Jag skulle vilja byta ut vår duschkabin till något mer stilrent som duschväggar. Problemet är att brunnen är under badkaret och det är inte bra fall ditåt . Skulle man kunna lösa det med en sarg som man bygger på det befintliga golvet med klinker och sen montera glasväggar på det och med en öppning till brunnen under badkaret? Så här ser det ut nu:
Badrum med vit duschkabin intill ett badkar, vita kakelväggar och grått klinkergolv som användaren överväger att renovera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och så tänker jag mig typ;
Modernt badrum med fristående badkar, stilren duschvägg i glas, och dubbelhandfat mot en spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det gå att genomföra? Och hur skulle man bygga sargen av klinkers i så fall?

BirgitS
Som jag ser det är det första du måste ta reda på hur gamla tätskikten i golvet och väggarna är. Om de är så gamla att de är dåliga kan det vara väldigt dumt att börja duscha direkt på golv och väggar.

BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det första du måste ta reda på hur gamla tätskikten i golvet och väggarna är. Om de är så gamla att de är dåliga kan det vara väldigt dumt att börja duscha direkt på golv och väggar.
Tätskiktet gjordes efter konstens alla regler för 10 år sedan

BirgitS
Okej, det var ju bra :)
Blev lite misstänksam eftersom vitt kakel med dekorrand var mycket populärt på 80- eller 90-talet.

Du kan inte tänka dig ett lågt duschkar kompletterat med lämpliga duschdörrar/väggar?
Typ som det här https://www.ifo.se/produkter/duschar/duschkar/ifo-solid-duschkar/18325/
Då går det ju att att ha kvar dagens rördragning ungefär. Sarger har ju nackdelen att det kan bli vatten stående någonstans och det tillsammans med tvålrester och hudceller blir en miljö där mögel trivs.

Välkommen till forumet också!

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var ju bra :)
Blev lite misstänksam eftersom vitt kakel med dekorrand var mycket populärt på 80- eller 90-talet.

Du kan inte tänka dig ett lågt duschkar kompletterat med lämpliga duschdörrar/väggar?
Typ som det här [länk]
Då går det ju att att ha kvar dagens rördragning ungefär. Sarger har ju nackdelen att det kan bli vatten stående någonstans och det tillsammans med tvålrester och hudceller blir en miljö där mögel trivs.

Välkommen till forumet också!
Tack. Japp känns lite 90-tal helt klart. Kanske var längre sen än 10år; hur länge håller ett tätskikt? Ja ett duschkar är ju ett alternativ, blir väl tyvärr inte lika snyggt misstänker jag.

BirgitS
Försäkringsbolagen brukar räkna med kring 20 år.

Å andra sidan känns väl inte en sarg så där jättesnygg heller ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolagen brukar räkna med kring 20 år.
Kollade nu och det ska vara cirka 20 år sedan det gjordes om. Nej, kanske inte.Tycker dock det såg ok ut på den bilden jag postade.

BirgitS
Då skulle jag föreslå att du fortsätter använda en duschkabin tills du kan tänka dig att totalrenovera badrummet. Men det finns väl duschkabiner som ser lite modernare, luftigare etc. ut än den du har nu?

BirgitS BirgitS skrev:
Då skulle jag föreslå att du fortsätter använda en duschkabin tills du kan tänka dig att totalrenovera badrummet. Men det finns väl duschkabiner som ser lite modernare, luftigare etc. ut än den du har nu?
Ja, det måste det ju finnas, kanske bästa alternativt. När jag kollade lite snabbt så såg de dock inget vidare ut. såg till och med exakt samma modell som den befintliga. Men tycker väl att ett tättskikt borde hålla längre än så.

BirgitS
Hör med ditt försäkringsbolag vad de tycker.

Fler åsikter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.