Hej,
Jag bygger badrum och har tänkt ha en kaklad duschvägg på ca 2mx0,9m som duschavskiljare mot rummet.
Jag har nu byggt en regelvägg limmad med trälim och pl400 och skruvad med extra förstärkning i vägginfästning (plyfa 15mm+reglar+pl400). Jag limmade dubbla överliggare, skruvade ett spänt hålband och limm-skruvade en plywood på ena sidan.
Väggen är dock inte helt stum när man slår till den i övre/yttre hörnet.
Jag tänker nu köpa vinkeljärn innan jag fortsätter. Finns det något mer jag kan göra?
Kommer denna vägg kunna bli tillräckligt stabil överhuvudtaget?
Jag bygger badrum och har tänkt ha en kaklad duschvägg på ca 2mx0,9m som duschavskiljare mot rummet.
Jag har nu byggt en regelvägg limmad med trälim och pl400 och skruvad med extra förstärkning i vägginfästning (plyfa 15mm+reglar+pl400). Jag limmade dubbla överliggare, skruvade ett spänt hålband och limm-skruvade en plywood på ena sidan.
Jag tänker nu köpa vinkeljärn innan jag fortsätter. Finns det något mer jag kan göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Hade du haft den hela vägen upp i taket så hade allt varit mycket enklare (och stabilare)
Jo jag förstår det, men nu vill vi ha den öppen längst upp.
Min plan B är någon form av tak-stag som bör göra den tillräckligt stadig men hoppas kunna undvika det. Om nån vet var man köper såna som inte är tänkt för glas så vore jag tacksam.
Min plan B är någon form av tak-stag som bör göra den tillräckligt stadig men hoppas kunna undvika det. Om nån vet var man köper såna som inte är tänkt för glas så vore jag tacksam.
Du kan inte ha en stolpe ytterst som går hela vägen upp??
Då kan du fortfarande ha öppet hela vägen.
Även en murad vägg som ser ut så har lite flex i sig.
Då kan du fortfarande ha öppet hela vägen.
Även en murad vägg som ser ut så har lite flex i sig.
Du ska väl ha en draperistång mellan väggarna och den stabiliserar ju bra. Så har vi och funkar kanon...
På med 15mm och gips. Kakla och gör klart badrummet. Den där ser ut av vara stabil om du fäst den i botten ordentligt. Skulle du mot förmodan fortfarande vara tveksam när allt är klart. Komplettera med ett stag upp till taket.N nochl skrev:Hej,
[video]
[bild]
Den sitter med 6x100mm skruv i 3 golvbjälkar. Samma skruv mot vägg. Den är inte nedfälld längs golvbjälkarna.Krille-72 skrev:
Funderar fortfarande på att riva och lösa detta i efterhand med ex murning. Hur funkar fuktspärr när väggen muras ovanpå tätskikt/klinkers? Vad är ytong gjort av?Krille-72 skrev:
”Den är inte nedfälld längs golvbjälkarna”N nochl skrev:
Du menar att du skruvat den genom golvspånet ner i golvreglarna?
Måste reda ut en sak. Enligt gällande branschregler skall väggar klara en viss böjstyvhet. Det gör inte din vägg när du slår på den uppe i hörnet.
Om man hård drar det hela skall detta kontrolleras av plattsättaren. Om hans bedömning är att en vägg inte är tillräckligt stabil ska han skriva en avvikelserapport med beställaren. Det är till entreprenören som du har din beställning hos du ska vända dig de närmaste 10 åren om något händer.
Skulle jag vara plattsättare skulle jag känna mig tvingad att skriva en avvikelserapport ÄVEN fast jag tror att din vägg kommer hålla.
Skulle du skruva dit tex ett metallstag i yttre hörnet och fästa den i taket. Så bör böjstyvheten räcka till för att plattsättaren ska bli glad. Du kan då förklara för plattsättaren att du kommer ta bort detta stag innan han kaklar och montera det när allt är klart.
Håller väggen utan stag? Svar ja. Jag skulle kanske kompletterat med ytterligare skruv som jag kors drar. När du plytspacklat kommer väggen att stabilisera sig ytterligare.