetsgrad"? Är ju lätt att simulera iofs.

Har inte heller direkt något emot klippresultatet vid "slumpklippning", men har förstått att de klippare som klipper strukturerat också klipper avsevärt fortare, så man slipper att klipparen konstant ockuperar gräsmattan(?)

Gör det nåt att den svänger lite i backarna?

Ja, nu kom vi kanske ifrån ämnet lite grand, men det är lite grejer med robotklipparna som man tycker borde vara löst vid det här laget. Det som irriterar mig mest är nog förmågan för automowern att konstant försätta sig i olika situationer som leder till driftstopp.
Att den svänger i backarna på min tomt är ett stort problem iom att tomten sluttar. Det gör att den väldigt ofta hamnar i nederkant på den lite större del av tomten som lutar mest. I överkant blir det inte klippt så mycket trots att det är där den börjar nästan varje gång.

På andra sidan huset har jag terasser och där fungerar det bättre. Men eftersom jag delat upp tomten i flera delar där så har jag varit tvungen att finjustera varenda lutande passage mellan dessa så att sannolikheten att hamna på dem är hyfsat korrekt.

Kanske att virtuella stängsel skulle vara gott nog (olika klippområden varje gång), men kanske att jag måste justera så att den inte svänger också.

pacman42 pacman42 skrev:
Har någon här i forumet byggt sin egen? Hur svårt kan det vara?
Jag har en kompis i grannskapet med ett projekt ”Liam” som finns på Github. Tror dock att just det projektet är avsomnat. Största problemet de hade var att få det mekaniska att funka. Och med delar som var lätt tillgängliga.
Skall kolla med honom. Vet att han och sonen har tillverkat färdiga PCB:er för projektet.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Att den svänger i backarna på min tomt är ett stort problem iom att tomten sluttar.
Aha, så kanske det kan bli ja. Min gräsmatta sluttar också så att klipparen böjer av på en del ställen, men inte på ett sätt som påverkar klippningen, dvs. den böjer nog av ungefär lika mycket åt respektive håll beroende på "attackvinkeln".

C cpalm skrev:
Aha, så kanske det kan bli ja. Min gräsmatta sluttar också så att klipparen böjer av på en del ställen, men inte på ett sätt som påverkar klippningen, dvs. den böjer nog av ungefär lika mycket åt respektive håll beroende på "attackvinkeln".
Jag har som sagt problem med att det är så brant att den ibland välter över (om det inte lutar åt någon av sidorna, för då svänger den), funderar på ett extra bakhjul så som man har vid dragracing...

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Hade varit kul att följa, men nu lär det väl inte bli av? Grattis till vinsten förresten...

• Haha
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hade varit kul att följa, men nu lär det väl inte bli av? Grattis till vinsten förresten...
Tackar. Jag lär ju få vänta lite, nu har jag en eller ett par artiklar att skriva om hur bra den fungerar på min tomt med terrasser och branta lutningar (det var när jag läste på om finesserna på den i tävlingen som hjärnan triggades igång). Kamerafunktionen lär ju vara intressant att se hur den fungerar vid terrasskanterna i natursten.

Jag har ju på gränsen till för stor tomt för denna klipparen, så min gamla kommer nog att få hjälpa till med de stora ytorna, åtminstone till en början. Jag vill inte hamna i att jag har en äng på delar av tomten. Det kan bli så att de får överlappande klippytor också. Vi får se när jag börjar experimentera.

Frugans kommentar var: "Vilken otur du har, nu måste du ju installera en ny klippare och även dokumentera jobbet! 🤣"

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frugans kommentar var: "Vilken otur du har, nu måste du ju installera en ny klippare och även dokumentera jobbet! 🤣"
För att inte tala om överlämningen av dokumentationen.

Jag byggde en ardumower men den var inte tillräckligt bra, mycket för att min tomt också är rätt svår. En sak som skulle förbättra klippningen tydligt är om kartfunktionen även kom med höjd och hade intelligens för att till exempel bara klippa utför på de värsta ställena och inte försöka vända i brantaste branterna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.