Förra året byggde jag en separat vedeldad bastu. Nu tänker jag bygga ut ena gavelsidan med ett utrymme för dusch. Utrymmet kommer att vara 2 x 0,8 m och min tanke är att sätta upp en liten varmvattenberedare (10 liter) från Jula för att sedan koppla en trädgårdsslang. På vintern tömmer jag systemet efter användning.

Ska jag följa BKR nya regler med våtrumsskivor? Och i så fall vilken skiva bör jag välja, den polyesterbaserade LIP-skivan eller den tunnare men hårdare mineritskivan?

Avser att lägga klinker på golv och sätta kakel på väggarna. Är det OK att lägga den vattenokänsliga golvspånskivan med ett generellt fall på 0,5 cm per meter eller är det bättre att bygga upp fallet med ett fiberförstärkt flytspackel?

Min sista fråga gäller avloppet. Går det att bara släppa ut det i marknivå eller bör man bygga en stenkista?

MVH/Tigersågen

Eftersom du tänker göra jobbet själv så spelar det ingen roll i förhållande till försäkringen, den gäller knapast om du är sjävpulare även om du följer gällande regler så då återstår dina egna värderingar. Jag lät hantverkare sätta mineritskivan, inte för att jag eller någon annan ännu vet vad som är bäst men den är i alla fall godkänd. Båda är ju nya och vad som händer med dem inom några år vet vi inte ännu, priset kanske styr en del också?

Det är enklare att lägga golvspån med allmänt fall men som sagt det är spån och spån rör sig. Golvgips och flytspackel är bättre, vill du inte bygga ett allmänt fall så gör ett lokalfall i duschplatsen, du kommer inte att behöva ettt allmänt fall eftersom det bara är en dusch i rummet.

Avlopp bör du inte släppa ut i backen utan rening, även om det "bara" är duschvatten. Stenkista är bättre än inget. Vad säger kommunen? Om du rundar kommunen så passa dig för avundsjuka grannar.

Ett alternativ till 10l vvb är att du monterar en värmare direkt på röret, då vet du att du alltid har varmvatten när du behöver det och du slipper tömma systemet. Trädgårdsslang är väl kanske inte optimalt men ...

MC-HiTech skrev:
Eftersom du tänker göra jobbet själv så spelar det ingen roll i förhållande till försäkringen, den gäller knapast om du är sjävpulare även om du följer gällande regler så då återstår dina egna värderingar.
Nja, jag håller int emed. om man gör som monteringsanvinsningen säger och enligt BBV och behåller monteringsanvisningar och tar kort så är det rel lätt att bevisa att man byggt enligt vad som anses "fackmannamässigt". Men man kan ju inte gör avsteg då.........

P
Självklart nekas man inte ersättning från försäkringsbolaget om man har byggt i egen regi, förutsatt att man har byggt rätt.
Ska du följa BBV så får du inte ha skivmaterial som underlag för tätskiktet på golvet. Spångolv + minst 12 mm flytspackel gäller.

Kanske jag uttryckte mig lite otydligt. Visst ska jag ha flytspackel på spånskivan. Vad jag menade var om jag också skulle regla upp spånskivan med ett lite extra fall. Men det kanske bara blir problem med att allt flytspackel rinner iväg :confused:,

Tror att jag hittat en bra fibercementskiva till väggarna som uppfyller alla krav som fuktbeständig, miljövänlig, oorganisk, motverkar mögel, formstabil, tål hög belastning, kan målas, brandsäker, enkel att bearbeta med kniv. Skivan heter Ivarit DryCo och finns att köpa på Krauta. Skivan finns i 60 cm bredd och sätts på cc 30 cm. Kostar under 200 kr skivan.

LIP-skivan är väldigt egendomlig, väger ingenting och verkar vara extremt porös. Undrar om det är någon här som byggt med den skiva? Skivan verkar nästan vara ett skämt.

Genomströmningsvärmare har jag funderat på, nackdelen är att värmaren drar så mycket effekt när den värmer att alla säkringar lär gå. Måste i så fall ha trefas ut till bastun.

En enkel stenkista får det nog bli. Såg ett förslag på att gräva ner en uppborrad plasttunna fylld med sten och sedan någon fiberduk över. Det kommunen inte vet om har dom inget att bekymra sig om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.