21 888 läst ·
10 svar
22k läst
10 svar
Bygga egen badrumskommod med stenskiva?
hej!
Jag har letat och letat efter en badrumskommod som jag/vi gillar och ska passa till vårt kakel. Men icke ngt resultat.
Så jag undrar, vad tror ni om att man bygger en egen med köksstommar och stenskiva som är mått anpassad???
Tror ni det blir dyrt?, besvärligt?
Tar gärna emot tips och ideer!
ps har sett en enda kommod på en bild som jag inte kan finna igen... den är ljusbrun och hög blank....ds
MVH
Lisa
Jag har letat och letat efter en badrumskommod som jag/vi gillar och ska passa till vårt kakel. Men icke ngt resultat.
Så jag undrar, vad tror ni om att man bygger en egen med köksstommar och stenskiva som är mått anpassad???
Tror ni det blir dyrt?, besvärligt?
Tar gärna emot tips och ideer!
ps har sett en enda kommod på en bild som jag inte kan finna igen... den är ljusbrun och hög blank....ds
MVH
Lisa
Låter som en lysande idé. De köksstommar du väljer kommer med säkerhet inte klara det sämre att bo i badrummet än en "färdig möbel". Kör så det ryker! Alt så kontaktar du nåt lokalt snickeri som bygger en kommod åt dig från grunden. Du skulle med säkerhet bli förvånad över priset. Inte så dyrt som man kan tro i jämförelse med mycket som finns i butik.
Det som kan bli ett problem är väl hur köksstommarna klarar av fukten, men jag kan inte svara på det av någon egen erfarenhet.
Vi byggde dock vår egen, och är otroligt nöjda med resultatet. Som bas använde vi ett äldre begagnat träskåp som slipades och målades med lineoljefärg. Som toppyta beställde vi en mörk kalkstensskiva, och borrade hål för rördragning och internt eluttag (för tandborsten!) Vi satte även på en sån här funkisknopp, fungerar fantastiskt bra!
Några bilder finns på länken nedtill!
Vi byggde dock vår egen, och är otroligt nöjda med resultatet. Som bas använde vi ett äldre begagnat träskåp som slipades och målades med lineoljefärg. Som toppyta beställde vi en mörk kalkstensskiva, och borrade hål för rördragning och internt eluttag (för tandborsten!) Vi satte även på en sån här funkisknopp, fungerar fantastiskt bra!
Några bilder finns på länken nedtill!
Stommarna kommer klara sig hur bra som helst ifall man lägger en skiva på och inte tänker spruta vatten direkt på dem. De stommar som används till andra badrumsskåp är inte av någon direkt bättre Q de heller..
Tack för tipsen! Jag kan dock inte få fram länken...
Bra med uppmuntran !!
Med vänlig hälsning,
Lisa
Bra med uppmuntran !!
Med vänlig hälsning,
Lisa
Bra idé, jag går själv i samma tankar men jag funderar på att gjuta skivan i betong istället. Badrumsmöbler är enligt mig löjligt överprissatta i förhållande till kvaliteten.
Använder du köksstommar kan du dessutom byta dörrarna/lådfronterna om du vill ändra stil på kommoden framöver.
Återkom gärna med bilder!
/Krille
Använder du köksstommar kan du dessutom byta dörrarna/lådfronterna om du vill ändra stil på kommoden framöver.
Återkom gärna med bilder!
/Krille
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Vi har köpt en gammal buffé som vi gör i ordning istället. Finns ju massa roliga möbler som man kan fixa till också.
Det känns som om priserna på badrumsprodukter är väldigt höga i Sverige. Vi hittade ingen som vi gillade och till rimligt pris så nu kör vi egen renovering istället. Lägger ut bild när det är klart.
Det känns som om priserna på badrumsprodukter är väldigt höga i Sverige. Vi hittade ingen som vi gillade och till rimligt pris så nu kör vi egen renovering istället. Lägger ut bild när det är klart.
Min vänina gjorde gjutet i köket, hon la stora kakellplattor och sedan ngn formgjut elr vad det hette. Liksom spacklade över...
Jugend: så har vi också gjort, blev kanon tycker jag. Tyvär så tar ju bänkskivan av limfog lite stryk när man slabbar med vatten men det har funkat i 5-6år nu så jag är nöjd.
Har en gammal gjutmarmorskiva från ett soffbord som jag har planerat att lägga dit istället, men skivan är inte rak utan gör en sväng ut på mitten och jag har inte riktigt klart för mig hur jag ska få till det...
En vattenskärmaskin vore nog bäst men det finns nog inte här i närheten...
Har en gammal gjutmarmorskiva från ett soffbord som jag har planerat att lägga dit istället, men skivan är inte rak utan gör en sväng ut på mitten och jag har inte riktigt klart för mig hur jag ska få till det...
En vattenskärmaskin vore nog bäst men det finns nog inte här i närheten...
Vet att detta är en gammal tråd, men snubblade över den när jag googlade lite.
Vill bara säga att gå till en lokal snickare och få något specialbyggt helt efter egna önskemål, i massivt trä, är uppenbarligen billigare än t.ex. Hafas MDF-varianter. Och då är Hafa billiga, relativt sett.
Vill bara säga att gå till en lokal snickare och få något specialbyggt helt efter egna önskemål, i massivt trä, är uppenbarligen billigare än t.ex. Hafas MDF-varianter. Och då är Hafa billiga, relativt sett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden